• Anzil

På gröten - Istället för mjölk, vad kan man lägga på?

Att enbart tillaga gröt och lägga på tallriken blir det ju lite torrt, men om man inte vill ha mjölk på sin gröt. Vad kan man lägga på istället?

• Svar på tråden På gröten - Istället för mjölk, vad kan man lägga på?
  • Aniiee
    Glitra skrev 2018-06-26 23:41:23 följande:
    Är rätt självklart att det är komjölk som är samma sak som hundmjölk.
    Och samma sak som getmjölk och samma sak som fårmjölk och samma sak som lamamjölk och samma sak som människomjölk...... eller kanske inte riktigt, för det är lite olika sammansättningar i alla dessa.
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • elsi
    Totinona11 skrev 2018-06-26 17:31:31 följande:
    Vilket är väldigt ovanligt. Att säga till folk att de inte ska dricka mjölk under amning är ren skrämselpropaganda
    Att bebisen är komjölksallergisk är inte alls så värst ovanligt, ca 2% av alla nyfödda enligt nedan.

Och att råda en mamma med en bebis med komjölksallergi att undvika mjölk är en väldigt enkel och effektiv åtgärd, inte alls skrämselpropaganda. Alternativet är ju att mamman får sluta amma och istället ge komjölkfri ersättning och det finns nackdelar med det också.

www.rikshandboken-bhv.se/Texter/Allergi-och-intolerans/Komjolksallergi/
  • Palestrina

Vilken ersättningsprodukt för mjölk som helst, som mandeldryck, sojadryck, havredryck, risdryck etc.

Personligen tycker jag dock att mjölk krävs på gröten, har lärt mig att byta ut den mot havredryck i kaffet (iKaffe är riktigt bra!) men just på gröten vill jag ha mjölksmaken.

Och med "mjölk" menar jag då den mjölk som kommer i mjölkpaketen på affären, dvs mjölk från ko. Det brukar inte finnas annan mjölk i handeln så det är ganska självklart för mig.

• Glitra

Skulle du låta en kossa dricka din bröstmjölk?

Bra.
  • OchEnFisk
    Glitra skrev 2018-06-27 11:24:20 följande:

Ja om den ville ha det ur ett glas, absolut.
  • OchEnFisk
    Palestrina skrev 2018-06-27 11:21:46 följande:

Vilken ersättningsprodukt för mjölk som helst, som mandeldryck, sojadryck, havredryck, risdryck etc.

Personligen tycker jag dock att mjölk krävs på gröten, har lärt mig att byta ut den mot havredryck i kaffet (iKaffe är riktigt bra!) men just på gröten vill jag ha mjölksmaken.

Och med "mjölk" menar jag då den mjölk som kommer i mjölkpaketen på affären, dvs mjölk från ko. Det brukar inte finnas annan mjölk i handeln så det är ganska självklart för mig.

Jag föredrar iKaffe istället för komjölk på gröten, känns lite krämigare och sött! Och till over night-oats ska det helt klart vara iKaffe, blir bäst konsistens av det.
  • Palestrina
    OchEnFisk skrev 2018-06-27 12:03:42 följande:
    Jag föredrar iKaffe istället för komjölk på gröten, känns lite krämigare och sött! Och till over night-oats ska det helt klart vara iKaffe, blir bäst konsistens av det.
    Fast havre till havre, det blir för mycket havre för mig! Och mjölkfett är en smakförstärkare på ett annat sätt än oljan som är tillsatt i iKaffe. Men man tycker olika!
  • Palestrina
    Glitra skrev 2018-06-27 11:24:20 följande:

Var den frågan ställd till mig? Just nu har jag ingen bröstmjölk, men jag är rädd att även när jag hade den hade det varit alldeles för lite för en kalv (kossor dricker väl inte mjölk?). Men om den ville och jag hade över, så absolut.
  • Palestrina
    Glitra skrev 2018-06-27 12:42:01 följande:

*Kräks*

Kräks du när du ser människor dricka mjölk? Jobbigt för dig.
  • legomum
    Anzil skrev 2018-06-26 05:38:59 följande:

Att enbart tillaga gröt och lägga på tallriken blir det ju lite torrt, men om man inte vill ha mjölk på sin gröt. Vad kan man lägga på istället?

Jag skulle väl säga rårivna äpplen eller annan frukt som mixas (jag gillar hallon eller blåbär på) Mjölk kan man ju ta i ett glas bredvid av den sort man gillar (havre, mandel, soja osv) eller juice om man nu föredrar sådant.
  • legomum

Eller så kan du göra välling istället för gröt. Urenkelt och mättande.

• OchEnFisk
    Palestrina skrev 2018-06-27 12:38:21 följande:

Fast havre till havre, det blir för mycket havre för mig! Och mjölkfett är en smakförstärkare på ett annat sätt än oljan som är tillsatt i iKaffe. Men man tycker olika!

Jaha jo det är det ju, tycker inte man känner massa havresmak dock men förstår tanken
  • jennie08

Havregrynsgröt:

Själv tycker jag om mjölk, lingonsylt eller äppelmos.

Mina kollegor brukar ha mosad banan, bananbitar med kanel, jordnötssmör med banan, rivet äpple med kanel. De brukar inte använda mjölk.

Hmm..Kommer inte på fler kombinationer men några förslag iaf.

• Swagger
    Glitra skrev 2018-06-26 14:59:38 följande:
    Soyadryck och mandeldryck. Och det heter inte mjölk. Det heter komjölk.

Oj, men du förstod ändå att det var komjölk när TS skrev mjölk? Eller, hur menar du?
  • bullen1984
    Glitra skrev 2018-06-26 14:59:38 följande:

Soyadryck och mandeldryck. Och det heter inte mjölk. Det heter komjölk.

exakt
  • bullen1984
    Swagger skrev 2018-06-27 22:30:11 följande:

Oj, men du förstod ändå att det var komjölk när TS skrev mjölk? Eller, hur menar du?
    Eftersom 99% dricker komjölk så är det ju en naturlig gissning. 
Svar på tråden På gröten - Istället för mjölk, vad kan man lägga på?