• Meliiiiiii

Risk för listeria!?

Jag tillagade köttfärs igår. Skötte min handhygien noga under matlagningen och även efter. Jag la in en matlåda med köttfärs i kylskåpet igår och värmde upp noga i mikro och åt idag ett dygn senare. Innan jag hann värma köttfärssåsen så upptäckte jag en fläck på ärmen av min tröja, hade spillt köttfärs på. Jag har ocd och är sämre när jag inte kan äta medicin så det är möjligt att jag oroar mig för mycket!Tog av tröjan och åt sen maten som var varm. Sen glömde jag bort fläcken på den där tröjan... Och hade på mig den under dagen. Jag undrar, vad är risken att jag kan ha "smittats av någon bakterie" som kan ha vuxit I kylskåpet som spridits av andra livsmedel? Är hos min familj och deras kyl är täckt av olika torkade köttpålägg som inte ens är förpackade i något så är alltid rädd för att ta något därifrån.. Vet att de bakterier som kunde ha funnits i köttfärsen dött när jag lagade maten. Men har hört att bakterier kan växa på nytt eller spridas om det förvaras i kylskåp länge. Nu var de bara mindre än en dag. Jag hade tröjan på och åt en kaka, undrar om jag råkat komma i kontakt med fläcken och sen få bakterier i munnen :( förfärligt allt är

• Svar på tråden Risk för listeria!?
  • EpicNurse

Risken med köttfärsen är 0.

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Hejjk

Listeria finns inte i köttfärs

• Pentra

Va! Du startar väl inte mikron, och du äter väl inte mikrad mat när du är gravid?! ... Med vänlig hälsning, Pentra

• Kronärtskockan

Risken är minimal att bli smittad av listeria överhuvudtaget har jag fått berättat för mig. Om du köper på vanliga butiker och inte svarta marknaden då typ. Jag har helt slutat oroa mig för det där nu för man kan inte kontrollera allt. Jag håller mig undan det som står på livsmedelverkets hemsida men äter skinkpålägg på mackan osv. Min bebisponke växer och är frisk, jag har inte blivit smittad med nåt. Vet att det är svårt men försök bara lev som vanligt

• Jag är bara jag

Obefintlig risk. Risken är extremt liten ö.h.t för väldigt få drabbas av listeria i Sverige varje år. Håller man sig till LVM:s rekommendationer finns inte risken.

• Hejjk
    Jag är bara jag skrev 2018-06-21 20:26:13 följande:

Obefintlig risk. Risken är extremt liten ö.h.t för väldigt få drabbas av listeria i Sverige varje år. Håller man sig till LVM:s rekommendationer finns inte risken.

Det är 70 stycken om året och troligtvis ett stort mörkertal som aldrig upptäcks
  • Jag är bara jag
    Hejjk skrev 2018-06-21 20:45:44 följande:
    Det är 70 stycken om året och troligtvis ett stort mörkertal som aldrig upptäcks
    Med en befolkning på 10 miljoner ja!
Svar på tråden Risk för listeria!?