Hjälp! Vad ska sjukhuset testa på sexåringen?
Min sexåring har sedan en Indonesienresa sovit mer än tidigare (vill gärna sova två timmar mer än vanligt per natt) och vaknar hyfsat utvilad.
Men minst ett par gånger i veckan blir han väldigt trött mitt på dagen, till och med så trött att han ibland tackar nej till iPad och ligger med dimmig blick och tittar i taket. Ni som har sexåringar med iPad vet att det betyder att barnet inte mår bra.
1-3 gånger i veckan får han tre grader högre temperatur i kroppen än vad han brukar ha. Vi har gått till vår egen dåliga vårdcentral flera gånger, och de "hittar inget". Tredje gången tog läkaren oss på allvar och skickade oss på remiss till sjukhus. Blodprovet visade ingenting, annat än lite förhöjd sänka. Urinprovet visar inget och nu ska vi ta ytterligare blodprov och även ryggmärgsvätskeprov.
Vi tjatade till oss att de även ska kolla malaria, eftersom man inte gärna vabbar fler dagar för att åka in och göra nya tester, samt att man inte gärna låter sin nålrädde sexåring bli stucken fler gånger än nödvändigt.
Vad jag inte förstår är varför de envisas med att boka fler tider och ta några blodprover till, istället för att ta de prover som är rimliga att misstänka.
TILL MIN FRÅGA:
Vilka fler sjukdomar, virus eller vad det nu kan vara kan vara relevant att kräva att bli testad för i samma veva? Vad kan min sexårings åkommor vara symptom på?Det verkar som att man som privatperson måste tänka ut detta själv då Södersjukhuset inte tänker färdigt själva, utan hellre glatt bokar nya tider under arbetstid och sticker nya nålar i barnen.
Tack för tipsen!