• marcusito

Hjälp! Vad ska sjukhuset testa på sexåringen?

Min sexåring har sedan en Indonesienresa sovit mer än tidigare (vill gärna sova två timmar mer än vanligt per natt) och vaknar hyfsat utvilad.

Men minst ett par gånger i veckan blir han väldigt trött mitt på dagen, till och med så trött att han ibland tackar nej till iPad och ligger med dimmig blick och tittar i taket. Ni som har sexåringar med iPad vet att det betyder att barnet inte mår bra.

1-3 gånger i veckan får han tre grader högre temperatur i kroppen än vad han brukar ha. Vi har gått till vår egen dåliga vårdcentral flera gånger, och de "hittar inget". Tredje gången tog läkaren oss på allvar och skickade oss på remiss till sjukhus. Blodprovet visade ingenting, annat än lite förhöjd sänka. Urinprovet visar inget och nu ska vi ta ytterligare blodprov och även ryggmärgsvätskeprov.

Vi tjatade till oss att de även ska kolla malaria, eftersom man inte gärna vabbar fler dagar för att åka in och göra nya tester, samt att man inte gärna låter sin nålrädde sexåring bli stucken fler gånger än nödvändigt.

Vad jag inte förstår är varför de envisas med att boka fler tider och ta några blodprover till, istället för att ta de prover som är rimliga att misstänka. 

TILL MIN FRÅGA:

Vilka fler sjukdomar, virus eller vad det nu kan vara kan vara relevant att kräva att bli testad för i samma veva? Vad kan min sexårings åkommor vara symptom på?Det verkar som att man som privatperson måste tänka ut detta själv då Södersjukhuset inte tänker färdigt själva, utan hellre glatt bokar nya tider under arbetstid och sticker nya nålar i barnen.

Tack för tipsen!

• Svar på tråden Hjälp! Vad ska sjukhuset testa på sexåringen?
  • Anonym (Viveka)

Det kan vara bättre för barnet att boka fler provtider än ta allt på en gång. Men det är väl bra att en utredning har startats. De kommer säkert hitta till slut vad som är fel. Det är omöjligt för någon utomstående som inte känner din son att veta vad som är fel och vilka prover de bör ta.

• Anonym (I)

Har man tagit avföringsprov? Det kan vara någon parasit i magtarmkanalen.

• Anonym (Kostnad)

Kanske beror på kostnaden att de inte tar alla prover direkt? Utan att de sparar mindre sannolika diagnoser med dyrare provtagning och utreder det sannolikaste först.

• AmericanMommy
    Anonym (I) skrev 2018-06-19 20:07:23 följande:

Har man tagit avföringsprov? Det kan vara någon parasit i magtarmkanalen.

Håller med detta råd. Det är det första jag skulle kolla.
  • Anonym (mor)
    AmericanMommy skrev 2018-06-21 01:02:36 följande:
    Håller med detta råd. Det är det första jag skulle kolla.
    Och om inte våra svenska läkare kom på den idén så är vi illa ute.
  • Corneliass

Ett tips till din son om han är nålrädd och tycker känslan är obehaglig/smärtsam när dom sticker är att köpa emla plåster. Det är bedövningsplåster som man sätter på armvecket 1 timme innan så känner han ingenting. Jag fick börja ta blodprov regelbundet när jag var 9 år och det har räddat mig. Jag är fortfarande oerhört rädd för nålar så det är ett stort tips! 

• Anonym (svea)

En av anledningarna till att man inte ska släpa med sina barn till andra sidan jorden. Brukar fiskar semestra på land, kanske?

• marcusito

Visst kostar det pengar att ta flera prover vid samma tillfälle. Men det är inte heller gratis att engagera hela sjukhuskedjan gång på gång på gång, plus uteblivna intäkter för att jag vabbar många dagar istället för att snabbt hitta orsaken, åtgärda den och få mig i arbete igen.

Jag tycker att man framförallt ska agera lite proaktivt när det gäller barn, för att slippa dra med nålrädda ungar till sjukhuset och få nya nålar gång på gång. 

Nu visade det sig vara borrelia han har gått omkring med i 6-7 veckor (en sjukdom som han mycket väl kan ha fått även i Sverige, du i tråden som är emot att man utforskar världen). Det testet fick vi i princip tjata oss till. Nu har han fått medicinen som han behöver och är glad och frisk igen.

Tack för råd och tips allihop!

Svar på tråden Hjälp! Vad ska sjukhuset testa på sexåringen?