• Anonym (less idag)

Jag skulle ha 10-12 barn, fick 0

Livet blir ibland inte som man tänkt sig.

När jag var runt 10 började jag fundera på det där med att ha barn. Jag ville ha många barn, gärna 10-12. Jag ägnade timmar under ett par år att hitta på namn och läsa om graviditet och barns utveckling och uppfostran och hur vi skulle bo och höll på.

I 16-17årsåldern hade jag en liknande period, men då ville jag ha en mer modest barnaskara om kanske 7-8.

25 år gammal och kanske lite mer mogen. Jag kan nog nöja mig med 3-5 barn. Jag hittade min gamla namnlista och updaterade den, satte upp lite praktiska saker så som sparande, läste på om ställen runt om i landet där jag skulle kunna tänka mig att bo med ett gäng ungar, kollade in skolor och förskolor osv.

Nu är jag 34 och har insett att det inte blir några barn. Just idag är jag lite ledsen över det och behövde skriva av mig lite.

• Svar på tråden Jag skulle ha 10-12 barn, fick 0
  • Anonym (less idag)
    Fjäril kär skrev 2018-06-13 16:27:05 följande:
    Och då kommer följdfrågan, varför?
    Ja säg det. 
  • Anonym (A)
    Anonym (Fokusera) skrev 2018-06-13 15:45:46 följande:
    Vill du ha barn så måste du fokusera din energi på det. Av med offerkoftan och börja tänka. Skriv ner vad du måste göra. Att du inte har en man är inget hinder. Inte din ålder heller. Jag har fått tre barn efter 38. Det går absolut inte för alla men att ge upp vid 34 är att ta i.
    Håller med
  • Fjäril kär
    Anonym (less idag) skrev 2018-06-13 16:58:28 följande:

Ja säg det. 

Känns lite som att drömmen om barn var viktigare än att få barnen i verkligheten?

Nån form av verklighetsflykt?
  • Anonym (Anna)

Varför blir det inga barn?

• Anonym (less idag)
    Fjäril kär skrev 2018-06-13 17:15:29 följande:
    Känns lite som att drömmen om barn var viktigare än att få barnen i verkligheten?

Nån form av verklighetsflykt?
    Jag tror jag får hänvisa dig till inlägg 27 för svaret på det.
  • Anonym (less idag)
    Anonym (Anna) skrev 2018-06-13 17:16:59 följande:

Varför blir det inga barn?

Dig till nr 12.
  • Fjäril kär
    Anonym (less idag) skrev 2018-06-13 17:21:13 följande:

Jag tror jag får hänvisa dig till inlägg 27 för svaret på det.

Fast hade du verkligen velat ha barn hade det inte varit ett hinder. Med all planering så borde du rimligen haft några barn redan långt före. Det är därför det känns som att planeringen varit istället för barn .
  • Biet

Vad är det som hindrar dig idag då från att ta tag i och starta upp barnverksamheten?

• Anonym (less idag)
    Biet skrev 2018-06-13 23:14:07 följande:

Vad är det som hindrar dig idag då från att ta tag i och starta upp barnverksamheten?

Just idag? Klockan.

Läs inlägg nr 12 du också.
  • Anonym (xXx)

Men ts. Övervikten kan du ta tag i, jag är själv där. Du behöver inte vara tillsammans med någon för att skaffa barn, du kan skaffa på egen hand. Angående ekonomi så behöver inte ett barn leva i överflöd, det går ändå. Finns ju hur många ensamstående och arbetslösa mammor som helst och de allra flesta av de barnen har det jättebra! Superstort socialt nätverk behövs inte heller.

34 är ingen ålder. Många får barn vid 40. Ditt störst problem som jag ser det just nu är din vikt - det är svårare med IVF / naturligt om man har övervikt. Börja där. 

• Anonym (less idag)
    Anonym (xXx) skrev 2018-06-13 23:21:59 följande:

Men ts. Övervikten kan du ta tag i, jag är själv där. Du behöver inte vara tillsammans med någon för att skaffa barn, du kan skaffa på egen hand. Angående ekonomi så behöver inte ett barn leva i överflöd, det går ändå. Finns ju hur många ensamstående och arbetslösa mammor som helst och de allra flesta av de barnen har det jättebra! Superstort socialt nätverk behövs inte heller.

34 är ingen ålder. Många får barn vid 40. Ditt störst problem som jag ser det just nu är din vikt - det är svårare med IVF / naturligt om man har övervikt. Börja där. 

Jag håller på, som jag skrev förut. Jag jobbar på det. Jag har gått ner 10 kg sedan min topp i januari. Nu är det bara 100 kg var tills jag är normalviktig.
  • Wench85
    Anonym (less idag) skrev 2018-06-12 14:48:37 följande:
    Dåliga förutsättningar:
    1: Ingen att skaffa barn med och dessutom inte intresserad av att hitta någon
    2: Bor dåligt
    3: Dålig ekonomi
    4: Dålig fysisk hälsa med rejäl övervikt
    5: Dålig mental hälsa
    6: Dåligt socialt nätverk

Jag jobbar på det men bara punkt 1 i sig själv gör ju att hela drömmen går i stöpet.

Om du verkligen vill ha barn tror jag att du kan lösa detta. Flera av de punkter du räknar upp har antagligen koppling till varandra.

När det gäller ohälsa behöver du söka vård om det är av allvarligare karakär (det är ju inte att rekommendera att enbart försöka egenbehandla om en har exempelvis diabetes eller depression), men något i dina inlägg får mig att tro att din ohälsa inte är av det slaget och att du skulle kunna göra mycket själv. 

Jag skulle rekommendera att du först sätter dig och funderar på vilka lösningar det kan finnas för de punkter som du satt upp. Flera av dem ser ut att kunna vara kopplade till varandra och om du tar tag i något kommer det antagligen flera vinster på vägen.

Titta exempelvis på punkt 4 och 5, rörande hälsa. Här skulle ett mål kanske kunna vara dagliga långpromenader. Finns det i närheten någon trevlig park, skog, strand? Speciellt nu till sommaren när det blir ljusare och varmare. Fysisk aktivitet, rutiner och dagsljus är nycklar för bättre mental hälsa, och dessutom ger det bättre nattsömn
    Efter någon månad, när du fått igång promenadrutinen och kroppen börjar längta efter mer träningsendorfiner kan du fundera på om det finns andra former av aktivitet du gillar. Kanske är simning, cykling eller styrketräning något som du kan göra? 

Om du har kraftig övervikt rekommenderar jag att du kontaktar vårdcentral. Du kanske kan få möjlighet att träffa en fysioterapeut, livsstilssköterska, dietist, stödperson eller liknande som kan hjälpa dig att hitta bättre levnadsvanor, och med träning i ett rehabgym eller liknande med fysioterapeut kan du, oavsett vilken förmåga du har, få hjälp att börja träna på det sätt du kan.

Jag tror att om du gör ovan i ett halvår kommer du att se stor skillnad. Dagliga promenader kan ge energi, kraft och ny livslust. Du kommer se hur kroppen snabbt blir mer hälsosam, friskare och starkare. När punkt 4 och 5 är under förändring är listan plötsligt kortare. Att fortsätta arbeta med din mentala hälsa kan med fördel kombineras med punkt 6 om det sociala nätverket. Många mår bra av kreativ, skapande verksamhet. Leta facebookgrupper i närheten om något som du är, eller varit, eller kan bli, intresserad av. Odla, virka, promenera, fågelskådning, vad det nu kan vara. Eller leta efter lokala föreningar. Nästan var du än bor finns det exemeplvis en hembygdsförening, en socialdemokratavdelning, en röda korset-klubb, en församling osv. Ta del av verksamheten, eller erbjud dig genast att hjälpa till. Det söks säkert volontärer som kan besöka äldreboenden eller hjälpa till vid språkcaféer eller liknande, då du dessutom får träffa de andra inom föreningen, umgås och stärka ditt sociala nätverk. Här kan du jobba med punkt 6 och 5 samtidigt. Och vem vet, kanske råkar du på köpet hitta någon du vill skaffa barn tillsammans med?

Så, om ett år då kan du ha en mycket mer hälsosam kropp och psyke, ett socialt sammanhang, vänner, ha lärt dig massor och utvecklats. Det som är kvar på din lista är då främst ekonomiskt. Genom all din nya kraft och relationer kanske du får en ingång till mer välbetalt jobb. Dina föreningserfarenheter gör att ditt cv växer. Och om du söker nytt jobb kommer du att vara en mycket mer attraktiv potentiell medarbetare så nog kommer du att kunna få en mycket bättre ekonomisk situation? Stabil ekonomi ger dessutom möjligheten att skaffa ett bättre boende.

Nu är du 34 år. När du är 35,5 skulle du kunna ha löst eller vara på god väg att lösa nästan alla punkter på din lista. Om du då ser att du vill ha barn ensam, ja, då går det kanske att lösa även det. Så länge du är under 40 år när behandlingen startar kan du få den finansierad av landsting (men ställ dig i kö i god tid!) och du kan även göra det privat om din ekonomi då tillåter det. Och oavsett hur lätt eller svårt du har att bli gravid är det ju inte direkt en förlust för livet att bli mer hälsosam och med stabil ekonomi, inte sant?

Så, vad väntar du på? Istället för att konstatera att det blev 0 barn, fast du vill ha barn - ta tag i din situation och sitt om ett par år med ett par ungar i famnen och se tillbaka på 14 juni 2018 som dagen då det vände.

--
    och ja, jag vet att det inte "bara är att göra". Ohälsa och känsla av hopplöshet kan vara oerhörda hinder. Men om ovan låter som ett oöverstigligt berg snarare än som pepp, då kanske det är ett tecken på att du behöver vård. Och det går att få.

• Fågel Flax

Hej TS.

Livet blir nog inte som man tänkt sig för någon. Du låter ledsen och trött på inlägget. Jag tycker att det är bra att du får ur dig hur du känner.

Vid 34 års ålder och med de svåra utmaningarna framför dig, som ju även i allra bästa fall där du sätter igång direkt idag kommer att ta några år att lösa, så är det klart att det verkligen brinner i knutarna.

Jag tycker alltså inte att du inbillar dig. Du är verkligen på gränsen att din högsta önskan inte kommer att kunna besannas.

Så det är klart att du har en kris nu, och är ledsen. Du har säkert kämpat så mycket mot väderkvarnarna som inte ger med sig, att du är trött på allting. Och att se sanningen, och försöka skriva om framtiden till hur sanningen ser ut ? och överge drömmarna och fantasierna. Det är nästan alltid en kris för oss när drömmar och verklighet krockar på ett påtagligt sätt.

Det är jättebra ibland att helt förlora hoppet. Hoppet kan många gånger vara en illusion man är fast i.

Och det går inte alltid bra i livet, och det går inte alltid att fixa upp.

Ändå tror jag att du är här i tankarna just nu, för att du instinktivt inom dig VET att det här är sista tåget mot drömmen som går från perrongen NU.

Om jag förstår dig rätt så är din dröm uppfylld när du har 3 barn.

Så här hade jag tänkt:

Du är 34 år.

Samtidigt finns det en biologisk klocka, och den ser olika ut för varje kvinna. Så det kan redan vara krångel i maskineriet, och räkna med något ska man inte göra. Andra kan få barn till uppemot 40, och vissa få kvinnor när de är äldre än så.

De hinder du har framför dig är enormt svåra. Minst 2-3 år bara för övervikten. Ekonomin känner jag inte till.

Däremot finns det äggdonation, och vad gäller orken att ha barn upp i åldrarna är ju också individuellt. Kanske att du orkar få det 3:e barnet i 43-årsåldern?

Så hade jag varit i din situation, så hade jag börjat med en liten promenad idag, och tagit bort värdelösa matprodukter (godis, saft etc) helt. Imorgon hade jag också sökt hjälp på vårdcentralen, bett om remiss, stöd. Det är nästan orimligt att gå ner så mycket på egen hand, utan relevant stöd och pepp. I värsta fall får du ändå göra det själv. Tänk på att en dag du inte går upp i vikt är också en seger. 10 kilo är ju fantastiskt bra, och du behöver ha tålamod. Sätt upp realistiska delmål, och inse att även med RIKTIGT HÅRT ARBETE, så kommer det inte att hända i år eller nästa år att du är 100% där. Men varje kilo ner är 1% närmare målet ? som en mätare. Lär dig allt du kan om att gå ner i vikt, inte då knäppa metoder, utan på ett sunt vis.

Lägg undan pengar. Även trots att du har dålig ekonomi så MÅSTE du göra det. Även om det bara är lite varje månad, och även kronor i en burk. Spara allt du kan och förmår. Absolut gör det, för din stora dröm kan hänga på det.

När du är nere i en rimlig vikt, så kan det eventuellt vara så att du behöver åka till till exempel StorkKlinik i Köpenhamn, antingen för insemination, Ivf, eller äggdonation. De är fantastiskt snälla kvinnor där. Men det kostar en hel del. Så spara, spara, spara.

De andra hindren får du också ta tag i. Men du behöver inte ha för höga krav heller. Varje barn får barnbidrag, och går du vägen med insemination etc. så får varje barn underhållsstöd. Det kan också finnas möjlighet till bostadsbidrag för familj. Så några tusen per barn kommer du att få, så lagar man egen mat och handlar de fina kläderna på Tradera, så går det utmärkt. Det blir till och med över till någon hobby till varje barn, och någon resa.

Som sagt, det är svårt att veta med din situation. Du vet absolut den bäst själv. Men jag kan inte låta bli att känna som de andra som svarat. Att det finns en dörr ännu.

Du har rätt att den är stängd. Men agera smart, bestämt, planerat, och så effektivt du bara kan. Planera för den dag då dörren kommer att stå på glänt ? och när det händer, kasta dig in. Var värsta ninjan.

Sedan har du skrivit att du har talang på att planera, så använd dig av det, och håll dig i verkligheten när du gör det. Plus att du redan har gått ner 10 kilo.

Det finns så många hjältar i detta hårda liv, och det är du med!

Stor kram, och hoppas inte att jag har sårat. Som sagt, jag känner ju inte till, och går det verkligen inte att uppfylla din dröm ? så är jag så ledsen med dig. Livet kan vara himla tufft. Jag är säker på att du oavsett är väldigt fin.

• Anonym (Varför ge upp vid 34?)

34 Är för tidigt att ge upp. Visst fertiliteten är lite lägre, men det är inte så illa...än. Om du fortfarande är barnlös vid 40 så kanske du kan ställa in dig på att inte få barn, men du är inte där än. 6 år tills dess. Du kan lätt få 1 kanske även 2 barn på den tiden.

TwoThousand skrev 2018-06-14 16:28:03 följande:

Du får väl be snällt till Gud så ska du se att det löser sig för dig!

Då äktenskapet och allt vad det innebär var Guds konstruktion!

Be till Gud är helt fel metod att försöka bli gravid på. Vaginalt oskyddat sex med en man fungerar mycket bättre.
    TwoThousand skrev 2018-06-14 16:44:23 följande:

Be till djävulen verkar ju tydligen fungera mycket bättre..

Hur många gånger har inte du befunnits skyldig till äktenskapsbrott..

Jag? Jag har gjort väldigt få äktenskapsbrott, och inte befunnits skyldig en enda gång.  :)
Svar på tråden Jag skulle ha 10-12 barn, fick 0