Anonym (less idag) skrev 2018-06-12 14:48:37 följande:
Dåliga förutsättningar:
1: Ingen att skaffa barn med och dessutom inte intresserad av att hitta någon
2: Bor dåligt
3: Dålig ekonomi
4: Dålig fysisk hälsa med rejäl övervikt
5: Dålig mental hälsa
6: Dåligt socialt nätverk
Jag jobbar på det men bara punkt 1 i sig själv gör ju att hela drömmen går i stöpet.
Om du verkligen vill ha barn tror jag att du kan lösa detta. Flera av de punkter du räknar upp har antagligen koppling till varandra.
När det gäller ohälsa behöver du söka vård om det är av allvarligare karakär (det är ju inte att rekommendera att enbart försöka egenbehandla om en har exempelvis diabetes eller depression), men något i dina inlägg får mig att tro att din ohälsa inte är av det slaget och att du skulle kunna göra mycket själv.
Jag skulle rekommendera att du först sätter dig och funderar på vilka lösningar det kan finnas för de punkter som du satt upp. Flera av dem ser ut att kunna vara kopplade till varandra och om du tar tag i något kommer det antagligen flera vinster på vägen.
Titta exempelvis på punkt 4 och 5, rörande hälsa. Här skulle ett mål kanske kunna vara dagliga långpromenader. Finns det i närheten någon trevlig park, skog, strand? Speciellt nu till sommaren när det blir ljusare och varmare. Fysisk aktivitet, rutiner och dagsljus är nycklar för bättre mental hälsa, och dessutom ger det bättre nattsömn
Efter någon månad, när du fått igång promenadrutinen och kroppen börjar längta efter mer träningsendorfiner kan du fundera på om det finns andra former av aktivitet du gillar. Kanske är simning, cykling eller styrketräning något som du kan göra?
Om du har kraftig övervikt rekommenderar jag att du kontaktar vårdcentral. Du kanske kan få möjlighet att träffa en fysioterapeut, livsstilssköterska, dietist, stödperson eller liknande som kan hjälpa dig att hitta bättre levnadsvanor, och med träning i ett rehabgym eller liknande med fysioterapeut kan du, oavsett vilken förmåga du har, få hjälp att börja träna på det sätt du kan.
Jag tror att om du gör ovan i ett halvår kommer du att se stor skillnad. Dagliga promenader kan ge energi, kraft och ny livslust. Du kommer se hur kroppen snabbt blir mer hälsosam, friskare och starkare. När punkt 4 och 5 är under förändring är listan plötsligt kortare. Att fortsätta arbeta med din mentala hälsa kan med fördel kombineras med punkt 6 om det sociala nätverket. Många mår bra av kreativ, skapande verksamhet. Leta facebookgrupper i närheten om något som du är, eller varit, eller kan bli, intresserad av. Odla, virka, promenera, fågelskådning, vad det nu kan vara. Eller leta efter lokala föreningar. Nästan var du än bor finns det exemeplvis en hembygdsförening, en socialdemokratavdelning, en röda korset-klubb, en församling osv. Ta del av verksamheten, eller erbjud dig genast att hjälpa till. Det söks säkert volontärer som kan besöka äldreboenden eller hjälpa till vid språkcaféer eller liknande, då du dessutom får träffa de andra inom föreningen, umgås och stärka ditt sociala nätverk. Här kan du jobba med punkt 6 och 5 samtidigt. Och vem vet, kanske råkar du på köpet hitta någon du vill skaffa barn tillsammans med?
Så, om ett år då kan du ha en mycket mer hälsosam kropp och psyke, ett socialt sammanhang, vänner, ha lärt dig massor och utvecklats. Det som är kvar på din lista är då främst ekonomiskt. Genom all din nya kraft och relationer kanske du får en ingång till mer välbetalt jobb. Dina föreningserfarenheter gör att ditt cv växer. Och om du söker nytt jobb kommer du att vara en mycket mer attraktiv potentiell medarbetare så nog kommer du att kunna få en mycket bättre ekonomisk situation? Stabil ekonomi ger dessutom möjligheten att skaffa ett bättre boende.
Nu är du 34 år. När du är 35,5 skulle du kunna ha löst eller vara på god väg att lösa nästan alla punkter på din lista. Om du då ser att du vill ha barn ensam, ja, då går det kanske att lösa även det. Så länge du är under 40 år när behandlingen startar kan du få den finansierad av landsting (men ställ dig i kö i god tid!) och du kan även göra det privat om din ekonomi då tillåter det. Och oavsett hur lätt eller svårt du har att bli gravid är det ju inte direkt en förlust för livet att bli mer hälsosam och med stabil ekonomi, inte sant?
Så, vad väntar du på? Istället för att konstatera att det blev 0 barn, fast du vill ha barn - ta tag i din situation och sitt om ett par år med ett par ungar i famnen och se tillbaka på 14 juni 2018 som dagen då det vände.
--
och ja, jag vet att det inte "bara är att göra". Ohälsa och känsla av hopplöshet kan vara oerhörda hinder. Men om ovan låter som ett oöverstigligt berg snarare än som pepp, då kanske det är ett tecken på att du behöver vård. Och det går att få.