Mullbär skrev 2018-05-24 22:39:35 följande:
Ja jag ser på bloggar att blivande mammor uppvaktas av pappan, därför funderingarna tog fart!
Åt andra hållet så uppmärksammas ju ofta födelsedagar för familjemedlemmar som har gått bort, hen skulle blivit x år iår osv.. Det tycker jag också känns lite suspekt, tex när dom säger i stil med att personen skulle blivit 109 år o man ba nej, högst troligen skulle den personen inte blivit SÅ gammal.. Känns mer logiskt (för mig) att räkna hur många år som gått sedan personen gick bort, personen har ju faktiskt slutat fylla år.. Men man tänker olika
Jag tycker som sagt att man egentligen inte kan firas på mors dag innan barnet kan göra det. Jag är ju inte min mans mamma. Men det känns gör mig inte fel att uppmärksamma dagen. I nån mån är man ju redan mamma.
Likadant tycker jag nog gällande folk som har dött. För mig känns det inte fel att uppmärksamma deras födelsedag. Däremot att fira hur många år sen det var någon dog känns suspekt för mig... Det är ju inte att jag vill fira att personen dött, utan det är nog mest att födelsedagen blir en naturlig dag att tänka lite extra på personen, även om den inte finns ibland oss längre.