• WalkOfShame

Kan den här historien bli en bra bok/film?

Undrar om den här berättelsen som är skriven av mig är att värd att fortsätta skriva på, om jag får tillräckligt många ja så fortsätter jag på den. Ursäkta om det finns många stavfel och liknande har skrivit den snabbt.

Rastplatsen

Hon tar ett djup andetag och tittar stolt ut över staden. Det är i början av juni nån gång. Känslan av att ha lyckats blandat med den svenska sommar lukten får Anna att vilja skynda sig hem till mamma och lillasyster. Anna bor egentligen i Arboga men är i Stockholm sen några år tillbaka då hon pluggat och just tagit sin juristexamen. Idag är Annas 27-års dag och hemma i Arboga planerar hennes mamma Annika och hennes flera år yngre syster Sandra för ett födelsedagsparty till hemkomsten. Pappa Aron förlorade Anna när hon var 20 i en överdos. Aron som mest kantats med drog och alkoholproblem under barnens uppväxt var aldrig riktigt närvarande, men Anna älskade honom som fan ändå.

Mamma Annika tog väldigt hårt på Arons bortgång, hon kom egentligen aldrig riktigt över den. Det var Annika som hittade Aron livlös hemma en dag när hon kommit hem från jobbet.

?????????

-Har du en cigg Sandra? Det är Lamin som frågar.

-Ja, tror dom ligger i min kofta, den hänger på moppen.

17-åriga Sandra som går sista året på gymnasiet har sommarlov och är på ?klippan? denna morgon med sina vänner och sin nya kille Lamin. Klippan är stället ungdomarna i Arboga hänger på under sommaren, en stor strand där man badar och grillar på dagarna och som sen förvandlas till sköna sommarkvällar med musik och alkohol.

-Sandra du följer väll med mig in till stan senare idag jag måste köpa lite kläder till sommaren, har fan inget att ta på mig, bara tjocka huvtröjor.

Nej Lamin, min syster Anna kommer hem från Stockholm, hon fyller år idag och är dessutom nyexaminerad så vi ska fira henne idag, Jag ska hem snart och hjälpa mamma att förbereda. Du kan väll följa med? vi kan åka in till stan imorgon istället. I samma ögonblick får Sandra ett sms av mamma ?vart är du !? Vi måste börja snart, har precis pratat med Anna och hon är påväg ner nu?.

-Nu messar min mamma också, måste dra ska du med Lamin?

-ok kom då. vi drar. Svarar Lamin.

Lamin som är kurd kom till Sverige som barn tillsammans med sin pappa och lillasyster. Mamman blev kvar i Kurdistan, hon hade träffat en ny man och följde inte med när Lamins pappa ville fly landet. Lamin minns inte så mycket från tiden i Kurdistan. Mest att det var krig och att det luktar bensin där.

Sandra och Lamin har gått i samma klass på gymnasiet i snart tre år och det är först på senare tid som de inlett en relation.

?????????-

Hemma i Gottsunda sitter Mido och Joshi ute på balkongen. Dem är bröder och har fått en lägenhet av soc som de bor i. Mido som är 28 är den äldre av bröderna. Han har varit både pappa och storebror för Joshi under uppväxten. trots att han kanske inte alltid fattar de smartaste besluten. Joshi fyller 26 om några dagar. De har båda blivit utslängda hemifrån då föräldrarna inte längre orkat med deras problem och alla hembesöken av polisen. Bröderna som är uppväxta med kriminalitet och drogmissbruk hade den senaste tiden eskalerat och begått allt grövre brott.

-Joshi mecka en joint det är värsta vädret ju säger Mido.

Mido pratar samtidigt skrytsamt om gårdagens lyckade kap. De hade gjort ett inbrott i en villa och kommit över nästan hundratusen i kontanter och nycklarna till en Porsche.

-Den här bilen ska grabbarna få se, dom kommer bli helt tokiga säger Mido.

Medans Joshi rullar jointen undrar han om Mido skämtarn om det han just sagt.

-Driver du? Du kan inte köra runt i den här, vi kommer torska direkt, vi säljer den så snabbt som möjligt. Jag känner en kille som jag sålt snodda bilar till förut, han är nog intresserad och betalar bra för den här.

-Kom så tar vi en promenad ner till vattnet istället och kickar jointen, har pratat med Akis också han är påväg nu, säger Joshi. Akis är brödernas barndomsvän och har alltid funnits med och har varit som en familjemedlem för bröderna.

-jag tar några snabba blås här så får du gå möta Akis själv, jag måste iväg och blir borta hela dagen, jag ska träffa en tjej idag säger Mido.

Egentligen ska Mido till Örebro där han hittat en vattenskoter på blocket som han tänkt köpa till Joshi som födelsedagspresent.

??????????

Hemma i Arboga är förberedelserna i full gång. Lamin har gått hem till sig och bestämt att komma tillbaka senare på kvällen. Annika och Sandra håller på med att göra saftiga smörgåstårtor som Anna älskar.

-Vad kul det ska bli att hon flyttar tillbaka hem igen, har saknat henne så jävla mycket, eller hur mamma?

-Ja verkligen, och jag är världens stoltaste mamma som har er två.

-Hon lät så glad och stolt när vi pratades vid sist säger Annika.

Saker och ting har precis börjat klarna för familjen efter deras förlust och de har börjat få tillbaka livsglädjen nu, inte minst på grund av Annas framgång och för att hon nu ska flytta tillbaks hem igen.

??????????

Mido befinner sig just nu på Macken i Gottsunda, han har precis hyrt ett släp och börjar bege sig mot Örebro. Det är en resväg på knappt 3 timmar. Med sig har han en karta som han slarvigt ritat ut ett kryss på. Krysset har han satt ut vid en rastplats som han bestämt sig för att stanna till på för att köpa något att äta.

Midos dröm är att en gång kunna lägga ner kriminaliteten och ta med sig sin bror bort från Gottsunda och leva ett tryggt och lugnt liv. I bott och grunden är detta egentligen bra killar med hjärtan på rätt plats, men drogerna har fått in bröderna på helt andra livsäventyr, dem var nog själva aldrig förberedda på att det skulle gå så långt att dem idag måste begå brott för att kunna äta och försörja sig.

Några jobb har de inte kunna få då deras polisregister är lika långa som ett uttöjt tuggummi. Joshi hade en gång en dröm om att bli fotbollsproffs och han hade nog blivit det om han fortsatt träna lika hårt och inte sätt upp till sin bror Mido lika mycket. Joshi har inte tappat hoppet än och tror att han kan börja med fotbollen igen så fort dom lämnat Gottsunda. Brödernas plan är nämligen att samla ihop tillräckligt mycket pengar för att kunna börja om sina liv i en annan stad.

???????????

Anna har snart kört i två timmar och börjar känna sig lite trött och törstig, hon får syn på en skyllt på motorvägen ?Välkommen till rastplatsen oasen, vi finns på nästa avfart? står det. Anna bestämmer att hon ska stanna till där för att ta en liten paus och köpa något att dricka. När Anna kommer fram ser hon att hon fått punktering på ett av sina bildäck. Den här gången skrattar hon bara till, just för att hon är på så bra humör idag. I vanliga fall hade Anna blivit skit förbannad då hon hatar att byta bildäck. Det är nämligen inte första gången Anna får punktering, det har hänt flera gånger tidigare och hon har aldrig lyckats byta däcket på egen hand. ?typiskt att det ska hända mig just nu när jag vill skynda mig hem till familjen? tänker Anna.

Som tur var fanns en bilverkstad i närheten av rastplatsen som hon kunde få hjälp av. Det skulle ta runt 40 minuter för verkstan att bli klar med Annas vinröda volkswagen. Anna beger sig till en närliggande kiosk, Där köper hon en redbull och bestämmer att hon ska ta en liten promenad så länge fram tills att bilen är klar. Hon ringer även mamma och berättar om punkteringen och att hon blir lite senare än väntat.

Anna tar fram hörlurarna ur jeansfickan och börjar promenera.

??????????

Mido har kommit en bra bit från Gottsunda, han har gasar på lite extra eftersom han vill skynda sig tillbaka hem till Joshi och Akis. Mido tittar på kartan och noterar att det är ca 10 minuter kvar till rastplatsen som han tidigare bestämt att stanna till på. Det ringer på Midos telefon, det är Joshi som ringer. ?Tja bror, hur går det, får du något av bruden? haha?

Mido skrattar högt och svarar?de klart, du vet ju hur storebror är?. vad gör du själv? Frågar Mido.

-inget bror, är med Akis nu och tar det lugnt nere vid vattnet. Vad händer ikväll då vad ska vi hitta på? frågar Joshi.

-Vi grillar nere på gården ikväll, du och Akis kan väll dra till Ica och handla kött och grillkol? Åk förbi systemet också, är sugen på några kalla öl. säger Mido.

-ok bror det låter bra! vi gör så, svarar Joshi.

Mido lägger på mobilen och svänger nu in på rastplatsen. Han passar på att köpa en macka och ringer även mannen i Örebro som han ska köpa vattenskotern av för att bekräfta att han snart är framme. Mido tar en sista tugga av mackan och tänder en cigg. Han ska bara röka upp och är sen redo att fortsätta bilfärden mot Örebro.

Mido tar två sista snabba bloss av cigaretten och hoppar sen in i bilen och fortsätter sin resa.

En km bort från rastplatsen hamnar Mido på en smal skogsväg samtidigt som han ser en blond tjej som promenerar längst vägen ca 100 meter framför honom. Mido saktar ner och kör nu i krypfart fram för att undvika att komma åt tjejen som går längst vägen, Mido börjar närma sig tjejen och inser snart att hon inte uppfattar att det kommer en bil bakom henne. Mido tutar med bilen en gång för att få hennes uppmärksamhet, men får ingen respons. ?Antingen är hon döv eller så ignorerar hon bara mig? tänker han. Mido tutar ännu en gång utan resultat och bestämmer sig då för att ändå köra förbi tjejen då han anser att han kan kan komma förbi bara han kör försiktigt.

???????????-

Anna som kommit en bit bort börjar nu att promenerar tillbaka mot rastplatsen. Med hög hög musik pumpandes i öronen går hon längst grusvägen och känner ren andrenalin när hon tänker på att hon är klar med utbildningen och ska flytta hem till sin famil igen. Snart känner Anna en kraftig smäll bakifrån. När hon vänder sig om ser hon en svart bmw med ett släp bakom sig. Inne i bilen ser hon e man som gestikulerar vilt. Anna sliter av sig hörlurarna och slår allt vad hon har på mannens motorhuvud av ren frustration, hon kan inte sluta slå utan bara fortsätter att slå allt vad hon kan.

-Är du helt bränd i huvet jävla idiot, tänkte du köra över mig? Skriker Anna.

Mannen kliver ut ur sin bil och blir helt tokig när han får syn på vilka märken det blivit på bilen efter Annas många kraftiga slag.

-Men din lilla hora jag tutade ju två gånger? du går på en smal väg där det kör bilar, du måste ju fan vara mer uppmärksam skriker mannen samtidigt som han rör sig mot Anna.

En vild disskution uppstår mellan Anna och mannen som slutar med att mannen smäller till Anna som hamnar på marken och får bakhuvudet i stor sten som ligger där.

Mannen tittar ner och ser hur blodet sprutar ut från tjejens bakhuvud. Han står snart med fötterna i ett blodbad och blir paralyserad när han uppfattat vad som precis hänt. Han står bara och stirrar på tjejen i några minuter och ser hur hela hennes fina blonda hår snabbt förvandlas till rött.

Nej snälla dö inte skriker mannen. Förlåt, förlåt, snälla vakna! Mannan sträcker sig över tjejen och försöker förgäves få liv i henne igen.

-Hallå vakna, snälla! Mannen pussar tjejen på pannan och ber till gud att hon inte ska dö.

Ytterligare några minuter går och mannen får inga livstecken från den blodiga och medvetslösa tjejen.

-Snälla Gud jag behöver dig nu, vad fan har jag gjort? Mannen pussar tjejen på pannan igen samtidigt som han den här gången känner smaken av hennes blod i munnen. Smaken och lukten av tjejens blod ger mannen spökliknande känslor samtidigt som han nu kan konstatera att han just dödat den unga tjejen.

Mannen reser sig upp och ser sig omkring, inte en varelse, inte ett ljud, ingenting finns där. Bara han, en ung person han just dödat och en svart bil med silvrigt släp som står mitt i en smal grusväg som är omgiven av skog. ?Vad fan ska jag göra nu? Ringa polisen? Dumpa henne en bit bort i skogen? Eller ska jag ta med henne och gräva ner henne på en helt annan plats??Tänker mannen.

Med sin tomma blick och sina skakiga händer lyfter han tillslut upp tjejen och lägger henne i baksätet på sin bil och sparkar slarvigt grus över blodpölen. Han skyndar sig sen till förarsätet.

???????????????-

Borta i Arboga börjar Annika och Sandra bli klara, allt står uppdukat nu och dom står på verandan och röker varsin cigg.

-Jag kan inte fatta att jag står här tillsammans med dig och röker Sandra.

Haha det är för att du är världens bästa mamma och dessutom fyller jag ändå 18 snart säger Sandra.

Annika tar fram telefonen och ringer Anna samtidigt som hon sätter på högtalaren så att Sandra också ska få höra.

Men de får inget svar.

-Hon kanske har musiken på i bilen och inte hör att du ringer mamma, hon är nog framme snart. Säger Sandra.

Annika försöker att ringa en gång till men får inget svar den här gång heller.

-Ja, du har nog rätt hon är nog framme när som helst, Säger Annika.

????????????-

Joshi och Akis har köpt allt de behöver till grillkvällen och är nu hemma hos Joshi.

-Akis, gå ner och kicka igång grillkolen, det tar alltid hundra år för kolen att börja glöda, jag ska bara ta en snabb dusch sen kommer jag också ner, säger Joshi.

-ok bror ja fixar det, ta med dig ölen och en joint också när du kommer sen, säger Akis och beger sig ner till gården. i väntan på hissen tar Akis fram mobilen och skriver ett sms till Mido. ?Va händer bror, det är dags att säga hejdå till bruden och komma till oss nu, det väntar en kall öl på dig här bror?.

Akis som lever ett normalt liv och som aldrig gjort någon illa är uppväxt med bröderna och har känt dem hela livet, men dem fick starka band först när Akis räddat livet på Joshi flera år tidigare när han dragit upp Joshi som låg medvetslös i vattnet efter att ha slagit huvudet i bryggan efter ett misslyckat dyknings försök på fyllan.

Joshi som nu har duschat klart har precis rullat en joint och hämtar nu påsarna med ölen och köttet i kylen och går ner till Akis.

-Hur går det Akis? Får du igång kolen, frågar Joshi.

-Ja bror, det glöder som i solen här i grillen, svara Akis. Dom öppnar varsin öl och tänder jointen samtidigt ringer det på Joshis telefon, det är Mido som ringer.

Joshi hör direkt på Midos röst att det är något som har hänt.

-Bror snälla, du måste hjälpa mig, det är knas, jag har gjort något riktigt knas, säger Mido med en sorgsen röst.

-vad är det som har hänt Mido? Skriker Joshi. Han får inget svar utan hör bara hur Mido gråter och förgäves försöker få fram ord utan resultat.

-Bror vad är det som har hänt? Vart är du? Skriker Joshi.

-Ej vad är det som händer? hör man Akis skrika.

-Hallå Mido bror. vart är du? Vad har hänt? Skriker Joshi igen.

-Jag kan inte säga vad som har hänt här i telefonen, du vet ayna bror. jag messar adressen så får du åka hit, jag behöver din hjälp nu bror, säger Mido.

-Stanna där du är, jag och Akis är påväg nu! Skriker Joshi och lägger på. Akis och Joshi släpper allt och börjar springa mot Akis bil. Joshi har nu fått sms med adressen som han nu skriver in i bilens gps. Dom hittar platsen.

-Det är ju ett skogsområde mer än en timma härifrån, vad fan gör han där skriker Akis och startar bilen.

Joshi svarar på smset samtidigt som Akis gasar på som aldrig förr. ?stanna där bror, vi är påväg nu nu? skriver Joshi och tappar mobilen på grund av Akis vilda körande.

-Snabbare! Kör snabbare, skriker Joshi.

?????????????

I Arboga börjar Annika och Sandra bli oroliga. Det har gått flera timmar sen de sist hörde något från Anna. Båda har ringt flera gånger och skickat flera sms utan att få svar.

-Herregud, hon kanske har krockat, säger Annika.

-Men sluta mamma, inget har hänt! Det är säkert verkstaden som har segat sig med att laga bilen, eller så har hon åkt förbi någon vän för att säga hej, säger Sandra.

-Men det är inte likt henne, hon hade ringt och sagt det i så fall. Hon vet ju hur orolig jag brukar vara av mig, säger Annika.

Efter en stund ringer det på dörren.

-Där ser du mamma! Nu är hon framme! Säger Sandra.

Annika skyndar sig till dörren och öppnar. Men det är inte Anna som står där. Det är Lamin.

-jaha hej Lamin, är det du, säger Annika.

-Hej på dig med Annika. Du såg inte så glad ut över att se mig, stör jag? Säger Lamin.

-Nej förlåt, kom in. jag trodde att det var Anna, vi har inte hör något av henne på flera timmar nu fast än hon borde ha varit här för längesen, säger Annika.

-Det är lugnt Annika, det är säker inget som har hänt, hon är nog här vilken sekund som helst säger Lamin samtidigt som han kramar om Sandra hårt.

Även Sandra börjar bli orolig nu och har tusen tankar som cirkulerar i huvudet av vad som kan ha hänt.

-Vi väntar en halvtimma till, sen börjar jag åka ut och ringer polisen säger Annika.

????????????

Mido sitter bara gråtandes i bilen och tänder cigg efter cigg. Han har hela tiden hört hur en iphone i baksätet konstant ringt och fått sms. Mido har inte vågat titta på telefonen fram tills nu. Han sträcker sig bak och går igenom tjejens jeansfickor och får tag på telefonen. Han ser att det är flera missade samtal från ?Mamma? och nån Sandra. Mido utbrister i gråt när han ser det och lyckas efter ett tag stänga av telefonen med sina skakiga händer.

Han fattar inte hur han lyckats hamnat i den här sitsen.

-Va hände gud? Jag var bara påväg till Örebro för att köpa en present till Joshi, hur fan har jag hamnat här? Tänker Mido och undrar när fan Joshi och Akis är framme.

• Svar på tråden Kan den här historien bli en bra bok/film?
  • Physalis

Jag gillar den. Påminner om böcker jag läste i tonåren. Vill du att den ska bli mer seriös bör du dock göra om de kriminella lite, de verkar väldigt karikstyraktiga. Samt ändra i pojkvännens story, det låter lite osannolikt att mamman skulle låta bli att fly från ett krigsdrabbat land för att hon träffat en ny man. Den biten verkar inte bidra till storyn så det är onödigt att få läsaren att hajja till och tappa koncentrationen. Alternativt kan du ta bort hans bakgrundshistoria om han bara är en bifigur.

Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (Bok- och filmslukaren)

Tyvärr, jag tycker inte det. Det fanns inget nytt i den, varken i historien eller i berättarstilen. Det fanns inget som gjorde mig nyfiken på att få veta mer. Jag tror att du till en början ska bestämma dig om du vill skriva en bok, eller ett manus. De två kräver helt olika berättarstilar. Håll dig till en och håll dig till den.

Svar på tråden Kan den här historien bli en bra bok/film?