• Anonym ekonom

Fråga om fel adressat

Hej, vi flyttade till vårt hus för ca 4 år sedan och ibland får vi post adresserad till förra ägarna. Vi brukar stryka över namnet och skriva något i stil med att personerän ej bor här längre och att det ska returneras.

Nu har vi fått ett brev till förra ägaren men det är ingen returadress. Därför funderar jag på att skicka det direkt till ägarens nya adress. Jag har dock inga frimärken hemma och jag tänker inte köra och handla frimärken endast för detta ändamålet.

Vem får betala posten om jag sko kar den till gamla ägaren utan frimärke? Jag eller han?

• Svar på tråden Fråga om fel adressat
  • Anonym (Madde)

Ingen får betala. Hur ska posten veta som lagt det på lådan? Antingen kommer brevet fram eller så kommer det inte fram, men ingen betalar.

• Anonym (brevbärare postnord)

Gör samma sak med detta brev;

Stryk över, skriv att de flyttat och lägg på gula lådan.
    Då ska de på postkontoret söka efter namnet, och skicka det till rätt adress.

• Almina

Du kan stryka över (den felaktiga) adressen och skriva "eftersändes:" och sen den korrekta adressen. Då behövs inget frimärke, utan det skickas utan extra kostnad till rätt person.

• Anonym (A)
    Almina skrev 2018-05-18 21:47:48 följande:
    Du kan stryka över (den felaktiga) adressen och skriva "eftersändes:" och sen den korrekta adressen. Då behövs inget frimärke, utan det skickas utan extra kostnad till rätt person.
    Just så
Svar på tråden Fråga om fel adressat