• Anonym (Förälskad)

Ska jag berätta för min man att jag är kär?

Jag (kvinna) är lyckigt gift med en man jag älskar.

Jag är bisexuell och har under alla våra år tillsammans blivit förälskad i några olika tjejer. Jag har aldrig berättat det för någon utan spanat och drömt på avstånd tills förälskelsen tagit slut.

I höstas vågade jag berätta för min man att jag är bisexuell. Men vi diskuterade det inte mer än att jag berättade och han säger att han är ok med det.

Nu är jag återigen förälskad i en kvinna. Bör jag vara ärlig och berätta detta för honom eller bespara honom den vetskapen?

OBS! Jag skulle aldrig ha en relation med någon annan bakom ryggen på honom!

• Svar på tråden Ska jag berätta för min man att jag är kär?
  • nernu
    Anonym (Förälskad) skrev 2018-05-16 16:35:04 följande:

Tack för alla svar!

Just nu lutar det åt att ta upp ämnet och att jag ibland blir förälskad i kvinnor (Han vet ju om att jag är bi) och fråga om han vill att jag berättar när jag är intresserad av någon.

Om han frågar om jag är förälskad i henne kommer jag att vara ärlig om det men om han inte frågar eller ber att få veta om jag är förälskad i någon kommer jag nog inte berätta. Detta för att inte såra honom eftersom jag ändå inte kommer göra något med mina känslor.

Skulle du göra likadant om det gällde en man? Älskling jag blir förälskad i olika män ibland. Vill du att jag berättar det då? Hör du inte själv hur det låter?
  • Anonym (Kanske/kanske inte)

Hur gick det, har du berättat?

• Anonym (solen)

Om du bortser från könet så handlar det ju om att du är kär i en annan person, tvivlar på att någon hade blivit glad att höra det av den man älskar.

Könet spelar egentligen ingen roll utan problemet är ju att du blir kär  i andra, inte en gång utan flera gånger alltså.
    Du älskar din man ja men kanske inte på det sätt som han vill bli älskad.
    och jag tror du älskar honom men kanske det är en annan slags kärlek, en trygghet, men ja kanske det är dags att vara ärlig mot både honom och dig själv så att ni båda får avgöra hur ni vill leva era liv, ta inte ifrån honom hans val

Berätta för honom var ärlig och låt han avgöra om det är nog för honom att du älskar honom men blir kär i andra.

• Anonym (solen)

Så fort den ts är förälskad i känner samma sak så kommer nog ts agera på det, kanske hon även lämnar sin man.

Det är lätt att säga att hon inte kommer agera när hon inte får gensvar.
    Gör slut, för bådas skull för förr eller senare kommer du hitta någon som känner lika och då står din man där, ge han chansen att hitta någon som älskar och är kär i bara honom, gör det för din skull också ts.

• Anonym (K2014)

Hej TS
    Varför skulle du INTE berätta bara för att detta rör sig om en förälskelse i en kvinna? Är den förälskelsen mindre viktig/värd/seriös bara för att det är i en kvinna? Skulle du berätta om du var förälskad i en annan man? Skulle han reagera annorlunda på något sätt? 

Själv har jag levt både i homo- och heterorelationer och om det är något jag lärt mig, så är det att förälskelse är förälskelse- oavsett könet på den en är förälskad i. 

Skulle vara intressant att höra vad som hände. Berättade du?

• Anonym (Jo)
    Anonym (Kanske/kanske inte) skrev 2018-05-16 21:07:06 följande:
    Du får nog räkna med att han frågar, det skulle iallafall jag göra. Hoppas det går bra!
    Håller med
  • Anonym (Förälskad)

Han har inte frågat och jag har inte berättat.

Jag har fortsatt umgås med den aktuella kvinnan, jag har dock försökt att inte utveckla mina känslor ytterligare utan istället slå bort den typen av tankar på henne och det går bra. Idag ser jag henne som en vän och kan umgås med henne utan problem.

Jag vet inte hur jag skulle resonera om jag blev intresserad av en annan man. Det har inte hänt. Antagligen skulle jag fundera på samma sätt

Jag tror att det är många som blir intresserade av andra när de är i en relation utan att följa dessa känslor. Jag tänker inte ge upp mitt äktenskap med en man jag älskar för att jag känner dragning till andra ibland.

Vi har tyvärr inte jättebra kommunikation alltid, jag har mått dåligt av att jag inte vågat berätta att jag är bi och nu när jag berättat vill jag gärna fortsätta vara ärlig så att han kan lita på mig men frågan är om han verkligen vill veta när jag får känslor för andra (som ju går över) eller om den ärligheten bara är för min skull.

• Anonym (Man 47)
    Anonym (Förälskad) skrev 2018-05-16 17:48:41 följande:

Hur menar du?

Jag har aldrig tänkt att vara otrogen.

Eller menar du att jag är otrogen pga att jag blir förälskad i andra än min man?

förälskad kan man väl få vara ....men när den övergår till att umgås och ha en relation (ej sex) med förälskelsen så tycker jag att det blir otrohet mot sin nuvarande partner.

men tycker din man det är ok så ........
  • Anonym (Förälskad)
    Anonym (Man 47) skrev 2018-08-08 00:02:17 följande:

förälskad kan man väl få vara ....men när den övergår till att umgås och ha en relation (ej sex) med förälskelsen så tycker jag att det blir otrohet mot sin nuvarande partner.

men tycker din man det är ok så ........

Så om jag blir förälskad i någon jag känner bör jag sluta umgås med denne?

När jag sedan inte längre är förälskad ska jag återuppta kontakten igen då?

En av mina allra bästa vänner var jag förälskad i för typ 15 år sedan. Skulle jag brutit med henne då? Det är jag i alla fall glad att jag inte gjorde eftersom hon är en viktig vän till mig som jag inte vill vara utan.

Om jag umgås med någon som en vän och inte på något sätt försöker utveckla mina känslor för denne har jag inte sett det som otrohet. men jag vet inte vad min man tycker eftersom vi inte diskuterat det. Det är det som denna tråd handlar om: bör jag diskutera det med min man...
  • Anonym (Man 43)
    Anonym (Förälskad) skrev 2018-08-08 00:39:36 följande:

Så om jag blir förälskad i någon jag känner bör jag sluta umgås med denne?

När jag sedan inte längre är förälskad ska jag återuppta kontakten igen då?

En av mina allra bästa vänner var jag förälskad i för typ 15 år sedan. Skulle jag brutit med henne då? Det är jag i alla fall glad att jag inte gjorde eftersom hon är en viktig vän till mig som jag inte vill vara utan.

Om jag umgås med någon som en vän och inte på något sätt försöker utveckla mina känslor för denne har jag inte sett det som otrohet. men jag vet inte vad min man tycker eftersom vi inte diskuterat det. Det är det som denna tråd handlar om: bör jag diskutera det med min man...

Ja, du bör diskutera det med din man, så han får en ärlig chans att ta ställning till om han vill vara ihop med en som är kär i andra.

Det vore väl fair mot honom?
    Anonym (Förälskad) skrev 2018-08-07 23:52:03 följande:

Han har inte frågat och jag har inte berättat.

Jag har fortsatt umgås med den aktuella kvinnan, jag har dock försökt att inte utveckla mina känslor ytterligare utan istället slå bort den typen av tankar på henne och det går bra. Idag ser jag henne som en vän och kan umgås med henne utan problem.

Jag vet inte hur jag skulle resonera om jag blev intresserad av en annan man. Det har inte hänt. Antagligen skulle jag fundera på samma sätt

Jag tror att det är många som blir intresserade av andra när de är i en relation utan att följa dessa känslor. Jag tänker inte ge upp mitt äktenskap med en man jag älskar för att jag känner dragning till andra ibland.

Vi har tyvärr inte jättebra kommunikation alltid, jag har mått dåligt av att jag inte vågat berätta att jag är bi och nu när jag berättat vill jag gärna fortsätta vara ärlig så att han kan lita på mig men frågan är om han verkligen vill veta när jag får känslor för andra (som ju går över) eller om den ärligheten bara är för min skull.

Jag tycker det är konstigt att han inte frågat, hade min fru berättat att hon var bi skulle jag ha en miljon frågor, men det kanske bara är jag. 

Jag tror också att många blir intresserade och känner sexuell dragning till andra när de är i ett förhållande, men att bli förälskad är för mig en annan sak. 

Men eftersom han inte verkar intressera sig speciellt mycket för din bisexualitet, så kanske han inte heller bryr sig om du blir förälskad i någon annan. Han kanske också blir det?
Svar på tråden Ska jag berätta för min man att jag är kär?