• Anonym (.)

Går man vidare med dom flesta orosanmälningar?

Ifall någon som tidigare haft mycket med socialtjänsten att göra i en annan kommun än den nuvarande (då inte angående personens barn utan om personen själv) blir orosanmälad angående sina barn, brukar dom oftare gå vidare med anmälan då än ifall en person som t.ex inte soc har några dokument på sen tidigare ? Ser dom dokumenten som finns i en annan kommun om den personen om denne person blir orosanmäld?

• Svar på tråden Går man vidare med dom flesta orosanmälningar?
  • Anonym (soc2)
    Anonym (.) skrev 2018-05-13 10:28:35 följande:

Ja vissa anmälningar går dom ju vidare med trots att det inte är någon allvarlig anmälan och vissa allvarliga anmälningar går dom inte vidare med..

Det finns många här som är väldigt kunniga, som både jobbat på socialtjänsten och har egen erfarenhet. Om du berättar vad det gäller så är betydligt större chans att du får ett korrekt svar.
  • Anonym (Soc.)

En kommun kan inte se något från en annan kommun. Och för att ens kunna kontakta en tidigare kommun för att fråga så måste man redan ha fattat beslut om att inleda utredning.

• Anonym (.)
    Anonym (Soc.) skrev 2018-05-13 10:34:10 följande:

En kommun kan inte se något från en annan kommun. Och för att ens kunna kontakta en tidigare kommun för att fråga så måste man redan ha fattat beslut om att inleda utredning.

Okej men ifall dom inleder utredning begär dom ut anteckningar från tidigare kommun då obligatoriskt?
  • Träskvatten

Jag hade en granne en gång som misshandlade sin barn rätt grovt så jag anmälde det till soc. Här handlade det inte om en liten örfil utan bla att barnen var fulla med blåmärken och mamman själv berättade det för mig.

Personen på soc jag pratade med suckade och sa att sådana familjer gärna flyttar runt mellan kommunerna för att det tar lång tid innan de upptäcker historiken.

Det bekräftade vad kvinnan själv sagt, att de nyligen hade flyttat in från en annan kommun och funderade på att flytta till en annan, vilket de senare också gjorde. Tycker att det är galet att sådana papper inte skickas per automatik till den nya kommunen.

Nu var det här säkert 15 år sedan men om inte lagar och/eller rutiner ändrats så går inget på automatik.

Anonym (.) skrev 2018-05-12 16:29:48 följande:
    Men ser den ena kommunen att personen varit aktuell på en annan? Det handlar inte om familjen utan endast mamman har varit aktuell i en annan kommun tidigare men då angående henne själv (hon hade inga barn då)
  • Anonym (.)
    Träskvatten skrev 2018-05-13 10:59:05 följande:

Jag hade en granne en gång som misshandlade sin barn rätt grovt så jag anmälde det till soc. Här handlade det inte om en liten örfil utan bla att barnen var fulla med blåmärken och mamman själv berättade det för mig.

Personen på soc jag pratade med suckade och sa att sådana familjer gärna flyttar runt mellan kommunerna för att det tar lång tid innan de upptäcker historiken.

Det bekräftade vad kvinnan själv sagt, att de nyligen hade flyttat in från en annan kommun och funderade på att flytta till en annan, vilket de senare också gjorde. Tycker att det är galet att sådana papper inte skickas per automatik till den nya kommunen.

Nu var det här säkert 15 år sedan men om inte lagar och/eller rutiner ändrats så går inget på automatik.

Men visste inte den gamla soc vilken kommun som hon flyttade till?
  • Träskvatten
    Anonym (.) skrev 2018-05-13 11:02:12 följande:
    Men visste inte den gamla soc vilken kommun som hon flyttade till?
    Det spelar ju ingen roll eftersom inga papper skickad per automatik.

Grejen var att det tog ett par år för varje ny kommun och varje soc att fatta läget och när det upptäcktes så flyttade dem.
  • Anonym (.)
    Träskvatten skrev 2018-05-13 11:09:33 följande:

Det spelar ju ingen roll eftersom inga papper skickad per automatik.

Grejen var att det tog ett par år för varje ny kommun och varje soc att fatta läget och när det upptäcktes så flyttade dem.

Men den gamla soc kan väl kontakta den nya soc om de vet vilken kommun personen flyttar till och berätta läget?
  • Träskvatten
    Anonym (.) skrev 2018-05-13 11:15:26 följande:
    Men den gamla soc kan väl kontakta den nya soc om de vet vilken kommun personen flyttar till och berätta läget?
    Av svaren i tråden att döma så gör man inte så och gjorde det definitivt inte då.
    Anonym (Soc.) skrev 2018-05-13 10:34:10 följande:

• Anonym (.)
    Träskvatten skrev 2018-05-13 11:19:48 följande:

Av svaren i tråden att döma så gör man inte så och gjorde det definitivt inte då.

okej låter lite skumt
  • Träskvatten
    Anonym (.) skrev 2018-05-13 11:24:12 följande:
    okej låter lite skumt
    Ja för de här barnen blev det riktigt, riktigt illa. Jag kan än idag fundera över vad som hände dem...

Min poäng till trådstartens ämne var att det knappast är troligt att en historik i en kommun kommer att påverka en annan kommuns beslut att gå vidare med utredning.

• Anonym (.)
    Träskvatten skrev 2018-05-13 11:27:51 följande:

Ja för de här barnen blev det riktigt, riktigt illa. Jag kan än idag fundera över vad som hände dem...

Min poäng till trådstartens ämne var att det knappast är troligt att en historik i en kommun kommer att påverka en annan kommuns beslut att gå vidare med utredning.

men den nya soc kan ju fortfarande hämta anteckningar ifrån den gamla kommunen?
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (.) skrev 2018-05-13 11:34:12 följande:

men den nya soc kan ju fortfarande hämta anteckningar ifrån den gamla kommunen?

Fast den nya kommunen har ju ingen aning om att det flyttar in en familj med problematik. Däremot är det den gamla kommunens skyldighet att fullfölja utredning eller insatser ÄVEN om familjen flyttar. Åtminstone utifrån sin egen vetskap göra orosanmälan till den nya kommunen.
  • Anonym (.)
    Anonym (Soc.) skrev 2018-05-14 07:04:38 följande:

Fast den nya kommunen har ju ingen aning om att det flyttar in en familj med problematik. Däremot är det den gamla kommunens skyldighet att fullfölja utredning eller insatser ÄVEN om familjen flyttar. Åtminstone utifrån sin egen vetskap göra orosanmälan till den nya kommunen.

jo ifall den gamla kommunen säger det till den nya så vet dom det
Svar på tråden Går man vidare med dom flesta orosanmälningar?