• LillaAw

Menopur mensen?

Hejsan, jag fick instruktion att börja spruta med min första dos menopur så fort jag bara fått en antydan till mens (mörk flytning typ) så igår fick jag det october dos 1. Därefter har ingen mer mens kommit.

Tänker att slemhinnan måste väl komma ut? Stoppar menopur mensen eller kommer den nu komma? Ska ringa kliniken med men någon kanske har varit med om samma.

Jag kör kort protokoll. Så orolig nu för att typ :/

• Svar på tråden Menopur mensen?
  • Kokonattsu

Kan tyvärr inte hjälpa dig. Började också igår fast på min andra mensdag men jag blöder som vanligt idag ändå. Tror det är bäst som du säger att ringa kliniken. Behöver ju inte vara något fel ändå. Kan ju vara så att din kropp reagerar annorlunda på menopuren.

• LillaAw
    villhabarn82 skrev 2018-05-10 13:39:44 följande:

Varför börjar du på cykel dag 1?

Jag vet inte min läkare sa att jag skulle det. Han sa att bäst var att börja direkt så ingen "dominant follikel" började växa och och den då kan ta näring från de andra folliklarna. Men det är mitt första försök så jag gjorde bara som han sa..
  • villhabarn82
    LillaAw skrev 2018-05-10 14:39:09 följande:

Jag vet inte min läkare sa att jag skulle det. Han sa att bäst var att börja direkt så ingen "dominant follikel" började växa och och den då kan ta näring från de andra folliklarna. Men det är mitt första försök så jag gjorde bara som han sa..

Ok. Nu lärde jag mig nått helt nytt! Jag fick exakt det problemet som din läkare ville att du skulle slippa. En dominant follikel hela stimuleringen som förvärrades av för låg dos menopur.
  • LillaAw
    villhabarn82 skrev 2018-05-10 14:53:37 följande:

Ok. Nu lärde jag mig nått helt nytt! Jag fick exakt det problemet som din läkare ville att du skulle slippa. En dominant follikel hela stimuleringen som förvärrades av för låg dos menopur.

Okej :) då kanske det är bra att börja direkt. Säkert så att kroppen reagerar olika. Jag har en ganska hög dos på 375 IE. Hoppas det ska vara lagom men det får man väl se på ultraljudet om någon vecka.
  • villhabarn82
    LillaAw skrev 2018-05-10 16:38:28 följande:

Okej :) då kanske det är bra att börja direkt. Säkert så att kroppen reagerar olika. Jag har en ganska hög dos på 375 IE. Hoppas det ska vara lagom men det får man väl se på ultraljudet om någon vecka.

Jag ska ta samma dos som dig nästa gång. Jag fick starta på 225 förra gången och fick bara ut 3ägg. Har du också lågt AMH? Jag har bara 0.5.
  • LillaAw

Ja kanske är det AMH som styr. Mitt AMH är 0,93 men han trodde det var falskt lågt för jag hade så många vilande folliklar på ultraljudet. Det är en hel vetenskap men var jag förstått så är 375 nog en ganska hög startdos så jag hoppas bara man slipper biverkningar :) min mens kom igång sen igår kväll igen sent så jag tror det var jag som bara var extremt stressad och spänd som gjorde den konstig.

En biverkan är väl att jag vaknar varje morgon kl 04.45 och kan inte somna om Haha, blir lätt att man hamnar på familjeliv då med. Hoppas du ska må bra på menopur!

• villhabarn82
    LillaAw skrev 2018-05-11 05:28:46 följande:

Ja kanske är det AMH som styr. Mitt AMH är 0,93 men han trodde det var falskt lågt för jag hade så många vilande folliklar på ultraljudet. Det är en hel vetenskap men var jag förstått så är 375 nog en ganska hög startdos så jag hoppas bara man slipper biverkningar :) min mens kom igång sen igår kväll igen sent så jag tror det var jag som bara var extremt stressad och spänd som gjorde den konstig.

En biverkan är väl att jag vaknar varje morgon kl 04.45 och kan inte somna om Haha, blir lätt att man hamnar på familjeliv då med. Hoppas du ska må bra på menopur!

Ja det är en hög startdos men skulle det bli för högt så kan läkaren sänka den åt dig. D-vitaminbrist kan ge falskt lågt AMH värde. Det kan kollas upp med blodprov. Va skönt mensen kom igång!! Lycka till nu! <3

Jag mådde riktigt bra på menopur. Så jag hoppas du också gör det!
Svar på tråden Menopur mensen?