Anonym (S) skrev 2018-06-06 11:10:13 följande:
Det är ju skrattretande att du tror dig kunna uttala dig om hur det är för min dotter utan att känna henne eller oss. Jag skryter inte alls med att hon går "långa dagar" men jag skäms inte heller, inte ett dugg. Jag tycker att det finns en konstig hets i detta forum mot förskolan som att det generellt skulle vara ett dåligt ställe för barn vilket jag inte alls håller med om, och jag håller inte med om att man måste arbeta deltid bara för att man har barn. Vi jobbar båda heltid men min dotter är hemma på helgerna (pappan jobbar aldrig helg), och jag går ganska ofta nattjoursveckor och jobbar då varannan natt vilket ger oss mycket tid tillsammans på dagarna, och försöker naturligtvis anpassa våra scheman för att få vara då mycket med vår underbara dotter som möjligt. Hon trivs fantastiskt bra på förskolan men att det skulle bero på att hon är mer trygg där än hemma är bara löjligt. Och visst har jag varit med på förskolan, 2 veckor under inskolningen och iallafall på hennes förskola fungerar det jättebra och det går inte alla att likna vid en arbetsdag. De är sällan fler än 10 barn på 3 pedagoger, de har en fantastisk miljö där de leker, myser, äter, sover ovh trivs. Och inte minst utvecklas otroligt! Jag gick på förskolan hela min uppväxt och jag har en väldigt fin relation med mina föräldrar, bättre än många andra faktiskt. Att arbeta heltid är inte att vara en dålig förälder och jag är evigt trött på att folk i detta forum försöker skuldbelägga andra att tro det. Dåliga föräldrar med otrygga barn är de med missbruk, bråkig och stökig miljö hemma, dåliga ekonomiska förutsättningar där barnen inte kan få vad de behöver, föräldrar som när de är med barnen hellre sitter framför datorn istället för att leka och läsa osv.
För att vara lite fördomsfull (vilket jag vet kommer sticka i ögonen på endel); jag är högutbildad med ett utmanande och roligt arbete. Bland mina kollegor och vänner med samma bakgrund är det få som arbetar deltid. Det är ju lätt att tala illa om förskolan och upphöja sig själv till världens bästa förälder för att man är hemma om man ändå vill vara hemma för att man är lat, har ett tråkigt och okvalificerat arbete, är arbetslös eller liknande.
Well, ja du är fördomsfull! Jag är lärare och har jobbat med barn i alla åldrar under 20 år. Jag träffat barn hela dagarna och jag kan lova dig att dig att det inte bara är lek på förskolan hela dagarna. Det är en arbetsdag!!
Trots att du är högskoleutbildad som du så fint påpekar har det knappast gjort dig smartare. ?Bara för att mina kolleger inte går ner i ska ska jag inte heller det? så resonerar en 4 åring.
Du vill gärna tro att ? Dåliga föräldrar med otrygga barn är de med missbruk, bråkig och stökig miljö hemma, dåliga ekonomiska förutsättningar där barnen inte kan få vad de behöver, föräldrar som när de är med barnen hellre sitter framför datorn istället för att leka och läsa osv.? Och att man hellre sitter hemma för att man inte vill till sitt tråkiga arbete men tro mig jag träffar barn som är otrygga och det är oftast till föräldrar som inte har tid för sina barn! Det låter på dig som att din dotter som får vara hemma hela helgerna är något utöver det vanliga. Som om du förtjänar en stjärna. Nej, det är ditt ansvar som förälder att ge henne vilotid.
Barnen är små under en väldig kort tid!! Att inte ta sig den tiden går ut över barnen.
Jag får höra hela dagarna att lille Pelle trivs så bra på förskolan så han vill få längre dagar när lille Pelle bara är 1 år ????????