• Anonym (:()

Missade drömhuset, IGEN :(

Vi har letat hus i vårt område i snart ett år. Vi har ett bra boende nu, men skulle behöva minst 1 sovrum till. Då ett av barnen går i skola vill vi helst bo så att hen kan gå själv till skolan utan att passera en av samhällets tyngst trafikerade vägar (där förare tar 0 hänsyn till skolbarnen).

I höstas kom ett "perfekt" hus ut på mäklarsidorna. 5 minuter till skolan på skyddad gångbana, perfekt planlösning och precis lagom mycket gård. Garage och biltak för 2 bilar, så sambon kunde ha verkstad och vi skulle slippa snö på bilarna. Det fanns ju lite att fixa men vi föll direkt.

Accepterade utgångspriset direkt på visningen, men förlorade budgivningen. Åh vad jag grät. Jag ville verkligen ha det huset, men det slutade på 50 000 mer än vi hade möjlighet att skrapa ihop. Livet gick vidare, men drömmen levde kvar för ingen flyttade in.

Så för några veckor sedan blev det till salu igen, till mycket lägre pris. Utan några eg nya fel men säljaren behövde bli av med det. Det stora fel som fanns hade vi planerat att åtgärda redan förra gången, i maklig takt. Med detta pris kunde vi göra det innan vi flyttade in. Återigen accepterade vi utgångspriset på visningen. Och återigen förlorade vi budgivningen. Jag är så ledsen och bitter. Fan också, rent ut sagt. Jäkla skit! Är bekant med dem vi budade mot, så vet att deras barn går inte i skolan ännu, de kunde bra ha sökt sig någon annan stans. Fan fan fan.

Jag brukar inte svära men jag är så besviken att jag har inte ord.

Säljaren lär vara nöjd då det slutade 370 000 över det låga utgångspriset, och för oss 70 000 över maxpriset (och 20 000 över absoluta hard limit, utan utrymme för överraskningar vid renoveringen). Vet att köparna har byggare i släkten, kul för dem, skit för oss.

Hur ofta får man andra chansen på drömhuset?

Och det värsta är alla plattityder från folk. Jag sörjer verkligen detta hus, och det kommer käcka kommentarer som "ni hittar snart något bättre" (vi har sökt ett år, detta är det enda som känts helt rätt), "det var nog inte meningen/det finns en mening med detta" (uppenbarligen. ..) "vilken tur, det fanns säkert fel på huset" (ja, och vi visste om dem och planterade åtgärda dem).

Det är som att jag inte ska få vara ledsen för detta, utan ska bara rycka på axlarna och gå vidare.

Min sambo är också besviken och ledsen. Skitjobbigt då han som vanligtvis är tystlåten sluter sig helt och knappt svarar på tilltal, så kan inte prata med honom heller.

Men hur ska jag bemöta alla "det kommer något bättre"?

Vi mötte ju den attityden i höstas med, men på riktigt så har det inte kommit ett enda hus som passat våra behov (och prisklass) sedan i höstas när vi förlorade detta hus första gången.

De säger dessutom att vi inte kan jämföra med detta och ska glömma det? Varför ska vi inte jämföra? Om vi hittat och vet precis vad vi vill ha, är det inte exakt det vi ska jämföra med, så vi slipper ångra oss om något år?

• Svar på tråden Missade drömhuset, IGEN :(
    KaiserHans skrev 2018-05-06 19:47:36 följande:

Ett hus lär inte fixa ert förhållande, ni får hitta på något annat. Det låter som att ni ska ha allvarliga problem och du tror att allt ska lösa sig bara ni flyttar. Finns det inte nått allvarligare bakom sitter man inte och bölar för att man förlorat en budgivning.

*gapskratt*

Vad läste du riktigt in i min text? Mitt och sambons förhållande är väldigt stabilt, vi önskar dock att slippa dela sovrum med yngsta barnen och det löser sig ypperligt med en flytt.
    gbgumman skrev 2018-05-06 06:08:28 följande:

Lycka till. Barn brukar redan i år 4 fixa buss till skolan det är inte många år om skolvägen är ett problem. Vi flytta från nära till skolan till längre ifrån nu när den yngsta var 9 år. Det går så bra med bussen.

Här går inte buss utan barnet får gå/cykla till skolan. Eller, det går väll säkert buss men månadskort är hutlöst dyrt och innebär lika stora problem för barnet som gå/cykla.
    Johnnyorange skrev 2018-05-06 20:53:51 följande:

Klart man kan känna sig besviken. Men det är också många idag som inte ens har möjligheten att köpa sig ett hus.

Många jag känner säger det, samtidigt som de betalar mer i hyra än vi betalar av på vårt lån. Vi köpte eftersom det lönade sig jämfört med att hyra.skulle vi sälja nu skulle vi troligtvis få 100 000 (eller mer om vi har tur) över när lånet är borta. Har man bott på hyra har man ingenting för det.

Jag vet att jag inte varit tydlig med varför skolan är det viktigaste i ekvationen, och jag vill fortsätta vara anonym, men kan säga så mycket att äldsta barnet är inom NPFspektrat och går i en skola där hen får allt det stöd hen behöver, samt har en fantastisk lärare. Vi vet att alla stödfunktioner kommer vara på plats även nästa år, sedan blir vi eventuellt mer flyttbara men skepsis kvarstår då den skola där mest hus finns runt inte har bra rykte inom just NPF kretsar.
  • Tow2Mater
    Anonym (:() skrev 2018-05-07 17:22:12 följande:
    ....
    Johnnyorange skrev 2018-05-06 20:53:51 följande:

Klart man kan känna sig besviken. Men det är också många idag som inte ens har möjligheten att köpa sig ett hus.

Många jag känner säger det, samtidigt som de betalar mer i hyra än vi betalar av på vårt lån. Vi köpte eftersom det lönade sig jämfört med att hyra.skulle vi sälja nu skulle vi troligtvis få 100 000 (eller mer om vi har tur) över när lånet är borta. Har man bott på hyra har man ingenting för det.

Jag hoppas du vet att hyra omfattar mera och inte direkt kan jämforas med vad man tar i lån, och betalar for huskopet. Vid husägande tillkommer ju t ex underhåll, reparationer, sop- och vattenavgifter, eventuella bostadsforeningsavgifter, eventuella egendomsskatter, grasklippare och annan nodvandig underhållsutrustning, etc etc. Sånt måste man ju ta i beaktande vid en jämforelse av boendekostnader. Att någon betalar mindre i huslån än i hyra säger ju inte mycket egentligen.
  • Glinda från Oz

Ert problem är ganska vanligt, ni har inte en realistisk syn på vad ni kan få för era pengar och då blir det såhär. Vad de som köpte huset har eller inte har för behov är totalt ointressant, skulle du ha avstått ett hus för deras skull?

• Anonym (Grebbestad)

Tänk så olika det kan vara, själv har jag insett att jag aldrig kommer att kunna äga ett hus. Har bland annat valt att inte skaffa några barn då jag inte vill att de ska behöva växa upp i ett så dåligt område som jag bor i.

Hade varit trevligt om man ens kunnat drömma om ett hus.

Tow2Mater skrev 2018-05-07 17:50:31 följande:

Jag hoppas du vet att hyra omfattar mera och inte direkt kan jämforas med vad man tar i lån, och betalar for huskopet. Vid husägande tillkommer ju t ex underhåll, reparationer, sop- och vattenavgifter, eventuella bostadsforeningsavgifter, eventuella egendomsskatter, grasklippare och annan nodvandig underhållsutrustning, etc etc. Sånt måste man ju ta i beaktande vid en jämforelse av boendekostnader. Att någon betalar mindre i huslån än i hyra säger ju inte mycket egentligen.

Låt mig omformulera mig, jag skriver lån då det dras från ett skilt konto där alla boendekostnader betalas ifrån. Så det är uppmärkt lån i vår budget, men omfattar hela boendekostnaden (lån, el, vatten, värme, tv-licens, Netflix, internet, hemförsäkring, sopavgift i delat sophus samt gårdsskötsel)
  • Anonym (Hyresrätt)
    Anonym (Grebbestad) skrev 2018-05-07 20:02:18 följande:

Tänk så olika det kan vara, själv har jag insett att jag aldrig kommer att kunna äga ett hus. Har bland annat valt att inte skaffa några barn då jag inte vill att de ska behöva växa upp i ett så dåligt område som jag bor i.

Hade varit trevligt om man ens kunnat drömma om ett hus.

Man behöver inte ha en massa pengar för att bo i ett bra område, ställer man sig i bostadskö och väntar 10+ år kan man få en lägenhet i ett trevligt område, inte mitt i stan (om man bor i Stockholm) men i en trevligare förort. Själv bor jag i en välplanerad lägenhet, med egen trädgård, nära till vatten och natur det tog 7 år i kön.
  • Anonym (ta det lugnt)

Ja, ni förlorade en budgivning och det känns surt, men nej det kommer inte gå att locka fram stora mängder extern sympati för den sakens skull. Det är inte direkt som om någon fått cancer eller så..

Bara att sura lite på egen hand utan att fiska efter omgivningens förståelse och leta vidare.

• Anonym (kjh)

Kolla på Property brothers, det kan ge en reality check. 

Ni vill ha en bostad i ett område som ni inte har pengar till, så ser läget ut idag. Jag förstår mycket väl att ni är besvikna för att ni inte fick ert drömhus. Men som någon skrev, ni lär inte få särskilt mycket sympatier för det. I mångas ögon låter ni nog bortskämda tyvärr. 

Finns det ingen möjlighet att förbättra läget där ni bor nu? Dela av något rum? Ni sover i bäddsoffa i vardagsrummet? En klk som går att trycka in er säng i? 

Oavsett så behöver ni ju komma över detta och inse att det här huset är inte för er. Ni vet vad ni vill ha, kompromissa inte med det FÖR mycket. Läget är viktigt, bostadens utseende mindre viktigt för mig om jag skulle köpa hus. Läget kan jag inte ändra på, men väl utseendet. 

Ang busskort, det får väl barnen via skolan? 

Anonym (kjh) skrev 2018-05-07 22:46:56 följande:

Kolla på Property brothers, det kan ge en reality check. 

Ni vill ha en bostad i ett område som ni inte har pengar till, så ser läget ut idag. Jag förstår mycket väl att ni är besvikna för att ni inte fick ert drömhus. Men som någon skrev, ni lär inte få särskilt mycket sympatier för det. I mångas ögon låter ni nog bortskämda tyvärr. 

Finns det ingen möjlighet att förbättra läget där ni bor nu? Dela av något rum? Ni sover i bäddsoffa i vardagsrummet? En klk som går att trycka in er säng i? 

Oavsett så behöver ni ju komma över detta och inse att det här huset är inte för er. Ni vet vad ni vill ha, kompromissa inte med det FÖR mycket. Läget är viktigt, bostadens utseende mindre viktigt för mig om jag skulle köpa hus. Läget kan jag inte ändra på, men väl utseendet. 

Ang busskort, det får väl barnen via skolan? 

Jag sökte inte sympati, jag undrade vad jag skulle göra för att få min omgivning att sluta med sk peppande plattityder. Det har jag inte fått svar på.

Vi har inte någon förvaring förutom garderoberna i sovrummen. Att sova i vardagsrummet är inte aktuellt då utrymmet redan utnyttjas till andra behov.

Prioriteringslistan är :

1) läge och enplanshus

3) rumsindelning

2) skick i förhållande till pris

Skolan står inte för busskort då hela skolområdet anses ligga inom rimligt cykelavstånd.
  • Anonym (kjh)
    Anonym (:() skrev 2018-05-08 05:49:34 följande:
    Jag sökte inte sympati, jag undrade vad jag skulle göra för att få min omgivning att sluta med sk peppande plattityder. Det har jag inte fått svar på.

Vi har inte någon förvaring förutom garderoberna i sovrummen. Att sova i vardagsrummet är inte aktuellt då utrymmet redan utnyttjas till andra behov.

Prioriteringslistan är :

1) läge och enplanshus

3) rumsindelning

Skolan står inte för busskort då hela skolområdet anses ligga inom rimligt cykelavstånd.
    Men att få folk att sluta försöka muntra upp er är nog svårt utan att vara plump och säga att ni inte vill ha deras uppmuntringsförsök. De vill ju bara vara vänliga antar jag. Du får nog ändra din egen inställning eller som sagt, var plump och säg att ni inte är intresserade av deras peppande ord. 

Om ni inte får skolkort så bor ni alltså max 4 km från skolan? Det är den sträckan som oftast gäller för åk 7-9, i vissa kommuner är det 5 km som gäller. För yngre är sträckan kortare. 
    Man kan även få rätt till skolkort om trafiksituationen inte är lämplig för barn att gå/cykla i. Då kan man även få skolskjuts i vissa fall. 

Oavsett, ni behöver flytta enligt er, det är en prioritering för er och nu fick ni inte drömhuset. Ja, det är surt, men vill ni inte ha peppande ord, var plump eller prata inte om det med andra. Vill din kille inte prata om det så får du helt enkelt komma över besvikelsen på egen hand. 
    Du kan bara ändra dig själv och din egen inställning till saker och ting. 
  • Anonym (ta det lugnt)
    Anonym (:() skrev 2018-05-08 05:49:34 följande:

Prioriteringslistan är :

1) läge och enplanshus

3) rumsindelning

Men hur vill du att omgivningen ska regera då? Vad vill du höra? Dina vänner försöker antagligen vara stöttande, det är väl svårt att komma på något bättre än typ hoppas det går bättre nästa gång? Vill du inte att de ska säga något i den stilen är det nog enklast att låta bli att diskutera det uteblivna husköpet med vännerna.
    Anonym (ta det lugnt) skrev 2018-05-08 20:21:50 följande:

Men hur vill du att omgivningen ska regera då? Vad vill du höra? Dina vänner försöker antagligen vara stöttande, det är väl svårt att komma på något bättre än typ hoppas det går bättre nästa gång? Vill du inte att de ska säga något i den stilen är det nog enklast att låta bli att diskutera det uteblivna husköpet med vännerna.

"Oj vad tråkigt."

Det skulle räcka ypperligt. Våra vänner har faktiskt förmågan att kommunicera på ett sätt som inte förminskar oss och våra känslor, vilket är vad plattityder gör.

Det bemötande jag pratar om är från arbetskamrater, bekanta och "facebookvänner" som frågar oss hur det har gått, då alla vet att huset varit till salu igen. Det finns färskt i deras minne då vårt aprilskämt på fb i år handlade om (ett ospecificerat) drömhus. Vi jobbar på en väldigt stora arbetsplatser och är välkända bland hela personalen, dvs nyfikna söker upp oss för de ser att huset är sålt och undrar om det var vi som fick det denna gång. Så det petas på såret hela tiden.

Vi får inte vara ledsna/besvikna över att ha missat drömhuset för det finns ju fler hus till salu i staden. Strunt samma att vi tittat på dem och valt bort dem av orsaker.
Svar på tråden Missade drömhuset, IGEN :(