• Tokigsnart

Ni som har haft utomkved, hur gick det sen?

Jag och min man har nu försökt i snart 2 år och de senaste 9 månaderna så har vi haft 2 tidiga missfall och nu för 2 veckor sedan så opererades jag akut för att jag hade ett 7 veckor grav på min högra äggledare! De opererade då bort min högra äggledare.

Jag har 2 barn sen ett tisdags förhållande och min man har 1 barn sen tidigare!

Jag undrar nu om det e fler som har haft utomkved och hur gick det sen? Har ni fått barn och hur långt efter klarade ni det själva eller via hjälp?

Vi ska på ett första möte nu i Juni på en ivf klinik

Kanske någon som försöker som vi/ har gått igenom ett utomkved vore så kul att ha någon att prata med och dela tankar och känslor!

• Svar på tråden Ni som har haft utomkved, hur gick det sen?
  • Ida3434
    UndrandeSökare skrev 2018-05-05 11:07:42 följande:
    Förstår att det är jobbigt att gå och vänta. Vad ligger ditt hcg på? Och i vilken vecka borde du vara?

Jag läste för länge sen om en tjej som hade oturen att få utomkveds i buken (ej livmodern) hon fick ta cellgifter mot det och då försvann det.
    Går in i v. 6 på tisdag och mitt hcg låg på ca 700 häromdagen. 

Ja jag har också hört att det kan hamna där, undrar hur man upptäcker det. 
  • UndrandeSökare
    Ida3434 skrev 2018-05-05 11:12:38 följande:

Vet inte, men fråga Vickan I om det. Såg att hon fått cellgifter i spruta mot utomkveds i den andra utomkvedstråden du också hade skrivit i.
  • Aamon

Läst om några som fått utomkvedshavandeskap fritt i buken och inte tagit någon behandling för det utan låtit graviditeten fortgå. De har fött barn via kejsarsnitt i v 26-29 och fött friska barn. Tror dock inte svensk sjukvård skulle tillåta det alternativet då det är extremt höga risker för modern.

• GlitterLina
    Aamon skrev 2018-05-05 15:04:21 följande:

Läst om några som fått utomkvedshavandeskap fritt i buken och inte tagit någon behandling för det utan låtit graviditeten fortgå. De har fött barn via kejsarsnitt i v 26-29 och fött friska barn. Tror dock inte svensk sjukvård skulle tillåta det alternativet då det är extremt höga risker för modern.

Jisses i buken, allltså utanför livmodern? Kan ett barn ens överleva utanför livmodern?!
  • darin2018
    GlitterLina skrev 2018-05-06 00:22:43 följande:

Jisses i buken, allltså utanför livmodern? Kan ett barn ens överleva utanför livmodern?!

Vad jag har hört finns det inga chanser alls att ett foster kan överleva i utomkvedshavandeskap.
  • randigorutig

Hej ts! Jag fick ett utomkvedshavandeskap i vänster äggledare som de opererade bort akut. Blev gravid en normal mens efter operationen, alltså ca 2 månader efteråt. Läkaren sa att det knappast påverkar fertiliteten. Har nu en fin son på 1 år. Så det gick väldigt bra för mig :) Det enda är att jag under graviditeten kunde känna skumma fantomsmärtor där min äggledare tidigare funnits. Utomkveds var bland det värsta jag upplevt! Hoppas du snart blir gravid och kan lägga allt bakom dig. Kram <3

• GlitterLina
    darin2018 skrev 2018-05-06 00:38:00 följande:

Vad jag har hört finns det inga chanser alls att ett foster kan överleva i utomkvedshavandeskap.

Precis va jag hört
  • Ida3434
    randigorutig skrev 2018-05-06 00:48:18 följande:

Hej ts! Jag fick ett utomkvedshavandeskap i vänster äggledare som de opererade bort akut. Blev gravid en normal mens efter operationen, alltså ca 2 månader efteråt. Läkaren sa att det knappast påverkar fertiliteten. Har nu en fin son på 1 år. Så det gick väldigt bra för mig :) Det enda är att jag under graviditeten kunde känna skumma fantomsmärtor där min äggledare tidigare funnits. Utomkveds var bland det värsta jag upplevt! Hoppas du snart blir gravid och kan lägga allt bakom dig. Kram <3

vad härligt att höra att det slutade bra trots allt. Nu när jag befinner mig just i det så är det otroligt påfrestande.
  • UndrandeSökare
    Ida3434 skrev 2018-05-05 11:12:38 följande:

Det kan vara för tidigt att se något i v.6. Jag har råkat ut för att de inte såg nåt då flera gånger. Så numera gör jag tidigast vul i v.8+0, för då ska man se ett embryo med hjärtslag om allt är normalt. Så det behöver inte alls vara utomhavandeskap om de inte ser nåt i v.5 eller 6.
  • GlitterLina
    UndrandeSökare skrev 2018-05-06 14:36:35 följande:

Det kan vara för tidigt att se något i v.6. Jag har råkat ut för att de inte såg nåt då flera gånger. Så numera gör jag tidigast vul i v.8+0, för då ska man se ett embryo med hjärtslag om allt är normalt. Så det behöver inte alls vara utomhavandeskap om de inte ser nåt i v.5 eller 6.

Det behöver det såklart inte vara, men om man tex har ont vid en sida bara så ska man helst inte vänta till vecka 8 för det kan bli förödande konsekvenser om man har otur om det skulle va utomkvedshavandeskap
  • Ida3434
    UndrandeSökare skrev 2018-05-06 17:28:50 följande:

Ida3434- Har du ont i magen på ena sidan?

Ja man har redan konstaterat utomkveds på mig
  • Hedblomster

Hej alla! Tror inte jag svarat i den här tråden:) Fick utomkveds i maj 2017 (tredje försöket att bli gravid) och opererade bort höger äggledare. Har inte blivit gravid igen tyvärr. Påbörjat utredning men hittar inga fel.

Bloggar på havingyourbaby.vimedbarn.se. Försökt bli gravid sedan mars 2017, utomkvedshavandeskap i maj 2017.
  • ericaacire

Jag opererades nyligen för ett X. Där fostret hittades i min buk. Där kunde den livnära sig på något märkligt sätt då jag fick se ett tickande hjärta innan OP gjordes. Kallas bukgraviditet och är extremt sällsynt. Ska på återbesök om någon vecka för att få svar på många frågor som cirkulerar i skallen. Kan typ inte hitta någonstans om någon som gått igenom liknande? Otroligt glad iallafall att få ha båda mina äggledare/äggstockar kvar men oron för att behöva gå igenom något liknade igen är stor. Läst många solskenshistorier om kvinnor som lätt blivit gravida efter ett X. Är man orolig och det tar för lång tid kan man ta hjälp av gynundersökningar & göra spolning av äggledarna för att se så det är fri passage.

För vår del lär vi vänta ett tag tills vi försöker bli med barn igen! Det tar nog ett tag att återhämta sig psykiskt även om man känner sig redo fysiskt. Vi försöker att inte stressa och hur klyschigt det än kan låta så händer allt av en anledning. För vår del var det kanske inte dags än. Även fast man hade önskat att det kunde slutat lite mindre olyckligt.

Lycka till med allt :)

• Pusheen

Beklagar x:et! Det är det västa som hänt mig både fysiskt men framförallt psykiskt.

De opererade bort min högra äggledare. Hade svårt att bli med barn efter det.

Fick mitt x -12 och fick med hjälp av flera försök med ivf min dotter -16!

Nu är jag faktiskt gravid igen och blev det på egen hand! Ska föda i slutet av september.

Svar på tråden Ni som har haft utomkved, hur gick det sen?