• Anzil

Jag och en kompis skall cykla långt i Sverige

Hej!

Jag har och en kompis har planer på att cykla långt i Sverige och samtidigt vistas i naturen och även tälta.

Det blir förmodligen inte så jättemycket mat för oss, men vi är redo med det.

Det enda som jag tänker på, hur hälsosamt kan det vara. Jag har hört att en kort period av fasta, är bra för kroppen.

Hur mycket muskler kommer man förlora egentligen?

Kroppen tar väl fettet i första hand egentligen?

Vi kommer nog cykla som max två veckor.

Hur nyttigt kommer detta vara för kroppen?

Och mycket muskler kommer man kunna förlora?

• Svar på tråden Jag och en kompis skall cykla långt i Sverige
  • Aniiee

Varför skulle det inte bli så mycket mat?

Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Anzil
    Aniiee skrev 2018-05-03 16:55:26 följande:

Varför skulle det inte bli så mycket mat?

Vi skall cyka långt i en äventyr. Så..Det blir nog svårt att skaffa mat. Vi skall leva i det vild marken :)
  • snedtak

Ha med er mat! Det är jättelätt om det bara är två veckor. Cyklar ni dessutom finns det mer plats att böra än om ni tex. skulle fjällvandra.

• Aniiee
    Anzil skrev 2018-05-03 18:26:49 följande:
    Vi skall cyka långt i en äventyr. Så..Det blir nog svårt att skaffa mat. Vi skall leva i det vild marken :)
    Då får ni så klart ha med er mat. Tokfrans =P

Mat på cykel i två veckor är lätt match att plocka ihop själv, men är ni lite lata, eller vill ha det som del av äventyret, köp MREs. Det är dyrt, men som en kul grej kan det vara värt det. Annars är det lätt att plocka ihop lite torrvaror och konserver och enerigrika snacks själv.
  • Kodia

Var ska ni cykla? (varifrån/till vart)
    Vad ska ni ha med er? Hur ska ni packa? Vad har ni för erfarenhet av cykling och vildmarksliv?
    Självklart måste i ha med er mat, och även proviantera längs vägen.

• Anzil
    Aniiee skrev 2018-05-03 19:19:33 följande:
    Då får ni så klart ha med er mat. Tokfrans =P

Mat på cykel i två veckor är lätt match att plocka ihop själv, men är ni lite lata, eller vill ha det som del av äventyret, köp MREs. Det är dyrt, men som en kul grej kan det vara värt det. Annars är det lätt att plocka ihop lite torrvaror och konserver och enerigrika snacks själv.

Jag vet inte varför, men jag tycker det är bara trevligt att få höra ordet ''tokfrans'' eller andra saker, hehe. Tack så mycket!

Men blir inte maten på något vis förstörd om man tar med den?

• Anzil
    Kodia skrev 2018-05-03 19:44:16 följande:

Var ska ni cykla? (varifrån/till vart)
    Vad ska ni ha med er? Hur ska ni packa? Vad har ni för erfarenhet av cykling och vildmarksliv?
    Självklart måste i ha med er mat, och även proviantera längs vägen.

Han har tidigare erfarenhet inom naturen, jag har inte så värst mycket erfarenhet. Men vi båda har ingen som helst erfarenhet av att cykla på det här sättet, och inte heller inom denna sortens vild marklivet. Vi diskuterade och bollade med varandra om olika idéer och vad vi skall göra, liksom vad vi skall packa m.m.

Jag ser framemot det här, och jag tolkar det som att min kompis ser framemot det här också, men jag tror vi båda tänker lite olika inom det här. Han är naturintresserad, jag ser hela det här som en hård träning och utmaning. Samt en mycket trevlig fysiskt ansträngning. Samtidigt kommer jag njuta av naturen och kommer tycka det är spännande att se alla djuren vi kommer att få märka av.

Men min kompis är nog mer intresserad av natur och djur än vad jag är.

Det är lite därför som jag ställer frågan mer, om hur min kropp kommer må av detta. Lite orolig att förlora muskler och att hela kommer vara ohälsosamt om vi äter och dricker för kasst.
  • Aniiee
    Anzil skrev 2018-05-03 22:27:00 följande:

Jag vet inte varför, men jag tycker det är bara trevligt att få höra ordet ''tokfrans'' eller andra saker, hehe. Tack så mycket!

Men blir inte maten på något vis förstörd om man tar med den?

All the love =P

Det beror ju på vad ni tar med er. Konserver (så länge det inte är kylkonserver) och torrvaror blir ju inte dåliga så länge ni förpackar det rätt, och inte heller MREs. Konserver är ju gjort för att hålla forever.

Dessutom måste ni ha tillgång till dricksvatten, vilket är jobbigare att släpa runt på, så helt ute i obygdden kan ni inte vara, handla kommer ni ju ha tillfälle till.
  • Kjell2

Att cykla långt och inte äta ordentligt kommer inte sluta väl. Ni kommer inte orka cykla efter ett par dagar.

Ta med torrvaror som havegryn, pasta, ris. Komplettera med konserver. Alternativt frystorkat.

• Aniiee
    Anzil skrev 2018-05-03 22:31:02 följande:
    Han har tidigare erfarenhet inom naturen, jag har inte så värst mycket erfarenhet. Men vi båda har ingen som helst erfarenhet av att cykla på det här sättet, och inte heller inom denna sortens vild marklivet. Vi diskuterade och bollade med varandra om olika idéer och vad vi skall göra, liksom vad vi skall packa m.m.

Jag ser framemot det här, och jag tolkar det som att min kompis ser framemot det här också, men jag tror vi båda tänker lite olika inom det här. Han är naturintresserad, jag ser hela det här som en hård träning och utmaning. Samt en mycket trevlig fysiskt ansträngning. Samtidigt kommer jag njuta av naturen och kommer tycka det är spännande att se alla djuren vi kommer att få märka av.

Men min kompis är nog mer intresserad av natur och djur än vad jag är.

Det är lite därför som jag ställer frågan mer, om hur min kropp kommer må av detta. Lite orolig att förlora muskler och att hela kommer vara ohälsosamt om vi äter och dricker för kasst.
    Ni kommer helt klart ta stryk om ni äter och dricker för lite och inte har ordentligt med kläder och vindskydd. Även i juli-augusti kan det bli väldigt kallt på nätterna om man har otur. Ni kommer vakna 4-5 på morgonen, och då är det kallt även mitt i sommaren, även på lågland.

Ni kommer behöva drygt 3 liter vatten var om dagen, som ni måste få tag på. Ni måste äta minst 2 riktiga måltider (frukost och middag) om dagen, helst 3, och lite fika/snacks mellan målen. 

Har ni sett ut en sträcka att cykla? Att ni två oerfarna ska ge er ut i riktig vildmark är en riktigt dålig idé, håll er till cyckelleder. Särskilt om ni inte har koll på vildmarkskommunikation. Det är tillräkligt med vildmark för er, tror jag. Cyklar ni i lugn takt kommer ni orka kanske 8 timmar om dagen på grusväg, mindre i terräng, OM ni har bra mat med er som ger tillräkligt med energi.
  • snedtak

Maten behöver inte bli dålig, tricket är att välja rätt mat. Pasta med pastasåser är enkelt. Couscous och bulgur är också lätt. Men då förutsätter jag att ni har med er ett stormkök.

Är ni ambitiösa kan man torka mat själv i ugnen, det finns massor med recept på nätet. Så håller den i rumstemperatur och tar mindre plats. Funkar bra med tex. svamp, köttfärs och lax. Är man inte van är det kanske bättre med grönsaker än fisk iofs.

• Kodia

Ni behöver planera lite innan ni ger er av, tror jag! Men ni har ju tid på er, så lär er lite varje dag, så kommer ni att vara lite mer förberedda!
    Ni behöver bestämma var ni ska cykla. Ta reda på så mycket som möjligt om området. 
    Det går ganska fort att cykla, och ni kan inte cykla på små skogsstigar, så på landsvägar/cykelbanor/leder kommer ni att passera "civilisationen" då och då. Det är bra, för då kan ni köpa mat, fylla på vattenflaskorna, osv.
    Hur ska ni laga mat? (Kan ni laga mat?) Det lättaste är nog att ta med ett enkelt gasolkök www.biltema.se/sv/Fritid/Friluftsliv-och-camping/Gasol--och-stormkok/Gasolkok-28-kW-2000033698/
    Då kan ni koka nudlar, steka korv, koka vatten till varm dryck, osv. Det är viktigt att äta och dricka ordentligt! (annars kommer ni att bli osams och ge upp efter ett par dagar...)
    Ni behöver också köpa/låna följande:
    tält
    sovsäckar
    liggunderlag
    första hjälpen för er
    första hjälpen för cyklarna
    cykelväskor att packa i
    kök, tallrikar, vattenflaskor osv.
    kläder för alla väder

Prata med föräldrar/släkt/vänner och be om tips och för att kanske få låna utrustning.

• Kusin Krakel

Om ni ska cykla antar jag att ni ändå ska vara där det finns vägar? Kolla upp vart det finns bensinmackar eller andra sällen så att ni kan fylla på vatten med jämna mellanrum. Vatten måste ni ju ha.

Sen tar ni med er torrvaror och frystirkat. Konserver är också bra men tyngre. Köp ett enkelt stormkök på tec clas ohlson. De är lätta att använda. Kåsa och vildmarksbestick är också bra att ha.

Frystorkat kan man köpa dyrt på specialbutiker men man kan också göra själv. Finns sidor på nätet som berättar hur.

Torr billigare mat som man kan ha med är pulvermos, pasta, tortelini, couscous (går snabbt), pulversoppa, torkat kött som förvaras i rumstemperatur i butiken tex ölkorv, bönblandningar på tetra, röda linser eller belugalinser som kokar relativt fort för att vara linser (finns också färdigkokta på tetra), Mjukost på tub är inte kylvara och kan funka som sås till pasta, mjöl och salt för att göra pannbröd, havregryn, knäckebröd, pylverkaffe, makrill i tomatsås, tonfisk. Kräm på pulver, nudlar, blåbärssoppa, torkad köttfötfärssås och annat som ni hittar bland torrvarorna i butiken.

För att piffa upp maten har man kryddor, soltorlade tomater (inte såna i olja utan i påse), oliver på påse, nötter, torkad frukt och parmesanost.

• Kusin Krakel

Ta med några extraslangar. Det kan vara rätt jobbigt att stå ute i vildmarken och laga punkteringen. Då är det lättare att bara byta slang och laga den gamla när man kommer till kvällens läger.

Svar på tråden Jag och en kompis skall cykla långt i Sverige