Anzil skrev 2018-05-03 22:31:02 följande:
Han har tidigare erfarenhet inom naturen, jag har inte så värst mycket erfarenhet. Men vi båda har ingen som helst erfarenhet av att cykla på det här sättet, och inte heller inom denna sortens vild marklivet. Vi diskuterade och bollade med varandra om olika idéer och vad vi skall göra, liksom vad vi skall packa m.m.
Jag ser framemot det här, och jag tolkar det som att min kompis ser framemot det här också, men jag tror vi båda tänker lite olika inom det här. Han är naturintresserad, jag ser hela det här som en hård träning och utmaning. Samt en mycket trevlig fysiskt ansträngning. Samtidigt kommer jag njuta av naturen och kommer tycka det är spännande att se alla djuren vi kommer att få märka av.
Men min kompis är nog mer intresserad av natur och djur än vad jag är.
Det är lite därför som jag ställer frågan mer, om hur min kropp kommer må av detta. Lite orolig att förlora muskler och att hela kommer vara ohälsosamt om vi äter och dricker för kasst.
Ni kommer helt klart ta stryk om ni äter och dricker för lite och inte har ordentligt med kläder och vindskydd. Även i juli-augusti kan det bli väldigt kallt på nätterna om man har otur. Ni kommer vakna 4-5 på morgonen, och då är det kallt även mitt i sommaren, även på lågland.
Ni kommer behöva drygt 3 liter vatten var om dagen, som ni måste få tag på. Ni måste äta minst 2 riktiga måltider (frukost och middag) om dagen, helst 3, och lite fika/snacks mellan målen.
Har ni sett ut en sträcka att cykla? Att ni två oerfarna ska ge er ut i riktig vildmark är en riktigt dålig idé, håll er till cyckelleder. Särskilt om ni inte har koll på vildmarkskommunikation. Det är tillräkligt med vildmark för er, tror jag. Cyklar ni i lugn takt kommer ni orka kanske 8 timmar om dagen på grusväg, mindre i terräng, OM ni har bra mat med er som ger tillräkligt med energi.