• linaeriksson17

Min sambo träffar sin mamma för ofta

Hej,

Måste bara kolla vad andra tycker. Jag är 30 år gammal och min sambo är 29 år. Vi bor i hans hemstad vilket då också hans föräldrar gör. Mina föräldrar bor långt härifrån och vi ses kanske 4-6 ggr om året men hörs i telefonen ett par gånger i veckan. Han däremot, har som "tradition" att äta lunch med sin mamma en gång i veckan, varje vecka. Jättetrevligt att dem har en god relation men till saken hör att jag är inte välkommen att följa med. Jag har bjudit in mig själv två gånger men märker att dem bägge helst inte vill ha mig där. Han säger aldrig i förväg att han ska äta lunch med henne och om jag inte frågar så berättar han heller inte att han gjort det då han vet att jag stör mig lite på hela grejen.

Tror att jag irriterar mig för att det känns som att han har en närmare relation med sin mamma än med mig. Samt att jag känner mig utesluten. Till saken hör att han också jobbar i sin pappas företag och träffar honom nästan dagligen och han påstår ändå att jag inte har klippt navelsträngen med mina föräldrar då dem gärna hjälper mig med saker som flytthjälp etc.? Han har själv aldrig ens bott på en annan ort och kommer nog aldrig att göra det heller.. 

Vill bara höra om det bara är jag som tycker detta är aningen märkligt... ?

• Svar på tråden Min sambo träffar sin mamma för ofta
  • ALM82

Jag tycker att lunch en gång i veckan låter ganska normalt. Det är ju inte som att han spenderar en hel dag tillsammans med henne.

Jag tycker även att det är ok att de vill ha den tiden tillsammans, skulle du däremot inte ?få? träffa dom utanför den lunchen så blir det ju tokigt. Du kan ju inte bli helt utesluten!

Om du sen stör dig på detta så måste du ju prata med din pojkvän, kanske har han inte ens reflekterat över detta?

• Anonym (mmmm)

Ja det är märkligt om han aldrig vill ha dig med? Absolut kan man träffa sin förälder ensam men att göra det på det här sättet blir lite konstigt.Bättre han säger rakt ut hur han vill ah det, så får ni prata om saken. 

• Akira Öken
    linaeriksson17 skrev 2018-04-30 12:03:36 följande:

Hej,

Måste bara kolla vad andra tycker. Jag är 30 år gammal och min sambo är 29 år. Vi bor i hans hemstad vilket då också hans föräldrar gör. Mina föräldrar bor långt härifrån och vi ses kanske 4-6 ggr om året men hörs i telefonen ett par gånger i veckan. Han däremot, har som "tradition" att äta lunch med sin mamma en gång i veckan, varje vecka. Jättetrevligt att dem har en god relation men till saken hör att jag är inte välkommen att följa med. Jag har bjudit in mig själv två gånger men märker att dem bägge helst inte vill ha mig där. Han säger aldrig i förväg att han ska äta lunch med henne och om jag inte frågar så berättar han heller inte att han gjort det då han vet att jag stör mig lite på hela grejen.

Tror att jag irriterar mig för att det känns som att han har en närmare relation med sin mamma än med mig. Samt att jag känner mig utesluten. Till saken hör att han också jobbar i sin pappas företag och träffar honom nästan dagligen och han påstår ändå att jag inte har klippt navelsträngen med mina föräldrar då dem gärna hjälper mig med saker som flytthjälp etc.? Han har själv aldrig ens bott på en annan ort och kommer nog aldrig att göra det heller.. 

Väljer han att umgås med mamman istället för dig? Eller är det under tid som ni ändå inte hade träffats?
  • zdudmwml

Jag träffar min svärmor ett par tre gånger i veckan och det är inget märkligt. Inte heler din sambos umgänge med sin mamma.

Jag tycker att det märkliga i TS är att ni inte verkat ha pratat igonom det här. Att han inte lyssnar på dig. Beror det på att du inte pratat om de ordentligt så att han faktiskt förstår?

• viseversa

Jag tycker inte lunch en gång i veckan är för ofta. Däremot är det otrevligt att dom är så anti för att di ska vara med. Jag hade nog frågat rakt ut varför jag inte blir medbjuden ens ibland och att det gör mig ledsen.

• Anonym (mmmm)

Hur är han annars? Ska han ringa mamma 10 gånger om dagen och berätta vad han gör, eller fråga om råd (saker han lika gärna kan prata med dig om) ? Är det så behöver han kapa navelsträngen. Om det enbart handlar om lunchen och att ni har det bra annars, så skulle jag nog inte bry mig så mycket. 

• Anonym (Nj)

Att träffa sin mamma på lunch en gång i veckan är väl inget konstigt. Hade heller inte brytt mig att de vill vara själva. Jag hade inte ens kommit på tanken att bjuda in mig själv eller ens blivit ledsen för att jag inte skulle få vara med. Bara för att man är tillsammans med någon så behöver man inte vara med på allt utan man har rätt att umgås själv med sina föräldrar och vänner med för den delen.

• viseversa
    Anonym (Nj) skrev 2018-04-30 12:40:00 följande:
    Att träffa sin mamma på lunch en gång i veckan är väl inget konstigt. Hade heller inte brytt mig att de vill vara själva. Jag hade inte ens kommit på tanken att bjuda in mig själv eller ens blivit ledsen för att jag inte skulle få vara med. Bara för att man är tillsammans med någon så behöver man inte vara med på allt utan man har rätt att umgås själv med sina föräldrar och vänner med för den delen.
    Inte varje gång nej men någon gånh ibland kan dom allt bjuda med ts så hon inte behöver känna att dom inte vill vara med henne.
  • Anonym (PM)
    linaeriksson17 skrev 2018-04-30 12:03:36 följande:

Hej,

Tycker inte det låter som att han träffar sin mamma för ofta, dock kan jag förstå att det inte känns så bra att bli utesluten på det viset.Säg det till honom och fråga varför. Kanske de uppskattar att ha sin egentid någon timma i veckan, det är helt okej, men då tycker jag han kan säga det istället för att bara frysa dig ute. Och om du berättar hur du känner så kanske ni kan försöka göra så att ni allihop träffas för lunch/middag/fika/vad som helst någon gång ibland om det är så att ni inte ses så ofta nu. 

Dock reagerar jag nog mer på vad du skriver som jag understrykt i det citerade inlägget ovan. Låter ju som en väldigt märklig kommentar? Är väl överhuvudtaget inte konstigt att ens föräldrar hjälper till vid flytt och annat om de har den möjligheten. Fullständigt normalt ju. Blir ännu märkligare när han själv lunchar med sin mamma en gång i veckan jobbar för sin pappa (inget av dessa konstiga saker heller, men jäkligt märklig kommentar från honom när han själv är i den sitsen han är). Sådant påpekande skulle nog störa mig mer än något av det andra, har du pratat med honom om det?
  • EnGladPingvin

Tycker du ska vara glad att din man har en nära relation med sin mamma. Det är en fin egenskap och en lunch i veckan verkligen inte mycket. Hans relation med henne borde inte på något sätt vara ett hot mot er relation. Det är inte en tävling om vem av er som betyder mest. Hans kärlek för henne är inte samma som hans kärlek för dig. Låt honom få lite egentid med sin mamma om det får dem båda att må bra. Det betyder inte att han bryr sig mindre om dig. Blir du svartsjuk på hans mamma kommer ni få problem. Jag hade fått totalt spel på min man om han inte vara ok med att jag lunchade eller umgicks med mina föräldrar.

• nernu

Tycker att det låter som en jättefin vana de har att äta lunch ensamma en gång i veckan. Det skulle jag gärna göra med min mamma om hon bodde närmare. Om du inte gillar att han har en nära relation med sin familj tycker jag att du ska fundera på om ni passar ihop istället för att förändra honom.

Svar på tråden Min sambo träffar sin mamma för ofta