• Ohka

Borde det vara förbjudet att förneka Förintelsen?

I Tyskland är det förbjudet att förneka Förintelsen. Borde det vara förbjudet i Sverige?

En snyting i rätt ögonblick skapar ofta ett bättre utgångsläge för fortsatt diskussion.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-04-27 03:45
    "Ka" ska naturligtvis vara "Ja". Skrev för snabbt.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Borde det vara förbjudet att förneka Förintelsen?
  • jansan

Självklart borde det inte kunna förbjudas att ifrågasätta historia.

• Aylae
    TwoThousand skrev 2018-04-27 05:20:30 följande:

Vilken fråga du ställer till forumets sjuka användare.

Syftar du på dig själv kanske?? Eller har du äntligen sökt hjälp för dina ?issues??
  • Ggrodan

Om vi ska bli en sekt som förbjuder människor att tänka fritt ja, om vi vill vara demokratiska med så mycket yttrandefrihet som möjligt, nej.

• Långbenopluto

Bara bra att få höra om nån anser att förintelsen inte har ägt rum, för då vet jag hur dum i huvudet den personen är, och jag kan ta bort denne från mitt liv.

• Ggrodan
    jansan skrev 2018-04-27 05:02:10 följande:

Självklart borde det inte kunna förbjudas att ifrågasätta historia.

Ifrågasätta överlag tycker inte jag är fel, hellre det än att automatiskt hålla med vad någon säger.
  • Mandel

Och hur skulle det kontrolleras?

Finns redan idag massor av saker som är förbjudna, men som folk ägnar sig åt i alla fall.
    Finns folk som blir tagna på bar gärning när de gör saker som är förbjudna, men de blir ändå inte åtalade.

Tycker att polisen kan använda sin tid till folks säkerhet och förhindra brott än att börja jaga idioter för då lär de verkligen inte hinna med sitt jobb med tanke på hur många idioter det finns i det här landet!

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • EmberEyes

Åsiktspoliser är definitivt inget jag vill ha i samhället, det är bra mycket värre än några foliehattar.

• Abegayle70

Det går inte att förbjuda folk att vara idioter.

Nej. Nazism är ingen åsikt, det är ett brott mot mänskligheten.
  • jansan
    Ggrodan skrev 2018-04-27 07:41:19 följande:

Ifrågasätta överlag tycker inte jag är fel, hellre det än att automatiskt hålla med vad någon säger.

Grejen är att det räcker med att ifrågasätta detta idag så går du ej straffri. Jag ska kunna forska, kritisera, förneka delar i historia utan att böta eller hamna i fängelse.

Det är helt sinnessjukt. Människor som har t.ex. forskat kring den biten sitter idag på långa fängelsestraff i då Tyskland.

De som vill förbjuda detta måste vara naiva dårar utan vett.
  • Tveksamt

Nej, det borde inte vara förbjudet.
    Om man förnekar att det hänt borde man istället bli tvingad att tatuera in detta tvärs över ansiktet så att allmänheten kan se vilken idiot man är.

Ett bra argument behöver ingen hög röst. Retar du upp dig på små saker är du väl helt enkelt inte större än så.
  • Aniiee

Man kan ju inte förbjuda okunnighet. Det hade ju slutat med fängelsekollonier i yttre rymden för att få plats med alla okunniga.....

Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Cabelguy

Självklart ska det inte vara förbjudet att förneka eller ifrågasätta något.
    Vi matas ständigt med lögner i syfte att påverka oss i önskad riktning, se bara på alla lögner (inte minst av G W Bush) efter 9/11 som ledde till krig som ännu pågår. Eller Vietnamkriget som startades grundat på lögnen om att ett amerikansk krigsfartyg skulle ha attackerats. i stort sett alla krig startas genom att sprida lögner som får folket att acceptera "militära insatser"  Vi ska ifrågasätta sådana saker, annars får maktgalningarna fritt spelrum och kan leda oss vart dom vill. När vi hör om hur Nordkorea förbjuder deras folk att tycka något blir vi oerhört bestörta, men när Tyskland gör samma sak så är det ingen som reagerar. Tänk om historien fått en annan vändning under andra världskriget, då hade det förmodligen varit förbjudet att tro på förintelsen, och vi hade snällt accepterat det.

• CarinaL26
    CarinaL26 skrev 2018-05-16 10:19:57 följande:

All historieförfalskning borde vara förbjuden.

Förtydligar, all MEDVETEN historieförfalskning borde vara förbjuden.
  • gamlapappan3

Förintelsen är en historiskt vetenskaplig sanning. Jag kan ha en viss förståelse för tanken att förintelseförnekelse skulle kunna vara förbjudet eftersom det liknar hatbrott och hets mot folkgrupp i den meningen att förneka förintelsen kan upplevas som otroligt provocerande och kränkande för den som haft släktingar och vänner som drabbats. Jag skulle kunna tänka mig ett förbud mot förintelseförnekelse i de fall syftet med förintelseförnekelsen är att kränka andra (t.ex. judar) människor, men självklart tycker jag att det måste vara tillåtet för t.ex. historiker och forskare att diskutera och ifrågasätta olika aspekter av förintelsen när syftet är komma fram till den säkraste historiska sanningen.

Sammantaget är jag nog ändå väldigt tveksam till att vi i ett öppet och demokratiskt samhälle, där vi t.ex. har pressfrihet, ska förbjuda vissa tankar eller åsikter. Det är något som är väldigt främmande för vår kultur och för ett öppet samhälle. Så vitt jag vet finns det inga andra vetenskapliga sanningar som det är förbjudet att förneka, inte ens sådana som leder till stort lidande och död när de sprids, som t.ex. anit-vaxx-uppfattningar.

Svar på tråden Borde det vara förbjudet att förneka Förintelsen?