Orsakade nästan krock, skulle detta kunna räknas som vårdslöshet?
Körde precis hem från plugget och in i en rondell på hemvägen. Rondellen är tom men jag ser en bil på väg in till vänster om mig. Jag bedömer att jag hinner in före bilen. Fel. När jag kollar igen är bilen strax innan mig i rondellen. Jag är redan halvvägs inne och instinkten säger att om jag nu tvekar och bromsar kommer vi krocka, så jag kör vidare och det går precis. Får ett välförtjänt tut på mig av bilen för min dumhet. Vi svänger av på samma avfart och jag kör lite långsammare om personen vill att jag svänger av och vill skälla på mig, men bilen svänger av åt vänster och försvinner.
Blev alltså bara skada på självförtroendet och samvetet, brukar känna att jag är lugn bakom ratten så gör jag givetvis något såhär dumt. Givetvis helt mitt fel för att jag missbedömde min och den andra bilens hastighet och borde bromsat mycket tidigare. Tänkte rent teoretiskt utifrån min situation, skulle personen kunna ta mitt regnummer och göra en anmälan? Och hade det klassats som vårdslöshet om det faktiskt blivit en krock? Hastigheten var väl runt femtio, så det var ju ingen superfart som tur var, men känns givetvis idiotiskt ändå. Ska så klart lära mig av händelsen och vara tusen gånger uppmärksammare i framtiden, även i sådana här enkla situationer...