• Saor2012

Orsakade nästan krock, skulle detta kunna räknas som vårdslöshet?

Körde precis hem från plugget och in i en rondell på hemvägen. Rondellen är tom men jag ser en bil på väg in till vänster om mig. Jag bedömer att jag hinner in före bilen. Fel. När jag kollar igen är bilen strax innan mig i rondellen. Jag är redan halvvägs inne och instinkten säger att om jag nu tvekar och bromsar kommer vi krocka, så jag kör vidare och det går precis. Får ett välförtjänt tut på mig av bilen för min dumhet. Vi svänger av på samma avfart och jag kör lite långsammare om personen vill att jag svänger av och vill skälla på mig, men bilen svänger av åt vänster och försvinner.

Blev alltså bara skada på självförtroendet och samvetet, brukar känna att jag är lugn bakom ratten så gör jag givetvis något såhär dumt. Givetvis helt mitt fel för att jag missbedömde min och den andra bilens hastighet och borde bromsat mycket tidigare. Tänkte rent teoretiskt utifrån min situation, skulle personen kunna ta mitt regnummer och göra en anmälan? Och hade det klassats som vårdslöshet om det faktiskt blivit en krock? Hastigheten var väl runt femtio, så det var ju ingen superfart som tur var, men känns givetvis idiotiskt ändå. Ska så klart lära mig av händelsen och vara tusen gånger uppmärksammare i framtiden, även i sådana här enkla situationer...

• Svar på tråden Orsakade nästan krock, skulle detta kunna räknas som vårdslöshet?
  • sextiotalist
    Saor2012 skrev 2018-04-25 15:29:43 följande:

Körde precis hem från plugget och in i en rondell på hemvägen. Rondellen är tom men jag ser en bil på väg in till vänster om mig. Jag bedömer att jag hinner in före bilen. Fel. När jag kollar igen är bilen strax innan mig i rondellen. Jag är redan halvvägs inne och instinkten säger att om jag nu tvekar och bromsar kommer vi krocka, så jag kör vidare och det går precis. Får ett välförtjänt tut på mig av bilen för min dumhet. Vi svänger av på samma avfart och jag kör lite långsammare om personen vill att jag svänger av och vill skälla på mig, men bilen svänger av åt vänster och försvinner.

Blev alltså bara skada på självförtroendet och samvetet, brukar känna att jag är lugn bakom ratten så gör jag givetvis något såhär dumt. Givetvis helt mitt fel för att jag missbedömde min och den andra bilens hastighet och borde bromsat mycket tidigare. Tänkte rent teoretiskt utifrån min situation, skulle personen kunna ta mitt regnummer och göra en anmälan? Och hade det klassats som vårdslöshet om det faktiskt blivit en krock? Hastigheten var väl runt femtio, så det var ju ingen superfart som tur var, men känns givetvis idiotiskt ändå. Ska så klart lära mig av händelsen och vara tusen gånger uppmärksammare i framtiden, även i sådana här enkla situationer...

Om det blev en olycka så hade du troligen blivit vållande, vårdslöshet hade krävts lite mer (hade du smitit så hade det kanske blivit så).
    Vi alla gör dumheter och skulle nog säga att de flesta olyckorna som sker är pga missbedömningar
  • CitronTulo

Oj om man skulle anmäla alla som beter sig felaktigt i trafiken..
    OM ni krockat så hade det varit ditt fel eftersom den andra bilen redan var på väg in i rondellen och du då har väjningsplikt! MEN inget hände ju så du kan vara lugn!

• Saor2012
    sextiotalist skrev 2018-04-25 15:42:02 följande:

Om det blev en olycka så hade du troligen blivit vållande, vårdslöshet hade krävts lite mer (hade du smitit så hade det kanske blivit så).

Vi alla gör dumheter och skulle nog säga att de flesta olyckorna som sker är pga missbedömningar

Vållande som i vållande enligt försäkringsbolaget då? För som jag förstår det finns det rent lagmässigt antingen vårdslöshet eller vållande till personskada.. Jaja, väldigt dum grej som sagt, får bara se till att ta lärdom av det hela, det är väl det viktigaste förutom att ingen blev skadad..
  • Saor2012
    CitronTulo skrev 2018-04-25 15:46:04 följande:

Oj om man skulle anmäla alla som beter sig felaktigt i trafiken..

OM ni krockat så hade det varit ditt fel eftersom den andra bilen redan var på väg in i rondellen och du då har väjningsplikt! MEN inget hände ju så du kan vara lugn!

Uttryckte mig lite konstigt, med "till vänster" menar jag alltså en annan väg till vänster som gick in i rondellen, det var den bilen körde på. Inte till vänster om mig. Den var alltså redan inne i rondellen.. Ja, tack för de lugnande orden, nerverna blir ju som de blir efter något sånt här. Om jag ändå åtminstone kunde försvara mig med att jag nyss tagit körkort, men har haft det i tre år nu så den gubben går inte.. ????
  • Monchichier

Släpp det istället. Nu hände ingenting och var otroligt glad över det.
    Alla gör fel och det viktigaste är vad vi gör efteråt.Det som räknas är att man tar lärdom av det och ser till att det inte händer igen.

• H4llongr0ttan

Äh, sånt händer ju. Kanske skäms lite i stunden men sedan är det glömt. Har sett andra göra likadant mot mig också.

• Tveksamt

Sannolikt handlar det inte om vårdslöshet i trafik i lagens mening utan snarare om vanlig felbedömning/bristande uppmärksamhet.
    I svaret här: lawline.se/answers/15223 kan du läsa lite om bedömningsfrågan vad gäller vårdslöshet. Frågan i sig har mindre med din situation att göra, men resonemanget i svaret är relevant.

Du kan nog känna dig lugn, men det är ju bra att du lärt dig av situationen.

Ett bra argument behöver ingen hög röst. Retar du upp dig på små saker är du väl helt enkelt inte större än så.
  • Mortiscia

Svårt att anmäla utan bevis, då ska man ju antingen ha flera vittnen (vilket man inte samlar för en sådan skitsak) eller helst ha filmat. Du kan vara lugn men en "nästan" krock räknas inte.

Svar på tråden Orsakade nästan krock, skulle detta kunna räknas som vårdslöshet?