• Liv888

Hjälp någon jurist??

Hej!

Jag köpte för 3 månader sen en bostadsrätt, och nu 3 månader efter bestämmer sig föreningen för att göra en tillsyn för att kontrollera att föreningens ?bitar? fungerar. Där upptäcks att förra ägaren har tagit värme från föreningen till golvvärmen i toaletten. Och det är föreningens, dvs förbjudet! Och nu vill dom att jag står för kostnad av fixa tillbaka allt??

Borde inte tillsynen gjorts innan? Jag har bott där i 3 månader och dom kommer nu och gör en tillsyn?

Vad har jag rent lagligt rätt att göra?

Varför ska jag betala när förra ägaren har gjort felet? Akut behöver verkligen hjälp med detta!!

• Svar på tråden Hjälp någon jurist??
  • Anonym (T)

Om du googlar så finns det något som heter juristjouren. De har jurister på telefon som hjälper dig kostnadsfritt. Eller ja, du får en ?gratis timme?.

• Anonym (Justinianus)
    Liv888 skrev 2018-04-22 08:29:07 följande:

Hej!

Jag köpte för 3 månader sen en bostadsrätt, och nu 3 månader efter bestämmer sig föreningen för att göra en tillsyn för att kontrollera att föreningens ?bitar? fungerar. Där upptäcks att förra ägaren har tagit värme från föreningen till golvvärmen i toaletten. Och det är föreningens, dvs förbjudet! Och nu vill dom att jag står för kostnad av fixa tillbaka allt??

Borde inte tillsynen gjorts innan? Jag har bott där i 3 månader och dom kommer nu och gör en tillsyn?

Varför ska jag betala när förra ägaren har gjort felet? Akut behöver verkligen hjälp med detta!!

Det är väldigt viktigt att du reklamerar felet snabbt. Du kan inte vänta flera månader efter föreningens inspektion med att kontakta säljaren och påtala felet. Om det rör sig om mycket pengar bör du kantakta jurist. Din hemförsäkring bör täcka en del av eventuella kostnader. 
  • Anonym (Anna)
    Liv888 skrev 2018-04-22 08:29:07 följande:

Hej!

Det behöver inte du betala. Det ska förra ägaren ersätta. Om styrelsen är så korkad får du säga till de. De nötterna ska ju ha kolla på lagar och regler.

Min svåger var med om liknande. Förra ägaren fick komma tillbaka och laga hela alltet.
  • Anonym (Precis)
    Anonym (T) skrev 2018-04-22 08:36:01 följande:

Om du googlar så finns det något som heter juristjouren. De har jurister på telefon som hjälper dig kostnadsfritt. Eller ja, du får en ?gratis timme?.

Precis vad jag tänkte tipsa om! Ringde dem själv för några veckor sen, Jättetrevliga!
  • Anonym (T)
    Anonym (Precis) skrev 2018-04-22 11:12:45 följande:
    Precis vad jag tänkte tipsa om! Ringde dem själv för några veckor sen, Jättetrevliga!
    Ja, trevliga och väldigt hjälpsamma.
    Och så är man säker på att få råd som faktiskt är sanna, riktiga och realistiska. Till skillnad från de svar man får från hobbyjurister på forum.
  • Anonym (Justinianus)
    Anonym (T) skrev 2018-04-22 11:27:29 följande:
    Ja, trevliga och väldigt hjälpsamma.
    Och så är man säker på att få råd som faktiskt är sanna, riktiga och realistiska. Till skillnad från de svar man får från hobbyjurister på forum.
    Om det handlar om ett större belopp, och där rättegång kan bli aktuellt, skulle jag inte välja juristjouren (eller liknande). Däremot om man vill upprätta ett samboavtal eller kanske ett hyresavtal eller någon blankett, då tror jag sådana juristfirmor är utmärkta. 

Till TS: läs mitt råd om att inte vänta med reklamation och kolla upp en juristbyrå som sysslar främst, eller enbart, med fastighetsjuridik (alternativt en advokatbyrå, men då kan det bli lite dyrare). 
Svar på tråden Hjälp någon jurist??