• Jonathan silverblood

Va svårt det ska vara att lära sig på egen hand ibland.

Jag har köpt mig en gammal husbil från '89 och tänkt att jag skulle ta och lära mig ta hand om det allteftersom. Har redan fixat massa saker, allt från läckor till eldragning.

Nu sitter jag dock här och har nått fel under motorhuven och gräver mig bara djupare och djupare ner i mekanikerträsket utan att riktigt veta vad jag sysslar med, låt mig förklara:

Bilen började klaga på överhettning för någon månad sedan och då behövde jag fylla på glykol till och från mer än vanligt. Försökte klura ut det själv men som med alla andra icke-akuta problem blev det lite nerprioriterar, men nu kommer jag knappt nån kilometer utan att den klagar och har därför rullat upp ärmarna och fått nånting gjort.

Problemet är alltså att motorn blir varm, kylvätska saknas - vanligt nog, många saker som kan fela här; så jag har luftat ur, bytt kylvätska, sköljt ur ordentligt med vattenslang, fått ur termostaten som jag sedan kokade utan att den öppnade sig, varpå jag sedan köpte en ny termostat som jag kokat och som funkar, luftat igen, följt slangarna och letat läckor och läst på en del om andra fel som kan vara som brusten topplockspackning och trasig impellerfäste i vattenpumpen.

Kollat så att det inte är någon tydlig rök i påfyllningskärlet, inget vitt skum/gegga i oljepåfyllningen och inget tydligt droppande från avgasrörer - men då jag saknar erfarenheten av vad "rätt" läge skall se ut/lukta etc är jag lite osäker.

Har även försökt få loss pumphuset så jag kan kolla impellern och kommit halvvägs och fått loss en massa remmar (till generator / bromsvakum) men får inte riktigt loss hjullagret som bälterna gick över då det, uhm, snurrar när jag vill ta loss bultarna och saknar ett hål för stopp-verktyg.

Nu, här kommer hela anledningen till att jag registrerade mig och skriver det här: jag **vill** faktist lära mig ta hand om det här, men känner att jag kommer nog inte längre utan hjälp, så jag ringde runt till verkstäder men ingen vill göra hembesök och lära på mig vägen; så jag hoppas få bättre napp här:

Har vi kanske någon snubbe här på familjeliv som mot hyffsad betalning skulle vilja komma ut till Svanesund, Orust och mecka med mig i min husbil från '89?

• Svar på tråden Va svårt det ska vara att lära sig på egen hand ibland.
  • Rabarbapuppa

Men om kylvätska hela tiden saknas, och du säger att den inte läcker i topp eller kanaler (vita avgaser etc) så måste den ju ta vägen någonstans? 
    Om du låter den stå, läcker den ingenting ner på gatan under då? 
    Har du kollat kylaren? Den kan ju läcka ur kylarelementet men kan vara svårt att se. Kanske testa att byta kylaren helt o hållet till en som du vet är hel. 
    Vad är det för motor/tillverkare?

Svar på tråden Va svårt det ska vara att lära sig på egen hand ibland.