• Anonym (Hur mycket är den till nytta?)

Hur mycket hjälper belastningsregistret samhället egentligen?

Hur mycket tar belastningsregistret nytta egentligen?

Jag har hört att det har diskuteras från och till om belastningsregistrets regler och om den borde finnas kvar. Det man verkar komma överens om, är att personen som begått sexbrott och söker arbete inom förskolor t.ex, inte borde få det jobbet. Vilket jag håller med om.

Men belastningsregistret för körkort, andra arbeten m.m. Hur mycket gör belastningsregistret nytta egentligen?

Om en person är desperat för arbete och sedan söker jobbet som lokalvård. Vissa företag frågar om utdrag ur från polisen/belastningsregistret. Om man förekommer i registret får man inte jobbet.

Detta kan leda till att människan då finner en hopplöshet att återgå till ett vanligt samhäll liv, och/eller känner sig utanför, vilket den sedan söker sig till personer med samma erfarenhet och därmed kanske blir en gängmedlem och begår nya brott.

Eller att den människa på egen bevåg begår nya brott.

Är det då inte mer vinst för samhället att låta personen få jobba. Ta bort belastningsregistret så länge det inte gäller allvarligt, så som mord och sexbrott?

Jag tycker inte man skall ge en respons som: De borde inte begå brottet i första hand.

Utan nu pratar vi endast om belastningsregister och människor som faktiskt vill komma tillbaka till samhället med jobb.

• Svar på tråden Hur mycket hjälper belastningsregistret samhället egentligen?
  • Anonym (Stöld)

Nejdå, jag har arbetat med ungdomar på glid men jag vet bättre än att tro att alla andra också har beteendeproblem.

Anonym (.) skrev 2018-04-20 11:51:14 följande:

Man skulle också kunna tolka det som att du egentligen bara ska röra dig med sådana som är kopior av dig själv då du visar mycket liten förståelse för hur människor fungerar.

• Anonym (K)

Det beror väl på arbetsgivaren. Jag jobbar inom säkerhet men vi får jobba även om vi gjort något dumt tidigare i livet.

• Anonym (Men...)

Jag kanske har missförstått, men jag har hört att arbetsgivare bara får se sådant som kan vara relevant för jobbet. Dvs om man söker jobb på dagis/skola får de se om man står i registret för sexbrott eller brott mot barn/ungdom. Stöld tex har ingen relevans för dagis/skoljobb, så har man en prick för det får de inte se det. Men jag kan som sagt ha missförstått.

Har man sonat sitt brott genom böter eller fängelsetid borde det vara "avklarat", man bör inte straffas mer. Men tyvärr finns det ju många som tror att om någon begått ett brott för fem år sedan måste denne ovillkorligen fortfarande vara kriminell...

• Anonym (Kvinna)
    sextiotalist skrev 2018-04-20 12:04:43 följande:

Det beror väl på brottet hur länge det är kvar

Jag fick inte en enda dag i fängelse men ?pricken? i belastningsregistret finns kvar i 10 år. Det ÄR lång tid.
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Men...) skrev 2018-04-20 23:10:05 följande:

Jag kanske har missförstått, men jag har hört att arbetsgivare bara får se sådant som kan vara relevant för jobbet. Dvs om man söker jobb på dagis/skola får de se om man står i registret för sexbrott eller brott mot barn/ungdom. Stöld tex har ingen relevans för dagis/skoljobb, så har man en prick för det får de inte se det. Men jag kan som sagt ha missförstått.

Har man sonat sitt brott genom böter eller fängelsetid borde det vara "avklarat", man bör inte straffas mer. Men tyvärr finns det ju många som tror att om någon begått ett brott för fem år sedan måste denne ovillkorligen fortfarande vara kriminell...

Du har missförstått. Jag har sökt alla möjliga jobb och ALLA har begärt utdrag ur registret.
  • Anonym (.)
    Anonym (Stöld) skrev 2018-04-20 13:18:29 följande:
    Nejdå, jag har arbetat med ungdomar på glid men jag vet bättre än att tro att alla andra också har beteendeproblem.
    Då bör du söka nytt jobb eftersom du inte tycks ha koll på  hur vanliga ungdomars vardag ser ut. Att du  associerar snatteri med att vara på glid säger att du kan just ingenting och är otroligt fördomsfull.
    Alla undersökningar sen 1970-talet visar att de allra flesta ungdomar har snattat. Du tror att det handlar om ungdomar på glid. Gör ungdomarna en tjänst och sök nytt jobb.
  • Anonym (vara)
    Anonym (Men...) skrev 2018-04-20 23:10:05 följande:

Jag tror det är som du säger och tror dessutom att det är upp till arbetsgivaren att avgöra om personen ska anställas ändå. Kanske inte när det gäller arbete med barn, men tex så anställde en jag känner en kille på bank som åkt dit för inbrott då han förklarade att han bröt sig in hos sitt ex då hon undanhöll barnen från honom.

I ditt andra stycke håller jag inte med riktigt. Staten har straffat den brottslige ja och det är avklarat. Sen tycker jag det är upp till var individ i samhället att våga eller inte våga lita på någon som bevisligen begått brott. Jag tycker att det är fullt rimligt att ta den konsekvensen om man valt att göra brottsliga saker.

Alla kommer inte att dömma eller behöva dömma heller. Är brottet inte relevant för arbetet och man i övrigt är den bästa kandidaten så är det nog få som låter bli att anställa en. Man får helt enkelt se till att välja rätt bransch och se till att skaffa sig kompetens så att man kompenserar nackdelarna man kommer med.
    sextiotalist skrev 2018-04-20 12:04:43 följande:
    Det beror väl på brottet hur länge det är kvar
    Ja, självklart är det det.

Men nu vart det i hennes sits som jag resonerade till. Och hennes tidigare erfarenhet var tyvärr att hon skulle få vänta kanske i tio år tills hon fått ett jobb, om hon inte haft turen på sin sida och blivit kontaktat av ett företag för anställning.

Jag blir faktiskt glad och förvånad över att tråden har fått sådan här fint flyt och liv!

Och vad härligt det är med många människor som förstår min tanke om det hela angående om belastningsregistret.

För det är ju självklart som så att samhället tjänar stort med arbetskraft om man låter folket få jobb. Att ge de en andra chans på riktigt.

Dessutom är det nog även många som ger upp hoppet och kanske övergår till brottslig bana när de inser att det inte finns något jobb att få.

• Anonym (Skallepär)

Arbetsgivaren gör fel när denna begär ut ett utdrag från belastningsregistret om det är på fel grunder.

Jag skulle ifrågasätta varför och säger arbetsgivaren fel saker så får denne ej något utdrag från belastningsregistret och går miste om bra arbetskraft.

Många arbetsgivare tycks inte veta vad belastningsregistret är till för, det är inte till för att dom ska tro att arbetsplatsen blir tryggare om dom gör så.

Jag själv skulle vilja jobba på en arbetsplats där många som blivit dömda jobbar.

Varför är en arbetsplats bättre bara för att man inte står med i ett papper?

Anonym (Skallepär) skrev 2018-04-21 14:59:08 följande:

Arbetsgivaren gör fel när denna begär ut ett utdrag från belastningsregistret om det är på fel grunder.

Jag skulle ifrågasätta varför och säger arbetsgivaren fel saker så får denne ej något utdrag från belastningsregistret och går miste om bra arbetskraft.

Många arbetsgivare tycks inte veta vad belastningsregistret är till för, det är inte till för att dom ska tro att arbetsplatsen blir tryggare om dom gör så.

Jag själv skulle vilja jobba på en arbetsplats där många som blivit dömda jobbar.

Varför är en arbetsplats bättre bara för att man inte står med i ett papper?

Man kan ju självklart tacka nej till att visa upp ett utdrag. Och som du säger, så kan man även självmant tacka nej till arbetet och ha i tankarna om att det är då de som förlorar arbetskraft. Men problemet är ju då att man fortsätter sin arbetslöshet. Folk vill jobba.

Tyvärr kan man antingen själv tacka nej till att gå vidare i intervjun på grund av att de begär utdraget för ''felaktiga grunder''. Eller så kan man visa de utdraget och kanske få en risk av att inte bli anställd.

Och det är väldigt många arbetsgivare som prioriterar bort människor som är dömda. Vilket är mycket sorgligt.

Du och som många andra i denna tråd verkar ha mycket gemensamma tankar. Många verkar inte ens tycka om att visa upp utdraget och/eller tycker i alla fall att det är onödigt, för har man blivit straffat så har man blivit straffat och bör få en andra chans till samhället på riktigt.

Jag får upp hoppet för de dömda att vi inom snar framtid kommer få bort belastningsregistret vilket skulle vara fantastiskt!

Men självklart, kanske de allvarligare brotten skall stå kvar, eller åtminstone syns belastningsregistret endast för de arbeten på förskolor och kanske på andra ställen.
    Exempelvis om man skulle ha blivit dömd för sexbrott mot barn.
  • Anonym (Skallepär)

Ändamål

2 § Belastningsregistret ska föras för att ge information om sådana belastningsuppgifter som behövs i verksamhet hos

1. Polismyndigheten, Säkerhetspolisen, Skatteverket, Tullverket och Kustbevakningen för att förebygga, upptäcka och utreda brott,2. åklagarmyndigheter för beslut om förundersökning och åtal samt för utfärdande av strafföreläggande,3. allmänna domstolar för straffmätning och val av påföljd och4. Polismyndigheten och andra myndigheter vid sådan lämplighetsprövning, tillståndsprövning eller annan prövning som anges i författning.

Registret får användas också för att till en enskild lämna uppgifter som är av särskild betydelse i hans eller hennes verksamhet. Lag (2014:593).

Därför tycker jag att det erfordras frågor om hur arbetsgivaren bedömmer att den behöver utdraget, vilken särskild betydelse för verksamheten det har.

• Anonym (Kvinna)
    Anonym (Skallepär) skrev 2018-05-03 11:56:11 följande:

Ändamål

2 § Belastningsregistret ska föras för att ge information om sådana belastningsuppgifter som behövs i verksamhet hos

1. Polismyndigheten, Säkerhetspolisen, Skatteverket, Tullverket och Kustbevakningen för att förebygga, upptäcka och utreda brott,2. åklagarmyndigheter för beslut om förundersökning och åtal samt för utfärdande av strafföreläggande,3. allmänna domstolar för straffmätning och val av påföljd och4. Polismyndigheten och andra myndigheter vid sådan lämplighetsprövning, tillståndsprövning eller annan prövning som anges i författning.

Registret får användas också för att till en enskild lämna uppgifter som är av särskild betydelse i hans eller hennes verksamhet. Lag (2014:593).

Därför tycker jag att det erfordras frågor om hur arbetsgivaren bedömmer att den behöver utdraget, vilken särskild betydelse för verksamheten det har.

Det fungerar dessvärre inte så utan nästintill ALLA begär utdrag. Arbetsmarknaden är tuff nog ändå.

Att jag inte fick jobba kvar på frivården kan jag på ett sätt köpa, de vill inte ha någon som kanske suttit med deras klienter. Men att jag blir nekad av enkla arbeten som typ receptionist är märkligt.

INGET företag i hela världen riskerar skada av min dom.
    Anonym (Kvinna) skrev 2018-05-03 12:53:02 följande:
    Det fungerar dessvärre inte så utan nästintill ALLA begär utdrag. Arbetsmarknaden är tuff nog ändå.

Att jag inte fick jobba kvar på frivården kan jag på ett sätt köpa, de vill inte ha någon som kanske suttit med deras klienter. Men att jag blir nekad av enkla arbeten som typ receptionist är märkligt.

INGET företag i hela världen riskerar skada av min dom.
    Det är mycket märkligt, och mycket strongt av dig att du stått ut!

Visst var du den som skrev tidigare att du fått jobb i ett företag någonstans i U.S.A. Fantastiskt!

Jag hoppas att i framtiden, så kan man göra någonting med belastningsregistret, så att fler får mer chans att komma tillbaka till samhället, på riktigt!
Svar på tråden Hur mycket hjälper belastningsregistret samhället egentligen?