Hur mycket hjälper belastningsregistret samhället egentligen?
Hur mycket tar belastningsregistret nytta egentligen?
Jag har hört att det har diskuteras från och till om belastningsregistrets regler och om den borde finnas kvar. Det man verkar komma överens om, är att personen som begått sexbrott och söker arbete inom förskolor t.ex, inte borde få det jobbet. Vilket jag håller med om.
Men belastningsregistret för körkort, andra arbeten m.m. Hur mycket gör belastningsregistret nytta egentligen?
Om en person är desperat för arbete och sedan söker jobbet som lokalvård. Vissa företag frågar om utdrag ur från polisen/belastningsregistret. Om man förekommer i registret får man inte jobbet.
Detta kan leda till att människan då finner en hopplöshet att återgå till ett vanligt samhäll liv, och/eller känner sig utanför, vilket den sedan söker sig till personer med samma erfarenhet och därmed kanske blir en gängmedlem och begår nya brott.
Eller att den människa på egen bevåg begår nya brott.
Är det då inte mer vinst för samhället att låta personen få jobba. Ta bort belastningsregistret så länge det inte gäller allvarligt, så som mord och sexbrott?
Jag tycker inte man skall ge en respons som: De borde inte begå brottet i första hand.
Utan nu pratar vi endast om belastningsregister och människor som faktiskt vill komma tillbaka till samhället med jobb.