• Yasmine010101

Kan BUP tvinga mig att gå till Maria trots att mina föräldrar inte vill det?

Jag går hos BUP och varje år så har jag en års check då dem b.l.a tar pissprov på mig, pga att Jag är Bipolär och tar många mediciner. Detta är min första års check och jag frågade lite diskret vad det är dem testar mig för, BUP svarade med att dem testar för olika droger och kollar så att att allt stämmer. 

Jag ska ta proverna i Juni och Jag rökte på senast igår, innan det så har jag rökt cannabis på fester men förra veckan rökte jag på 4 gånger. (tänker inte röka på mer tills EFTER jag får resultatet på mitt pissprov) Jag berätta till min mamma att jag har rökt cannabis innan men jag sa att jag endast hade gjort det vid 2 tillfällen och att jag inte kommer att göra om det. Hon blev inte arg men hon sa åt mig att inte göra om det tills jag blir myndig (jag är 17år), Jag berätta att jag var rädd att dem ska hitta THC när jag tar piss och tvinga mig att gå till Maria och då svara hon att hon inte skulle tillåta att jag har kontakt med Maria

Så min fråga är, Ifall att BUP hittar THC  när jag tar piss, Kan dem tvinga mig att gå till Maria/ Ta piss regelbundet trots att min mamma inte vill det? Och tror ni allt THC hinner att försvinna tills dess? 

• Svar på tråden Kan BUP tvinga mig att gå till Maria trots att mina föräldrar inte vill det?
  • Anonym (Sofia)
    klyban skrev 2018-04-20 14:42:19 följande:

Har lite erfarenhet av Maria, men är inte dessas normalt väldigt intresserade om man tar droger?

Eftersom vi är i vårdvärlden och pratar om nu, så är detta aldrig ett missbruk som TS pratar om, inte heller ens beroende.

Missbruk går bara ta upp i rättsväsendet, då de skiter i om du tar 1mg cannabis var tredje år, eller är den värsta heroinisten någonsin, så kallar man alla för missbrukare oavsett.

Och stigmatisera TS är väl inte vårt mål i tråden?

Varifrån får du att jag stigmatiserar ts? Jag blir uppriktigt förvånad över den kommentaren. Mitt inlägg var mest informativt, ts kan få vård för beroende fast hon bara tagit det ibland eller så blir det inte så de kommer prata med henne om det i vilket fall som helst. Sedan vet både du och jag att jag pratar om beroende, men vill du märka ord bjuder jag på den här känn dig fri att gotta dig åt det.
    Anonym (Dras in) skrev 2018-04-20 15:36:05 följande:

Det är möjligt men jag vet inte vad Ts tar för mediciner utom att det är "en massa" mediciner enligt honom själv. Utifrån min erfarenhet av de ungdomar jag träffar så brukar bup dra in mediciner mot adhd mm i alla fall. Vissa mediciner kan ju dessutom vara direkt farliga att ta ihop med narkotika.

Ts är bipolär och då utgår jag från att hon tar medicin för det, är det så konstigt? Stämningsstabiliserande är inte narkotikaklassat eller beroendeframkallande.
  • klyban
    Anonym (l) skrev 2018-04-20 17:15:59 följande:
    Det är väl alla föräldrars dröm att deras barn ska ta droger, eller hur? För det är ju så ofarligt...
    Kanske du tro, men inte vad som diskuteras.
    hur många meter var det?
  • klyban
    Anonym (Sofia) skrev 2018-04-20 17:27:17 följande:
    Varifrån får du att jag stigmatiserar ts? Jag blir uppriktigt förvånad över den kommentaren. Mitt inlägg var mest informativt, ts kan få vård för beroende fast hon bara tagit det ibland eller så blir det inte så de kommer prata med henne om det i vilket fall som helst. Sedan vet både du och jag att jag pratar om beroende, men vill du märka ord bjuder jag på den här känn dig fri att gotta dig åt det.

Ts är bipolär och då utgår jag från att hon tar medicin för det, är det så konstigt? Stämningsstabiliserande är inte narkotikaklassat eller beroendeframkallande.

Om man kallar någon för missbrukare när den inte är detta, det är ett rätt tydligt exempel.
    Existerar inget beroende, även krävs det rätt mycket för bli beroende av cannabis då det inte ger ett kemiskt beroende utan ett psykiskt.
    Dock är detta irrelevant här då inget beroende finns, i alla fall inget i texten som stödjer detta.

Bipolär en en livslång sjukdom, och den medicinering h*n har är h*n beroende av resten av sitt liv.
    En rätt tydlig definition för beroende.
    Och man är inte ett skit intresserade inom vården om det är beroendeframkallande, om nu det inte är narkotikaklassat också.

hur många meter var det?
  • Anonym (Sofia)
    klyban skrev 2018-04-20 19:27:14 följande:

Om man kallar någon för missbrukare när den inte är detta, det är ett rätt tydligt exempel.

Existerar inget beroende, även krävs det rätt mycket för bli beroende av cannabis då det inte ger ett kemiskt beroende utan ett psykiskt.

Dock är detta irrelevant här då inget beroende finns, i alla fall inget i texten som stödjer detta.

Bipolär en en livslång sjukdom, och den medicinering h*n har är h*n beroende av resten av sitt liv.

En rätt tydlig definition för beroende.

Och man är inte ett skit intresserade inom vården om det är beroendeframkallande, om nu det inte är narkotikaklassat också.

Missbrukare är vad man i vardagligt tal kallar en alkoholist, narkoman mm, det finns till och med en missbruksgrupp i känsliga rummet. Även om ts inte är missbrukare/beroende eller vad du nu väljer att kalla det så KAN (kan betyder inte att det blir så utan att möjligheten finns) det bli så att ts får någon form av vård för det eller så får hon inte det (som jag också skrev)

Beroende brukar inte deffinieras så, men visst vill du tolka beroende så får du gärna göra det, men stämningsstabiliserande är inte vanebildande.
  • klyban
    Anonym (Sofia) skrev 2018-04-20 23:45:04 följande:
    Missbrukare är vad man i vardagligt tal kallar en alkoholist, narkoman mm, det finns till och med en missbruksgrupp i känsliga rummet. Även om ts inte är missbrukare/beroende eller vad du nu väljer att kalla det så KAN (kan betyder inte att det blir så utan att möjligheten finns) det bli så att ts får någon form av vård för det eller så får hon inte det (som jag också skrev)

Beroende brukar inte deffinieras så, men visst vill du tolka beroende så får du gärna göra det, men stämningsstabiliserande är inte vanebildande.

Stigmatiserande vardagstal hänger inte jag mig till, vi pratar maria ungdom och vården de pysslar inte  heller med dessa slarviga termer som du vill använda.
    Utan dom har klara kriterier för detta, och ordet missbruk med vårdkriterier existerar inte här i TS.
    Mer än så behöver vi inte säga.
    Det är fortfarande beroende, men det är bara när det är kan vara berusande som man går i taket och blir upprörd.
    Rätt passande anpassning man gör där, och intressant att man skiljer på beroende och beroende.

hur många meter var det?
  • Yasmine010101

Det är möjligt men jag vet inte vad Ts tar för mediciner utom att det är "en massa" mediciner enligt honom själv. Utifrån min erfarenhet av de ungdomar jag träffar så brukar bup dra in mediciner mot adhd mm i alla fall. Vissa mediciner kan ju dessutom vara direkt farliga att ta ihop med narkotika.

Anonym (Sofia) skrev 2018-04-20 14:30:08 följande:

Det normala om man tar Litium är att de bara tar blodprov var tredje månad och då kollar de inte droger. Varför går du så sällan som en gång per år? Tar du andra stämningsstabiliserande kollas det normalt inte alls. Tar du ADHD medicin eller andra narkotikaklassade preparat kollar de droger regelbundet.

BUP kommer självklart inte dra in dina icke narkotikaklassade mediciner. Det som kan hända är att du måste gå en behandling för ev drogmissbruk eller så pratar de bara med dig och du får gå dit mer regelbundet.

Anonym (Sofia) skrev 2018-04-20 17:27:17 följande:

Jag tar Lithium, Seroquel, Lergigan och Melatonin. Men Seroquel ska jag sluta med snart, ( Dem ska också starta en ADHD utredning nu i sommar btw och jag är en tjej inte en kille ahah)

• Yasmine010101

Tycker det är skumt hur BUP skrev ut Seroquel till mig när man egentligen inte ska det till någon under 18, Jag slutade cold turkey i en vecka med hemska biverkningar men sedan stoppa dem mig och sa att jag måste trappa ner istället för att sluta direkt

• klyban
    Yasmine010101 skrev 2018-04-21 11:19:50 följande:
    Jag tar Lithium, Seroquel, Lergigan och Melatonin. Men Seroquel ska jag sluta med snart, ( Dem ska också starta en ADHD utredning nu i sommar btw och jag är en tjej inte en kille ahah)

Denna kommer också leta droger i din kropp, och inte en gång utan flera.
    Och finner dom droger i din kropp, så är risken att du blir lämnad åt ditt öda på ett eller flera plan.
    Och dessa institutioner som sköter detta, dom ger inga örfilar och går vidare, utan dom slår med hela armen och med en knytnäve längs fram.
    Så var väldigt försiktig här, ditt liv är långt, så fastna inte i kortsiktiga saker som ta droger där.
    För tar dom handen ifrån dig, så blir allt så mycket jobbigare för dig och det är knappast drogerna värda.

hur många meter var det?
  • Anonym (Sofia)
    klyban skrev 2018-04-21 11:03:45 följande:

Stigmatiserande vardagstal hänger inte jag mig till, vi pratar maria ungdom och vården de pysslar inte  heller med dessa slarviga termer som du vill använda.

Utan dom har klara kriterier för detta, och ordet missbruk med vårdkriterier existerar inte här i TS.

Mer än så behöver vi inte säga.

Det är fortfarande beroende, men det är bara när det är kan vara berusande som man går i taket och blir upprörd.

Rätt passande anpassning man gör där, och intressant att man skiljer på beroende och beroende.

Jag anser inte att det är stigmatiserande och många beroende kallar sig själva så. Är det en individ som vill kallas något speciellt tar jag såklart hänsyn till det. Att kalla något beroendeframkallande är inte heller något vården gör, de heter vanebildande.
  • klyban
    Anonym (Sofia) skrev 2018-04-21 13:15:14 följande:
    Jag anser inte att det är stigmatiserande och många beroende kallar sig själva så. Är det en individ som vill kallas något speciellt tar jag såklart hänsyn till det. Att kalla något beroendeframkallande är inte heller något vården gör, de heter vanebildande.

Att nedvärdera någon till missbrukare utan att den är detta, det är inget annat än stigmatiserande.

Om du vill använda vanebildande eller beroendeframkallande, är upp till dig.
    Det är bara semantiska skillnader och en används i vården.
    Vad är poängen menar du?
    Tror du jag inte vet detta?

Även så har vi inte diskuterat en substans beroende/vanebildande mer än med andra medicner.
    Det vi avhandlade innan var beroende och missbruk, och dessa har klara kriterier i vården.
    Och TS uppfyller ingen av dom.
    Frågor på detta?

hur många meter var det?
  • Yasmine010101
    Anonym (Sofia) skrev 2018-04-20 14:30:08 följande:

Det normala om man tar Litium är att de bara tar blodprov var tredje månad och då kollar de inte droger. Varför går du så sällan som en gång per år? Tar du andra stämningsstabiliserande kollas det normalt inte alls. Tar du ADHD medicin eller andra narkotikaklassade preparat kollar de droger regelbundet.

BUP kommer självklart inte dra in dina icke narkotikaklassade mediciner. Det som kan hända är att du måste gå en behandling för ev drogmissbruk eller så pratar de bara med dig och du får gå dit mer regelbundet.

Jag sa aldrig  att jag inte tar blodprov där dem kollar min nivå av lithium i blodet, det gör dem! men det är en gång om året då jag ÄVEN måste ta andra tester samt piss där dem kollar efter droger.
Svar på tråden Kan BUP tvinga mig att gå till Maria trots att mina föräldrar inte vill det?