• TIGERN92

HJÄLP FÖRSÄKRINGSKASSAN KÖR ÖVER MIG?

Hej, Är orolig över en sak. Det är är så att jag förra året blev sjukskriven pga Panikångest. och i samma månad eller några veckor efter blev jag antagen till en kurs på distans, ca 50% som jag tackade ja till just för att jag behövde göra något. Det dröjde bara 3 veckor men gav typ upp och fokuserade på att bli frisk. 
    Fick csn lån för hela den tiden samtidigt som sjukpenning. Är fortfarande Sjukskriven idag och försäkringskassan utreder mig. Hon ringde upp och ställde en massa frågor. Hon va lite osäker om hon ville att jag skulle göra ett återkrav från csn eller sjukpenningen men sa att hon skulle återkomma hur det blev och när beslutet ska ta. VAD TROR NI ATT HON KOMMER GÖRA? vad gör beslut? Är riktigt orolig och har tänkt på det hela veckan. kan inte slappna av eller sova.

Hjälp mig snälla, tack 

• Svar på tråden HJÄLP FÖRSÄKRINGSKASSAN KÖR ÖVER MIG?
  • Tusselina
    Kasperina skrev 2018-04-18 08:44:58 följande:
    Du hade kunnat läsa en distanskurs utan att söka studiemedel.
    Du kan inte få ersättning för samma tidsperiod från flera olika myndigheter, det är olagligt. 
    Jag vet inte hur svårt det är för dig att förstå eller komma ihåg saker med din diagnos, men försök att komma ihåg det i fortsättningen. Du kan aldrig få mer än 100% ersättning lagligt, så får du mer än det har det blivit fel någonstans och det är ditt ansvar att se till så att det inte blir fel.
    Ta hjälp av någon för att lösa det problem som uppkommit nu, om du erkänner och inte försöker skylla ifrån dig kan du förhoppningsvis slippa åtal.
    Lycka till!
    Nej, nej - det är precis lika otillåtet även om man inte söker studiemedel. Eller ja det hade gjort att det inte bara riskerade att bli problem med försäkringskassan utan eventuellt även CSN - men det är fortfarande inte tillåtet. Det är därför det inte är självklart att det är ok att skriva den där tentan heller, det måste TS kolla upp med försäkringskassan. 
    Risken att ens bidragsfusk ska upptäckas är naturligtvis lägre om man inte samtidigt söker studiemedel, men då det ändå registreras i LADOK kan det likväl upptäckas och generellt ses det allvarligare på bidragsfusk som inte kunnat upptäckas automatiskt av systemsammankörningar, dvs högre risk för polisanmälan. Det har skett lite ändringar på senare år. 
  • Tusselina
    TIGERN92 skrev 2018-04-18 13:24:46 följande:
    jag fick ett nytt läkarintyg från min läkare. har nedsatt arbetsförmåga och mycket stress även arbetsminne. glömmer saker och ting väldigt lätt.

Jag vet ingenting om lagar och regler. Så visst vill de ha tillbaka det så kan jag betala tillbaka lite och lite liksom. vad ska dem göra? väcka åtal mot en sjukskriven person sedan kasta in i fängelse? låter inte som Sverige då
    Naturligtvis kastar de dig inte i fängelse för sådant, men det kan bli böter. Det kan ju hända att de drar av från framtida ersättning om du inte betalar alternativt går det till kronofogden. 

Som redan nämnts är "att inte veta" inte en ursäkt, man är skyldig att veta och ta reda på. 
    Har du så svårt så låter det som att du nog bör ansöka om en god man. 
  • anonym4

Orkade inte läsa hela tråden men kort och gott.

Du har fått sjukpenning 100% samt CSN 50% under tre veckor alltså 150% ersättning under dessa tre veckor. Du kommer antagligen bli återbetalnings skyldig till CSN för perioden eller återbetalnings skyldig till försäkringskassan motsvarande 50% ersättning under tre veckor. Detta räknat utifrån tre veckor och det blir mer om du fått CSN länge tid.

Varken CSN eller försäkringskassan kommer avsäga sig skulden almtså måste du betala vad du är skyldig, dock kan en återbetalnings plan troligen göras.

• Coccolina
    TIGERN92 skrev 2018-04-18 13:24:46 följande:

jag fick ett nytt läkarintyg från min läkare. har nedsatt arbetsförmåga och mycket stress även arbetsminne. glömmer saker och ting väldigt lätt.

Jag vet ingenting om lagar och regler. Så visst vill de ha tillbaka det så kan jag betala tillbaka lite och lite liksom. vad ska dem göra? väcka åtal mot en sjukskriven person sedan kasta in i fängelse? låter inte som Sverige då

Du kastas inte i fängelse.... Men betalar du inte går det till inkasso, sen till kronofogden och du får prick...... Med allt vad det innebär. De kommer troligast inte godkänna avbetalningsplan....
    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • SysterY
    Coccolina skrev 2018-04-19 00:43:43 följande:

Du kastas inte i fängelse.... Men betalar du inte går det till inkasso, sen till kronofogden och du får prick...... Med allt vad det innebär. De kommer troligast inte godkänna avbetalningsplan....

Det kan dessutom gå till kronofogden med en gång utan att ha gått till inkasso.
  • XEmmabus

Hej. Vill bara lugna dig med att varken CSN eller Försäkringskassan brukar polisanmäla om för mycket lån/bidrag har betalats ut. För att de ska gå vidare på det sättet krävs att de anser att det ligger uppsåt bakom. Alltså att du medvetet och planerande gjort att du fått för hög ersättning. Var bara ärlig i dina kontakter med både CSN och Försäkringskassan och svara på deras frågor.

Det värsta som kan hända dig är att du blir återbetalningsskyldig. Då får du ett beslut hem på summan. Du har då möjlighet att göra upp en återbetalningsplan om summan blir hög för dig att betala allt på en gång.

Det du gör nu är att avvakta beslutet samtidigt som du sparar så mycket du kan för återbetalningen.

• XEmmabus
    Coccolina skrev 2018-04-19 00:43:43 följande:

Varför skriver du att de troligast inte kommer att godkänna avbetalningsplan? Kan säga att det är det klart vanligaste.
  • Coccolina
    XEmmabus skrev 2018-04-22 23:38:04 följande:
    Varför skriver du att de troligast inte kommer att godkänna avbetalningsplan? Kan säga att det är det klart vanligaste.
    Kronofogden ja. Men inte CSN och Försäkringskassan. 
    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • askyfullofstars
    Coccolina skrev 2018-04-23 10:54:29 följande:

Stämmer ej. Finns möjlighet till avbetalningsplan via FK.
  • askyfullofstars

Stämmer ej. Finns möjlighet till avbetalningsplan via FK.
  • XEmmabus

Precis tvärtom. Med Kronofogden görs inga avbetalningsplaner. Där räknas ett förbehållsbelopp ut som man får behålla till hyra, mat osv och finns inkomster som är högre tas överskottet för att minska fordran. Med CSN och försäkringskassan går det att göra avbetalningsplaner då det gäller återbetalningar av för mycket utbetalning.
Svar på tråden HJÄLP FÖRSÄKRINGSKASSAN KÖR ÖVER MIG?