• Blåstjärna

Progesteronkräm

Hej!!

Jag har sökt runt en del för att finna svaret på min fråga men jag har hittills inte lyckats.

Jag har en kort lutealfas 9-10 dagar (kontrollerats via NC de senaste tre månaderna) och har därför köp Progesterall för att försöka förlänga min fas för att på så sätt ge ett eventuellt befruktat ägg större chans att hinna fästa ordentligt.

Jag började med krämen två dagar efter ägglossning och smörjer nu in två gånger om dagen.

Den fråga jag inte har lyckats få svar på är när jag egentligen ska sluta med krämen. Överallt jag läser så står de två dagar innan beräknad mens. Men om jag nu vill förlänga tiden, så är de väl inte rimligt att jag ska sluta smörja dag 8 (efter ägglossning) (om min förväntade mens är dag 10)? Eller ska jag smörja till dag 12 om vill försöka få en normallång lutealfas (14 dagar). Självklart vet jag att jag ska sluta smörja om mensen dyker upp innan jag har tänkt sluta smörja.

Vore tacksam om någon som vet lite mer än mig har möjlighet att hjälpa mig finna svar på min fråga.

• Svar på tråden Progesteronkräm
  • Erla

Hej! Jag har använt progesteronkräm och smörjde tills mensen kom, vilket den alltid gjorde den dag den skulle komma. Så för mig blev inte lutealfasen längre, men tempen blev högre och jämnare. Vid graviditet kan du fortsätta smörja för att sedan trappa ner långsamt ju närmare vecka 12 du kommer :)

• Blåstjärna
    Erla skrev 2018-04-17 12:14:29 följande:

Hej! Jag har använt progesteronkräm och smörjde tills mensen kom, vilket den alltid gjorde den dag den skulle komma. Så för mig blev inte lutealfasen längre, men tempen blev högre och jämnare. Vid graviditet kan du fortsätta smörja för att sedan trappa ner långsamt ju närmare vecka 12 du kommer :)

Okej stort tack för ditt svar! Då gör jag så! Ja min temp har blivit mycket jämnare denna gång, de instämmer jag på! Får hålla tummarna att krämen funkar för mig. Ger det nog tre månaders försök i vart fall : )
Svar på tråden Progesteronkräm