• Deceree1

Flytta på Tujjor

Hej.

Jag har en tujjahäck längs hela framsidan. Dom börjar bli höga så igår kom en från styrelsen ( koloniförening) och vill att jag ska klippa ner den vilket jag inte tänker göra IOM att jag har betalat mycket för den.

Det finns en annan kolonistuga där de har byggt upp lika stort som en tennisbana med 2 meter högt gunnebostängsel.

Men dom har satt nätet en meter in från tomtgränsen.

Så nu tänker jag flytta hela häcken in en meter från tomtgränsen.

Så min fråga till er är: går det att flytta Tujjor som stått i tre år?

Om ja, vad ska man tänka på? Behålla så mycket av rötterna som det går såklart. Har ni nåt tips eller har ni själva flyttat en tujjahäck? Tacksam för svar. Mvh Deceree1

• Svar på tråden Flytta på Tujjor
  • Anonym (Koloniägare)

Du måste gräva minst en meter ner. Jag har grövt upp min tujahäck. Du kan inte ens föreställa dig vilket jobb det är.

Sen är det så att ju större desto mindre chans att de överlever flytten.

Tuja brabant som är min favorit växer så det knakar så om du köper nya 160 cm växer de snart ikapp.

Sen är det så att du är medlem i en förening och måste följa stadgarna. Passar det inte blir du utesluten ur föreningen. Vill du inte riskera det dår du klippa ner tujorna eller köpa ett billigt fritidshus nånstans på vischan där du själv äger marken. Där kan du plantera såna engelska grannfejdstujor som blir lika höga som höghus

Svar på tråden Flytta på Tujjor