• angeliika

Få i 2åring medicin

Har en 2,5åring som jag behöver få i medicin, flytande.

Lättare sagt än gjort! Han vägrar för det är blä som han säger (vilket det är)

Imorse kunde jag blanda det i gröten, han märkte det men åt ändå kanske mest för jag mutade med att han fick ha ipaden.

Hur har nu gjort? Tips?

Har försökt förklara för honom att om han inte tar får hab ont i halsen och att mamma o lillebror också tar medicin osv.

• Svar på tråden Få i 2åring medicin
  • trash panda

Medicinspruta och snabbt spruta in mot insidan av kinden och se till att barnet sväljer (vi höll försiktigt handen löst runt tvååringens haka tills vi var ganska säkra på att hon hade svalt allt) Sen en muta direkt efteråt, saft eller glass eller vad som helst.

• angeliika
    trash panda skrev 2018-04-13 14:25:22 följande:

Medicinspruta och snabbt spruta in mot insidan av kinden och se till att barnet sväljer (vi höll försiktigt handen löst runt tvååringens haka tills vi var ganska säkra på att hon hade svalt allt) Sen en muta direkt efteråt, saft eller glass eller vad som helst.

Apoteket gav oss en sked...:( Får leta upp en spruta till:)
  • BuoBä

Har du fått med en spruta? Annars, skaffa det.

Förklara att det är blä men att man måste. Håll ena handen under barnets haka, och spruta medicinen snett in, mot insidan på kinden. Det gör inget om barnet håller ihop tänderna. Håll kvar handen under barnets haka så det inte kan ruska på huvudet eller böja ner så medicinen rinner ut. Det kan vara lättare om man är bakom barnet, tex har barnet i knät.

Givetvis ska man hålla mjukt och inte trycka på halsen, bända huvudet bakåt eller nåt sånt.

Det här funkade på min tvååring när hon var tvungen att ta penicillin i 5 dagar. Det hjälpte att ha övat tekniken på katter några gånger tidigare.

Ett annat trick jag läst men inte provat är att blanda medicinen med coca-cola. Det maskerar smaker bra tydligen.

• EpicNurse

Spruta eller några matskedar cola är det enda som nästan funkat här...

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Nonym

Vad glad jag blir att min ?knäppa unge? älskar att få medicin

• angeliika
    BuoBä skrev 2018-04-13 14:35:35 följande:

Har du fått med en spruta? Annars, skaffa det.

Förklara att det är blä men att man måste. Håll ena handen under barnets haka, och spruta medicinen snett in, mot insidan på kinden. Det gör inget om barnet håller ihop tänderna. Håll kvar handen under barnets haka så det inte kan ruska på huvudet eller böja ner så medicinen rinner ut. Det kan vara lättare om man är bakom barnet, tex har barnet i knät.

Givetvis ska man hålla mjukt och inte trycka på halsen, bända huvudet bakåt eller nåt sånt.

Det här funkade på min tvååring när hon var tvungen att ta penicillin i 5 dagar. Det hjälpte att ha övat tekniken på katter några gånger tidigare.

Ett annat trick jag läst men inte provat är att blanda medicinen med coca-cola. Det maskerar smaker bra tydligen.

Nej, se skickade med en sked :( Så får skaffa en spruta istället. Gick helt värdelöst med skeden :p

Ja, han dricker inte cola så det kan jag inte testa ;)
  • angeliika
    Nonym skrev 2018-04-13 15:11:09 följande:

Vad glad jag blir att min ?knäppa unge? älskar att få medicin

Vilken lyx :p
  • angeliika
    EpicNurse skrev 2018-04-13 15:08:56 följande:

Spruta eller några matskedar cola är det enda som nästan funkat här...

Känns som spruta fungerar för de flesta! Får testa det istället
  • BuoBä
    angeliika skrev 2018-04-13 15:45:20 följande:

Nej, se skickade med en sked :( Så får skaffa en spruta istället. Gick helt värdelöst med skeden :p

Ja, han dricker inte cola så det kan jag inte testa ;)

Om du råkar ha flytande Alvedon eller Ipren hemma kan du ta den sprutan.
Svar på tråden Få i 2åring medicin