• Jeahla

Befolknings förändring

Är du orolig över att den etniska demografin ska förändras?

Är du orolig över att svenskar ska försvinna som folkgrupp, eller bli en minioritet?

• Svar på tråden Befolknings förändring
  • Carambolan

Nej inte det minsta orolig.

• VivaHate
    Jeahla skrev 2018-04-12 18:40:50 följande:

Är du orolig över att den etniska demografin ska förändras?

Är du orolig över att svenskar ska försvinna som folkgrupp, eller bli en minioritet?

Nej, finns verkligen ingen anledning att vara orolig för det.

Var mer orolig för kvinnors förhållanden i Sverige då vi tar hit väldigt många människor med en kvinnosyn som skiljer sig från den de flesta svenska män har.
  • punktslash

Ni som svarar nej, gör ni det för att ni inte tror att det kommer att ske, eller för att det inte skulle beröra er om det sker?

• Endastjag
    punktslash skrev 2018-04-13 11:28:28 följande:

Ni som svarar nej, gör ni det för att ni inte tror att det kommer att ske, eller för att det inte skulle beröra er om det sker?

Sverige har varit ett av de mest homogena länderna i Europa. Inget kommer skadas av att det förändras, om det förändras.
  • punktslash
    Endastjag skrev 2018-04-13 11:36:23 följande:
    Sverige har varit ett av de mest homogena länderna i Europa. Inget kommer skadas av att det förändras, om det förändras.
    Det har redan förändrats. Sverige hade 8 miljoner invånare i mitten av 70-talet, sedan dess har det tillkommit 2 miljoner invandrare.
  • Jeahla
    Endastjag skrev 2018-04-13 11:36:23 följande:

Vad är det för fel med homogent då?
  • Endastjag
    Jeahla skrev 2018-04-13 11:46:06 följande:

Ett homogent samhälle självdör genom inavling och brist på diversifiering.
  • punktslash
    Endastjag skrev 2018-04-13 11:54:27 följande:
    Ett homogent samhälle självdör genom inavling och brist på diversifiering.
    Inavel är bara problem om befolkningen är för liten. Island med ett par hundra tusen invånare är gränsfall. Åtta miljoner är inga problem.

Däremot förekommer betydliga problem med inavel i vissa av de grupper som tillkommit på senare år.
  • sextiotalist
    Jeahla skrev 2018-04-13 11:46:06 följande:
    Inget fel, men vi är många som inte ser några problem med att det inte är homogent. Det är få länder som är helt homogena, de allra flesta delarna av världen är inte homogen. Man kan vara homogen i små grupper.
    Sedan detta med att vara homogen, det är också olika, för några är uppenbarligen hudfärgen och var man är född en faktor, för andra kan det vara utbildning, för en tredje kan det vara finansiellt.

• Endastjag
    punktslash skrev 2018-04-13 11:38:26 följande:

Det har redan förändrats. Sverige hade 8 miljoner invånare i mitten av 70-talet, sedan dess har det tillkommit 2 miljoner invandrare.

Jag tror ganska många av de där 8 miljonerna var första, andra, tredje eller fjärdegenerationens invandrare. Så skönt att det fortsätter att förändras.
  • punktslash
    Endastjag skrev 2018-04-13 12:42:51 följande:
    Jag tror ganska många av de där 8 miljonerna var första, andra, tredje eller fjärdegenerationens invandrare. Så skönt att det fortsätter att förändras.
    Där har du fel. Visst, vi hade en del invandrare och deras barn redan på 70-talet, främst arbetskraftsinvandring från Finland. Men den demografiska förändring på senare tid överträffar allt innan med råge.

• Valentina01

Läste någonstans (vetenskapligt korrekt ändå) att alla människor en dag kommer se "likadana" ut. Vi kommer vara allihopa brunögda och lite åt det mörkare hållet. Inte helt som man kan se ut om man bor vid ekvatorn med definitivt inte så ljusa som vi är i Norden. Ser egentligen inget negativt med det. Det gör väl inget, eller? 

Detta pga globalisering och att brunögda t.ex. är dominanta genremässigt (i ögonfärg) mot blåögda. :) Vet inte exakt hur lång tid då det kommer ta en massa generationer, men klarar sig människan såpass länge blir detta ett gemensamt utseende. 

• punktslash
    Valentina01 skrev 2018-04-13 13:38:13 följande:

Läste någonstans (vetenskapligt korrekt ändå) att alla människor en dag kommer se "likadana" ut. Vi kommer vara allihopa brunögda och lite åt det mörkare hållet. Inte helt som man kan se ut om man bor vid ekvatorn med definitivt inte så ljusa som vi är i Norden. Ser egentligen inget negativt med det. Det gör väl inget, eller? 

Detta pga globalisering och att brunögda t.ex. är dominanta genremässigt (i ögonfärg) mot blåögda. :) Vet inte exakt hur lång tid då det kommer ta en massa generationer, men klarar sig människan såpass länge blir detta ett gemensamt utseende. 

Ser man på andra länder där det sedan länge finns flera stora minoriteter (t.ex. USA), så kan man notera att blandningen går väldigt långsamt. Många håller sig till sin grupp, generation efter generation.
  • Endastjag
    punktslash skrev 2018-04-13 13:17:58 följande:

Där har du fel. Visst, vi hade en del invandrare och deras barn redan på 70-talet, främst arbetskraftsinvandring från Finland. Men den demografiska förändring på senare tid överträffar allt innan med råge.

Jag är själv invandrarbarn i andra och tredje generation och glad över att vi lever i konstant förändring med många möjligheter (för oss som ser dem).
  • VivaHate
    Valentina01 skrev 2018-04-13 13:38:13 följande:

Det är jag tveksam till.

I sjätte klass kom skolsköterskan in till vår klass och berättade att vissa av oss har stora snoppar medan andra har små, men att alla en vacker dag kommer att få lika stora och fina snoppar.

Bröst fungerade, enligt henne, på samma sätt. Vissa hade små och andra stora och alla kunde räkna med att få fina bröst i framtiden.

Blev det så?
  • Valentina01
    VivaHate skrev 2018-04-13 17:18:19 följande:
    Det är jag tveksam till.

I sjätte klass kom skolsköterskan in till vår klass och berättade att vissa av oss har stora snoppar medan andra har små, men att alla en vacker dag kommer att få lika stora och fina snoppar.

Bröst fungerade, enligt henne, på samma sätt. Vissa hade små och andra stora och alla kunde räkna med att få fina bröst i framtiden.

Blev det så?
    Jag tänker faktiskt strunta totalt i det du skrev, för det är på en helt annan (låg) nivå som jag passerade för tjugo år sedan. 

Grunden till mitt statement grundar sig i att (fakta) vi globaliseras mer och mer. Eftersom att vissa gener är dominanta gör det att vi går åt ett visst håll varje gång en familj "blandas" om jag kan uttrycka mig så. Det är ingen hemlighet att alla ljushyade en dag kommer att "försvinna". Jag är själv blond och ljus, men ser absolut inget negativt i detta. Vi människor förändras. Givetvis kommer detta ta extremt lång tid, men visst - ur ett universums perspektiv är detta precis runt hörnet. Beror väl på ur vilket perspektiv vi ser det på. 
  • gabi1969

Ja jag är orolig. Sverige har redan förändrats. Just nu märks det mest i de utsatta områdena. Jag arbetar natt och ör ledig på dagarna. Jag sover fram till kl 14:00. Jag sköter mina ärenden på eftermiddagarna och ser invandrare överallt muslimer överallt. Även på helgerna ser jag muslimer överallt hör främmande språk överallt. I mitt bostadsområde har det flyttat in många muslimer ensamkommande ungdomar. De äldre har väl flyttat till äldreboende. Eller avlidit på sjukhus. Några har kanske köpt hus bostadsrätter av övriga svenskar och välintegrerade invandrare. Nu är det skräpigt smutsigt störande grannar barn som kissar utomhus. Skrotbilar på parkeringen. Märkligt beteende i soprummet o parkeringen folk som smyger omkring och samlas på kvällarna utomhus. Bilar som kör in på området. Så var det inte när jag flyttade till området 2002. Jag överväger att flytta. Bostadsrätt eller till privat hyresvärd som inte hyr ut till drägg och pack.

Svar på tråden Befolknings förändring