• Anonym (-)

Finns det någon här som har rökt under graviditeten?

Hur länge rökte ni under graviditeten och hur mycket ? Hur mår era barn ?

• Svar på tråden Finns det någon här som har rökt under graviditeten?
  • klyban
    Febbarn skrev 2018-04-14 19:14:15 följande:
    Asså ursäkta , någon la upp inlägget
    Och jag kommenterade , du behöver ej hoppa på mig .
    Jag är ej naiv men jag är ärligt och berättar om min graviditet. ,ja jag rökte och man bör ej röka gravid eller icke gravid
    Det är farligt
    Men jag kunde inte sluta
    Jag gjorde allt nu menar jag ALLT men de gick inte
    Rökte inte jag så kunde jag inte ens dricka vatten
    Så bestämde jag och satte upp hur många jag ska röka på en dag
    Och de har gått och idag mår bebisen bra
    Hoppas hela livet

Men du måste väl inse att det inte alls behöver visa sig direkt?

Hoppa på dig?
    Berättar bara vad som gäller på området, där varken forskning är så rolig för dig eller att det är redan klart och ingen skada skedde.

hur många meter var det?
  • lövet2
    Anonym (Ser ner på.) skrev 2018-04-14 20:33:32 följande:
    Okej du får gärna förklara var du tycker det är samma sak? Och menar du abort eller vad menar du med "dödar" barnen?
    Ja, jag förstår faktiskt inte hur du tänker. Du ser ner på mammor, som lever onyttigt när de väntar barn. Ser det som misshandel. Nåja, så långt är jag väl med. Du anser att en blivande mamma inte får göra något som kan innebära risker för fostret då, antar jag? Vara överviktig, äta någon medicin, sova dåligt, äta onyttigt, bo i stadsmiljö, stressa eller något annat i den stilen? Om du ser ner på sådana mammor, så borde du rimligtvis verkligen hata dem som gör abort. För mord måste ju räknas som värre än misshandel ...?
  • Anonym (Ser ner på.)
    lövet2 skrev 2018-04-14 21:09:16 följande:
    Ja, jag förstår faktiskt inte hur du tänker. Du ser ner på mammor, som lever onyttigt när de väntar barn. Ser det som misshandel. Nåja, så långt är jag väl med. Du anser att en blivande mamma inte får göra något som kan innebära risker för fostret då, antar jag? Vara överviktig, äta någon medicin, sova dåligt, äta onyttigt, bo i stadsmiljö, stressa eller något annat i den stilen? Om du ser ner på sådana mammor, så borde du rimligtvis verkligen hata dem som gör abort. För mord måste ju räknas som värre än misshandel ...?
    Säger hon som rökte själv. Hade noll självkontroll. Tänkte mer på sig själv än sitt barns hälsa. Sorry men du är en av dom jag ser ner på ja. Tycker det är vidrigt att röka dricka alkohol knarka som gravid. Och nej jag är inte abortmotståndare. Då det är som du sa innan i tråden att blanda äpplen och päron. Blir bara pinsamt. Men visst du kan ju fortsätta leva med att tro att ditt rökande var ok när du var gravid. Jag tycker fortfarande det är misshandel. Och det är jag inte ensam om.
  • Anonym (Ser ner på.)
    lövet2 skrev 2018-04-14 21:09:16 följande:
    Btw så är abort ett val man gör som kvinna. Man väljer att ta bort ett embryo man av olika anledningar inte kan/vill ta hand om i 18+år. Du valde att behålla barnet men under graviditeten misshandla det dagligen genom att röka. Jag var också rökare innan. Men slutade när jag började försöka bli gravid. Skulle aldrig komma på tanken att frivilligt förgifta mitt växande barn. Att man röker sönder sina egna lungor och kropp är ens eget val men barnet har ingen talan. Utan då får man tänka själv på barnets bästa. Vilket man inte gör när man röker, super, knarkar.
  • lövet2
    Anonym (Ser ner på.) skrev 2018-04-14 22:01:22 följande:
    Säger hon som rökte själv. Hade noll självkontroll. Tänkte mer på sig själv än sitt barns hälsa. Sorry men du är en av dom jag ser ner på ja. Tycker det är vidrigt att röka dricka alkohol knarka som gravid. Och nej jag är inte abortmotståndare. Då det är som du sa innan i tråden att blanda äpplen och päron. Blir bara pinsamt. Men visst du kan ju fortsätta leva med att tro att ditt rökande var ok när du var gravid. Jag tycker fortfarande det är misshandel. Och det är jag inte ensam om.
    Du resonerar helt ologiskt och obegripligt. Att avliva fostret är alltså OK, men inte att utsätta fostret för hälsorisker?
    Nej, naturligtvis tycker jag inte att min rökning var OK, men det verkade vettigt just då. Enligt läkaren kunde ett rökstopp vara farligt för fostret, och jag litade på läkare på den tiden.

Total självkontroll har ingen. Alla har en akilleshäl.
  • Anonym (K)
    Anonym (H) skrev 2018-04-12 09:17:49 följande:

Känner man sig inte jävligt äcklig och hemsk som står där höggravid med en cigg i käften? Liten undran bara..

Nej. De bryr sig bara om sig själva ...
  • viseversa
    lövet2 skrev 2018-04-14 22:12:49 följande:
    Du resonerar helt ologiskt och obegripligt. Att avliva fostret är alltså OK, men inte att utsätta fostret för hälsorisker?
    Nej, naturligtvis tycker jag inte att min rökning var OK, men det verkade vettigt just då. Enligt läkaren kunde ett rökstopp vara farligt för fostret, och jag litade på läkare på den tiden.

Total självkontroll har ingen. Alla har en akilleshäl.
    Fast det tycker inte jag hon gör. En abort väljer man att tas bort ett embryo/foster. Att avsluta graviditeten pga olika anledningar. Embryot blir aldrig ett barn. Många gör abort innan embryot ens har ett medvetande. Att du är abortmotståndare får stå för dig.

Men det är inte samma sak som att välja att behålla ett barn men då också välja att INTE göra sitt yttersta för att detta barn ska ha dom bästa förutsättningarna i livet. Att röka är en av dom saker jag anser bara vara egoistiskt oavsett vad du anser. Likaså att bruka droger eller dricka alkohol.
  • klyban
    viseversa skrev 2018-04-15 17:40:37 följande:
    Fast det tycker inte jag hon gör. En abort väljer man att tas bort ett embryo/foster. Att avsluta graviditeten pga olika anledningar. Embryot blir aldrig ett barn. Många gör abort innan embryot ens har ett medvetande. Att du är abortmotståndare får stå för dig.

Men det är inte samma sak som att välja att behålla ett barn men då också välja att INTE göra sitt yttersta för att detta barn ska ha dom bästa förutsättningarna i livet. Att röka är en av dom saker jag anser bara vara egoistiskt oavsett vad du anser. Likaså att bruka droger eller dricka alkohol.

Det är väl lite som att man vill ha ett barn, men man inte vill det allra bästa för sitt barn och då genom ignorera denna.
    Men det är inte heller slutet på världen.
    Måste säga den för det är inte svart och vitt.

hur många meter var det?
  • viseversa
    klyban skrev 2018-04-16 02:53:47 följande:

Det är väl lite som att man vill ha ett barn, men man inte vill det allra bästa för sitt barn och då genom ignorera denna.
    Men det är inte heller slutet på världen.
    Måste säga den för det är inte svart och vitt.

hur många meter var det?
    Jag svarade mer på att lövet ryckte abort är lika illa som att röka under hela graviditeten. Jag tycker inte ens det går att jämföra. Är verkligen inte samma sak.
  • klyban
    viseversa skrev 2018-04-16 07:37:37 följande:
    Jag svarade mer på att lövet ryckte abort är lika illa som att röka under hela graviditeten. Jag tycker inte ens det går att jämföra. Är verkligen inte samma sak.

Inlägg var inte riktat till dig personligen, utan tankarna kring dessa som ni skrev.

Nä, jag anser inte abort går att jämföra med, då det är ett val att avsluta graviditeten.
    Röka med vetenskapen att det kan skada är ett medvetet val man gör för sin avkomma.
    Sen vad anledningen är får man diskutera, dock som liknelse är den helt havererad och jämföra med abort.

hur många meter var det?
  • viseversa
    klyban skrev 2018-04-16 13:27:06 följande:

Inlägg var inte riktat till dig personligen, utan tankarna kring dessa som ni skrev.

Nä, jag anser inte abort går att jämföra med, då det är ett val att avsluta graviditeten.
    Röka med vetenskapen att det kan skada är ett medvetet val man gör för sin avkomma.
    Sen vad anledningen är får man diskutera, dock som liknelse är den helt havererad och jämföra med abort.

Precis. Att hon ens tyckte det gick att jämföra får mig bara att undra om hon vill hitta en ursäkt för sitt rökande under graviditeten. 
  • klyban
    viseversa skrev 2018-04-16 15:50:18 följande:
    Precis. Att hon ens tyckte det gick att jämföra får mig bara att undra om hon vill hitta en ursäkt för sitt rökande under graviditeten. 

För mig hon var lite äldre, och andra saker om rökning gällde då.

Sen när man pratar om risker, så bara för en har friska barn är inte samma som alla msåte vara fiska pga rökning.
    Samma som cancerrisker på rökning, där har man siffror hur mycket cancer rökningen skapar.
    Och för en inte är sjuk, är inte samma som ingen blir.
    Utan det är faktisk så att det är en hel del.

Hade en tanta på jobbet som inbilla sig rökning inte var farligt, se på mig sa hon.
    Lungcancer och död sedan 3 år tillbaka.
    Även när det gäller röka under graviditet, så visar sig detta inte redan när de ploppar ut.
    Vilket jag märkt en del verkar tro(mer än denna tråd).

hur många meter var det?
  • Anonym (-)

Såg en artikel om att under början på 80 talet rökte 30% av alla gravida kvinnor och nu röker 6 % gravida kvinnor.

• Anonym (-)
    Anonym (-) skrev 2018-04-16 22:30:07 följande:

Såg en artikel om att under början på 80 talet rökte 30% av alla gravida kvinnor och nu röker 6 % gravida kvinnor.

Nästan 32% står det visst. Såhär står det i artikeln : I början av 1980-talet så rökte nästa var tredje gravid kvinna i Sverige under graviditeten. Mellan 1983 och 2013 minskade andelen kvinnor som röker när de är gravida från 31,4 till 5,6 procent. Detta är en mycket positiv utveckling. Orsaken tros främst vara en kombination av medvetenhet samt att det är tabu och skuldbelagt att röka under graviditeten.
  • Anonym (V)
    T90 skrev 2018-04-11 23:15:29 följande:
    Ett abstinent nyfött barn blir tex skakigt, äter ivrigt, skriker mycket.....sett barn som är sjukt morfinabstinenta, de blir även ofta krampaktiga, en unge som såg ut att gå upp i brygga typ...
    Är det lätt att förväxla nikotinabstinens med kolik? Jag hade kolik och min mamma rökte
  • T90
    Anonym (V) skrev 2018-04-17 17:34:24 följande:

Är det lätt att förväxla nikotinabstinens med kolik? Jag hade kolik och min mamma rökte

Svårt att veta exakt vad som är vad men just abstinens ger ju flera olika symtom
Svar på tråden Finns det någon här som har rökt under graviditeten?