• Anonym (.)

Är E-cigg skadligt för omgivningen?

Någon som vet om ångan från en E-cigg är skadlig för omgivningen att andas in , får andra i sig nikotinet som finns i e-cigg ifall de sitter bredvid någon som röker e-cigg inomhus?

• Svar på tråden Är E-cigg skadligt för omgivningen?
  • Anonym (*)
    klyban skrev 2018-04-13 16:46:27 följande:

Det kan bara vara ett sammanträffande också.

Åt själv inte apelsin på 5år pga jag spydde efter jag åt en, uppenbart var det av andra anledningar.

Men det luktar inte gott, det måste jag hålla med om.

Dock inte så pyrande som tobak kan vara, som verkligen luktar illa.

Grannen han verkar måste vejpa de 4-5m han har ifrån ytterdörr till innerdörr, elelr andra hållet.

Och ska inte säga det luktar trevligt, utan äckligt och sliskigt.

Fördel är att det sällan ligger i luften länge, men förstår ändå inte varför han inte klarar vejpa innanför lägenhetsdörren eller utanför ytterdörren.

Vad är det som gör dessa 4-5m så viktiga att det måste dras där?

Nej det var inget sammanträffande. Vi testade
  • klyban
    Anonym (*) skrev 2018-04-13 17:30:03 följande:
    Nej det var inget sammanträffande. Vi testade

Och spydda var gång?

hur många meter var det?
  • Anonym (*)
    klyban skrev 2018-04-13 17:33:46 följande:

Och spydda var gång?

SpyddE var gång ja.
  • klyban
    Anonym (*) skrev 2018-04-13 17:38:51 följande:
    SpyddE var gång ja.
    Jag spydda bara en gång av apelsin också.
    hur många meter var det?
  • Anonym (rökavvänjaren)
    klyban skrev 2018-04-13 23:09:53 följande:
    Jag spydda bara en gång av apelsin också.
    Men faktabaserade inlägg kan du inte kommentera, uppenbarligen.
  • klyban
    Anonym (rökavvänjaren) skrev 2018-04-14 09:41:44 följande:
    Men faktabaserade inlägg kan du inte kommentera, uppenbarligen.

Försökte förklara att det kan vara av en anledning.
    Och ska vi prata om sånt här, så måste man kunna upprepa detta resultat för lägga någon vikt på det.
    Det är därför apelsinen anekdoten kom in.

Men det måste du väl förstått Förvånad

hur många meter var det?
  • Anonym (rökavvänjaren)
    klyban skrev 2018-04-14 11:13:55 följande:

Och ska vi prata om sånt här, så måste man kunna upprepa detta resultat för lägga någon vikt på det.

Alla studier hittills visar på skadliga emissioner från e-cigg, det bara varierar vad och hur mycket.

Så vilket evidensbaserat stöd från seriösa källor har du för dina uttryckta åsikter ovan i tråden?
  • klyban
    Anonym (rökavvänjaren) skrev 2018-04-14 13:04:48 följande:
    Alla studier hittills visar på skadliga emissioner från e-cigg, det bara varierar vad och hur mycket.

Så vilket evidensbaserat stöd från seriösa källor har du för dina uttryckta åsikter ovan i tråden?

Blev tvungen att återposta EXAKT samma inlägg, då det visade sig du inte förstod den enkla saken.
    Och pga du inte svara på nått.
    Och kan man inte upprepa resultatet, det är samma som att vi inte kan lägga vikt på det som personen sa och att fick h*n att spy.
    Samma som min apelsin som åts längre fram och inte resulterade i att man spydde.
    Bara en anekdot för beskriva problemet med påståendet av reaktionen.

För du förstår väl vad en anekdot är?

hur många meter var det?
  • Anonym (rökavvänjaren)
    klyban skrev 2018-04-14 13:23:37 följande:

Blev tvungen att återposta EXAKT samma inlägg, då det visade sig du inte förstod den enkla saken.
    Och pga du inte svara på nått.
    Och kan man inte upprepa resultatet, det är samma som att vi inte kan lägga vikt på det som personen sa och att fick h*n att spy.
    Samma som min apelsin som åts längre fram och inte resulterade i att man spydde.
    Bara en anekdot för beskriva problemet med påståendet av reaktionen.

För du förstår väl vad en anekdot är?

Det är inte jag som skriver att man kräks av e-cigg så varför tjafsa med mig om det överhuvudtaget?

Du ska antingen framlägga vederhäftiga bevis på det du påstod, att e-cigg inte avger skadliga ämnen, eller så kan du bara ge dig och erkänna att du har fel.

Så, vilket är det?
  • klyban
    Anonym (rökavvänjaren) skrev 2018-04-14 13:43:34 följande:
    Det är inte jag som skriver att man kräks av e-cigg så varför tjafsa med mig om det överhuvudtaget?

Du ska antingen framlägga vederhäftiga bevis på det du påstod, att e-cigg inte avger skadliga ämnen, eller så kan du bara ge dig och erkänna att du har fel.

Så, vilket är det?

Det var du som la dig i den konversationen, och jag bara fortsätt den samma.

Varför ska jag lägga fram bevis om E-cigg och nått jag inte avhandlat?
    Vill du ha nått sagt om detta, så får du berätta detta, jag har inte ens rört ämnet i den konversationen.
    Utan bara påpekat felen i spyteorin, även om jag inte ens ifrågasätter det är så.
    Bara att det inte går säga så är det med ett enda försök på en eller ett fåtal personer.

Men förstår du driver med mig, men det är lugnt då mina svar blir desamma oavsett.

hur många meter var det?
  • Anonym (?)
    Anonym (rökavvänjaren) skrev 2018-04-14 13:04:48 följande:

Men hur stor emission? Och är den stor nog att påverka omgivningen negativt? Och finns det någon evidens för det?
  • Anonym (rökavvänjaren)
    klyban skrev 2018-04-14 13:51:02 följande:

Det var du som la dig i den konversationen, och jag bara fortsätt den samma.

Varför ska jag lägga fram bevis om E-cigg och nått jag inte avhandlat?
    Vill du ha nått sagt om detta, så får du berätta detta, jag har inte ens rört ämnet i den konversationen.
    Utan bara påpekat felen i spyteorin, även om jag inte ens ifrågasätter det är så.
    Bara att det inte går säga så är det med ett enda försök på en eller ett fåtal personer.

Men förstår du driver med mig, men det är lugnt då mina svar blir desamma oavsett.

I inlägg 8 påstod du att forskningen "har problem att visa att e-cigg är skadligt", men den forskning som finns visar utan tvekan att skadliga ämnen avges från  sådana produkter, och det ville jag visa dig.

Ha en bra eftermiddag nu istället.
  • Anonym (rökavvänjaren)
    Anonym (?) skrev 2018-04-14 14:04:21 följande:
    Men hur stor emission? Och är den stor nog att påverka omgivningen negativt? Och finns det någon evidens för det?
    Läs mitt inlägg 30 och artikeln som länkas där så får du veta det.
  • Anonym (?)
    Anonym (rökavvänjaren) skrev 2018-04-14 14:07:13 följande:

Läs mitt inlägg 30 och artikeln som länkas där så får du veta det.

Tack för info. Vet du om emissionen av de farliga ämnena är tillräckligt höga för att vara skadliga för andra?
  • klyban
    Anonym (rökavvänjaren) skrev 2018-04-14 14:06:09 följande:
    I inlägg 8 påstod du att forskningen "har problem att visa att e-cigg är skadligt", men den forskning som finns visar utan tvekan att skadliga ämnen avges från  sådana produkter, och det ville jag visa dig.

Ha en bra eftermiddag nu istället.

Du skulle du citerat det inlägget, inte om en helt annan konversation.

Och nej, hälsoriskerna med E-cigg är inte tillräckligt utrett.
    Återkom om typ 30-40 år, då kommer svaret antagligen har helt trillat in.

hur många meter var det?
  • Anonym (rökavvänjaren)
    Anonym (?) skrev 2018-04-14 14:11:20 följande:
    Tack för info. Vet du om emissionen av de farliga ämnena är tillräckligt höga för att vara skadliga för andra?
    Det är inte klarlagt ännu eftersom fenomenet i sig är ganska nytt och skador av kemikalieexponering under längre tid kan ta åratal innan de visar sig.

Man får nog tänka på hur många årtionden det tog forskarna att förstå hur skadligt det är med cigarretter, och isolera den riskfaktorn från alla andra livsstilsfaktorer.

Samtidigt är det nog ingen högoddsare att dra slutsatsen att det är skadligt, för ämnen som t.ex. formaldehyd vet man är skadliga i emissioner från möbler och annat som vi köper. Det har faktiskt hänt att Ikea har dragit in någon möbel för ett antal år sedan p.g.a. att den avgav formaldehyd på en nivå som bedömdes som hälsoskadlig. Se t.ex. detta:

www.svd.se/amne-i-spanplatta-vallar-cancer

Å andra sidan:

"Eftersom det sannolikt krävs en skadad nässlemhinna för att det skall finnas en ökad risk för cancer i näsepitel vid exponering för formaldehyd i gasfas kan cancerrisken anses vara försumbar så länge man har en exponeringsnivå under den, där irritativa effekter uppstår. Risken för cancer vid exponering för formaldehyd på partiklar är oklar. För allmänbefolkning kan sådan exponering uppstå när formaldehyd genereras av cigarettrök eller dieselavgaser. Vid sådan exponering torde dock cancerrisken från andra komponenter i cigarettrök respektive dieselavgaser ha större betydelse. "

www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer/620-5399-X.pdf

Är man cigarettrökare är det verkligen inte formaldehyd man ska oroa sig mest för, men alla vanor som innebär att man andas in gifter på daglig basis är ganska onödiga.

Men det är farligt att leva, man får välja vilka risker man tar. 
Svar på tråden Är E-cigg skadligt för omgivningen?