• Demal

Kaffe i v 16?

Jag har varit väldigt noga med att inte dricka kaffe (och alkohol givetvis) både under tiden för försök till att bli gravid och fram till nu i v 16. Kaffe längtar jag efter fortfarande men tänker att det kanske är dumt att börja nu...
    är jag löjlig som inte kan dricka några koppar kaffe per dag eller är det dumt att börja? Hur gör/gjorde ni?

• Svar på tråden Kaffe i v 16?
  • Trullis82

Jag bar druckit kaffe under båda mina graviditeter. Idag är mina barn 14 & 8 år. Men betydligt mindre än annars då det inte smakade på samma sätt. I vanliga fall är jag STOR kaffe drickare o sätter på 10 koppar ca 8 på morgonen o dom e slut innan 12

• ellinoras

Jag har inte alls varit kaffesugen i någon av mina graviditeter. Hade jag varit det hade jag druckit! Jag förstår inte varför man inte skulle våga lita på livsmedelsverkets rekomendationer i den frågan. Drick ditt kaffe du.

• Temugg

Haha, jag som inte dricker kaffe annars (mer än vid enstaka tillfällen) började dricka kaffe varje förmiddag då jag var gravid sist! Jag mådde illa och spydde på morgonen och behövde en smörgås efter ett par-tre timmar och den ville jag ha ihop med kaffe! Man kan göra det mesta med måtta, men om du dricker fem koppar kaffe om dan eller mer kanske det är bra att dra ner på det!

• Demal

Hur vet man hur mycket kaffe man får på 300 mg koffein? Hmm

• Iowhannah
    Demal skrev 2018-04-13 18:56:37 följande:

Hur vet man hur mycket kaffe man får på 300 mg koffein? Hmm

Ca tre vanliga koppar. Det står på Livsmedelsverkets hemsida.
  • Demal
    Iowhannah skrev 2018-04-13 19:23:43 följande:
    Ca tre vanliga koppar. Det står på Livsmedelsverkets hemsida.
    Aha! Tack
  • Hellan
    Temugg skrev 2018-04-13 14:47:49 följande:

Haha, jag som inte dricker kaffe annars (mer än vid enstaka tillfällen) började dricka kaffe varje förmiddag då jag var gravid sist! Jag mådde illa och spydde på morgonen och behövde en smörgås efter ett par-tre timmar och den ville jag ha ihop med kaffe! Man kan göra det mesta med måtta, men om du dricker fem koppar kaffe om dan eller mer kanske det är bra att dra ner på det!

Hihi, här är en till som börjat dricka och tycka om kaffe nu som gravid. Innan smackade det bara beskt men nu känner jag inte det. Dricker dock inte mer än en liten kopp om dagen och heller inte varje dag.
  • Snigel18

Jag har druckit lite kaffe från start!

Ca 2 koppar och det är helt okej att dricka 3 koppar om dan som gravid:)

• milli79

Ett av de första gravid symptomen för mig har varit att jag inte kan dricka bryggkaffe. Var så med alla 3 barnen. Bara lukten har fått mig att må dåligt men så fort de varit födda så har jag kunnat dricka det igen.

Däremot har jag i mitten av graviditeterna börjar dricka sojalatte el espresso. Det har gått lite i perioder. Jag har druckit det när jag känt att det funkat några veckor/mån per graviditet.

Drick om du är sugen. Du kan väl hålla dig till en kopp.

• JLES
    Iowhannah skrev 2018-04-11 07:11:47 följande:
    Koffeingränsen har inte med missfallsrisk att göra, det handlar om att bebisen inte ska få fysiska problem som typ ökad puls och beroende.

Både ja och nej. Gränsen finns ju av en anledning och har absolut med missfallsrisk att göra men då ska du ju som sagt överstiga den ganska rejält, kan jag anta. Förutom det blir bebben säkert lite hyper av koffeinet men det gör nog ingen skada om man dricker nån kopp kaffe eller två.

www.1177.se/Stockholm/Stall-en-anonym-fraga/Fragor/Ar-det-farligt-med-koffein-under-graviditet/

www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/oonskade-amnen/vaxtgifter/koffein

Jag slutade med koffein, snus osv. samma kväll som jag såg det första plusset på stickan. Det var ganska tufft de första två veckorna men det var ju inga problem då jag visste att jag gjorde det för min bebis!Hjärta
    Jag dricker personligen inte kaffe under denna graviditet (inte Coca Cola heller fastän jag blir dödssugen på det ibland). Jag kan ju säga att kaffesuget har - i princip - försvunnit nu men ibland smuttar jag lite på sambons kaffe. Det är gott men det förtränger jag..Oskyldig

• The Knight

Hej!

Jav skulle inte klara mig utan en kop kaffe på morgonen. Och läkare har ingenting emot detta, tvärtom.

Jag har blodtryck 90/55 på morgonen (är vi vecka 30 av graviditeten nu) så om du inte har för högt blodtryck då får du utan problem drycka1 kopp på morgonen . Annars finns det också koffeinfritt kaffe. Det kan du också drycka.

Ha det bra!

Svar på tråden Kaffe i v 16?