• Joline98

Hjälp att tyda dödsorsaken!!

Hej mitt namn är joline och är 20 år gammal. Min mamma gick plötsligt bort för fyra månader sedan och då av hjärtstillestånd.. har fått obduktionen nu och jag undrar om någon kan hjälpa mig att tyda vad dem menar på ? B?

Skulle verkligen uppskatta det om någon vet... tack på förhand ..

• Svar på tråden Hjälp att tyda dödsorsaken!!
  • Anonym (dd)

För mig låter det som att hjärnan har svällt upp vilket har orsakat skador på lillhjärnan.

• Anonym (dd)

Beklagar för övrigt, en sån plötslig bortgång är aldrig lätt för anhöriga. 

• Tveksamt
    Anonym (dd) skrev 2018-04-10 21:46:38 följande:

För mig låter det som att hjärnan har svällt upp vilket har orsakat skador på lillhjärnan.

Skulle precis säga detsamma. Får inte riktigt ihop det dock, herniation får jag till att det ska betyda att hjärnan komprimeras av tryck utifrån, dvs att exempelvis en blödning skulle trycka ihop hjärnan. Ödem är ju snarare tvärt om att hjärnan sväller.

Jag är dock inte läkare så det jag kommer med är lekmannens tolkningar.
    Ett bra argument behöver ingen hög röst. Retar du upp dig på små saker är du väl helt enkelt inte större än så.
  • Anonym (dd)
    Anonym (dd) skrev 2018-04-10 21:46:38 följande:
    Herniation verkar visst betyda förskjutning, så lillhjärnan har alltså tryckts ur sin ursprungliga position.
  • Anonym (dd)
    Tveksamt skrev 2018-04-10 21:49:10 följande:
    Skulle precis säga detsamma. Får inte riktigt ihop det dock, herniation får jag till att det ska betyda att hjärnan komprimeras av tryck utifrån, dvs att exempelvis en blödning skulle trycka ihop hjärnan. Ödem är ju snarare tvärt om att hjärnan sväller.
    Jag är dock inte läkare så det jag kommer med är lekmannens tolkningar.
    Det kanske är att hjärnan har svällt och iom det har tryckt ner eller ihop lillhjärnan? Jag är inte heller någon läkare, men har svårt att tro att det skulle betyda något helt annat.
  • Anonym (Mamma)

hjärnödem är när det bildas vatten i hjärnan, cerebellum betyder lillhjärnan.

Hon har alltså fått någon slags infektion som lett till att hon fått vatten i lillhjärnan, då kan det bildas ett stort tryck.

Men hör av dig till en läkare om du vill ha en mer utförlig förklaring.

Beklagar verkligen sorgen. Förlorade själv min mamma för 4 år sedan, alldeles för tidigt.

• elin1989

Hjärnödemet, alltså vätskeansamling i hjärnan, har orsakat herniationen av lillhjärnan. Men de vet inte exakt vad som har orsakat hjärnödemet, det är därför det står "möjligtvis infektion"

Svar på tråden Hjälp att tyda dödsorsaken!!