30 år och barnlängtan, men sambon velar? Råd och stöd tack
Jag vet inte riktigt vad jag vill ha ut av denna tråd men behöver råd och stöd.
Vi är båda 30, varit tillsammans i snart 6 år. Vi har sagt att vi ska skaffa barn när båda är färdigutbildade och har fasta anställningar. Nu är vi där för jag är klar till sommaren. Men jag oroar mig för att han hela tiden har anledningar till att vi ska vänta. Tryggare anställning, bättre boendesituation, köpt/byggt hus, bättre lön, varit längre på jobbet, jobbat mer på relationen, jobbat mer på oss själva. Och vi jobbar på det där. Samma sak gäller förlovning, vi är inte förlovade idag.
Jag har alltid känt stort ansvar för att ha allt ordnat när man väl väljer att skaffar barn, jag vill göra "rätt". Nu har jag börjat släppa på det för denna kravlista tar aldrig slut och det är inte realistiskt. Tiden försvinner iväg! Men är rädd för att sambon fortfarande vill göra "rätt". Dessutom låter det ibland som om sambon inte vill ha barn pga av stor oro kring egen förmåga, papparoll vs mammaroll, gener och att vår relation ska bli sämre.
Jag vet att sambon vill ha barn pga hur han pratar om barnuppfostran, traditioner, barn- och familjaktiviteter. Vi vill båda ha mer än ett barn. Jag vill ha minst två. Vid ett par tillfällen har han sagt att tre är en bättre siffra och varje gång har jag sagt att det kanske inte går om vi väntar för länge. Det känns som om han förstår men ändå inte greppar hela bilden. Han fattar inger beslut i frågan och jag vill inte tvinga honom.
Samtidigt vill jag även säga att sambon visar stor hänsyn till mina känslor kring barnlängtan och att klockan "tickar" så att säga. Jag har tagit upp frågan många gånger det senaste året. Oftast får jag gehör och respons men oftast inget som känns konkret... senast sa jag ungefär "jag har tagit upp barnfrågan många gånger men ibland vet jag inte ens om du vill ha barn eller att du är säker på oss, och det känns som om jag tjatar och det är inte rättvist mot mig. Så nu måste du ta upp frågan". Och nu väntar jag.
Har hört en del mammor säga att mannen inte alltid blir helt redo och att man kanske måste vara mer bestämt och hård för de kommer bli mer redo.. vad tänker ni om det? Jag vill inte ha barn med någon som tycker att allt runt barnet är pest och pina..
Vad ska jag göra? Hur tänker ni? Är det någon i samma situation? Hur kan jag tänka?