• Finne84

Vem tror ni vinner valet 2018?

Som frågan lyder, vem tror ni vinner valet och varför?
    Jag tror det blir moderaterna eller SD pga att många verkar hålla med om deras politk nu när S inte har lyckats så bra med sitt jobb och folk vet vad de går för, men alla har rätt till sin åsikt.
    Så, lufta känslorna bara! men helst inga omogna förolämpningar. bara för att ni får vara anonyma. Jag vet att det blir en väldigt svår uppgift här borta men snälla försök.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vem tror ni vinner valet 2018?
  • Anonym (Blir nog SD 2018.)
    Anonym (-) skrev 2018-05-28 12:35:40 följande:

Jag hoppas att SD får många, många, MÅNGA röster!
    Men de kommer aldrig bli så stora att de vinner och får majoritet, det tror jag inte.

Jag tror dock att det blir ett skifte; från rött till blått.

SD:s dröm är att dubbla stödet ännu en gång. Skulle krävas knappt 26 %.
    Vore magiskt.
  • Anonym (Blir nog SD 2018.)
    Anonym (AFS!) skrev 2018-05-28 12:20:55 följande:
    Exakt! Jag är medlem i AFS och hamnade på ett av deras torgmöten i diskussion med en sosse. Hon tyckte att alla som inte ville släppa in allt och alla i det här landet var psykopater, hon kunde inte begripa att någon faktiskt kunde ha mina åsikter och att det absolut måste vara något fel på mig. Jag svarade att även om vi har vitt skilda åsikter så respekterar jag hennes syn, jag förstår hennes engagemang och jag tror inte att hon är vare sig psykopat, hjärntvättad eller att det är något fel på henne .

Ja, detta hände faktiskt. Hon blev först väldigt tyst och började sedan skrika osammanhängande om bland annat hat och rasism.
    Är så tokvänstern fungerar. De går till attack och skriker hejvilt när de hör åsikter som inte passar deras agenda.

Att yttrandefrihet innebär att man får ta del av åsikter man inte alltid håller med om har de aldrig begripit.

Pratade med en medlem i V för några år sedan. Trevligt tills vi kom in på asylinvandring. Då höjdes tonläget med 100 %. "De flyr från krig", "SD är nazister" osv.

Visade sig att hon bodde själv i 3 ROK, varför inte ge plats för en flykting då det är bostadsbrist?

Nej, ska såklart andra ta hand om.
  • DenNamnbitne

Socialdemokraterna

Hur man än vänder och vrider på det hela så kommer det bli någon form av socialdemokratisk politik även efter valet 2018.

sen går det illa för dem som parti - men det spelar mindre roll...

• Crash Man

Jag tror folk blandar ihop "vill" och "tror". Jag vill, precis som 55% av tråden, att Sverigedemokraterna tar hem segern, dock tror jag inte så kommer bli fallet. Tyvärr får vi nog räkna med fyra år till av vårdslös politik från socialdemokraterna. Det är jämnt mellan de borgerliga och rödgröna, men eftersom KD inte kommer klara riksdagsspärren så blir de de rödgröna som regerar.

• Crash Man

Jag tror folk blandar ihop "vill" och "tror". Jag vill, precis som 55% av tråden, att Sverigedemokraterna tar hem segern, dock tror jag inte så kommer bli fallet. Tyvärr får vi nog räkna med fyra år till av vårdslös politik från socialdemokraterna. Det är jämnt mellan de borgerliga och rödgröna, men eftersom KD inte kommer klara riksdagsspärren så blir de de rödgröna som regerar.

• absalon

Sossar, moderater och centern går gemensamt till angrepp mot SD under Almedalsveckan. Då presenteras regeringsalternativet C+M+S med Annie Lööf som statsminister. Ett elegant konstruerat regeringsalternativ som blockerar SD i regeringsfrågan. En extra finess är att centern tidigare samregerat med både sossar och moderater varför Annie Lööf  kan spela en medlande roll mellan S och M som av tradition och slentrian brukar se varandra som huvudfiender. 

• Anonym (Usch-_-)
    absalon skrev 2018-06-22 18:57:29 följande:

Sossar, moderater och centern går gemensamt till angrepp mot SD under Almedalsveckan. Då presenteras regeringsalternativet C+M+S med Annie Lööf som statsminister. Ett elegant konstruerat regeringsalternativ som blockerar SD i regeringsfrågan. En extra finess är att centern tidigare samregerat med både sossar och moderater varför Annie Lööf  kan spela en medlande roll mellan S och M som av tradition och slentrian brukar se varandra som huvudfiender. 

Ryser vid tanken på Annie Lööf som statsminister! Det finns fyra partier som jag verkligen inte kan tänka mig, och det är C, MP, F! och V.  
  • Aurora Borrealis

Jag tror att jagsjälv vinner valet. Inte för att jag ställt upp i valet, men det ska väl inte behövas. Jag är ett bra val att vinna valet.

• misil

Beror på vad man menar med frågan.
    Det parti som kommer öka mest och då ses som vinnare blir SD,det parti som kommer tappa flest röster och då ses som förlorare blir socialdemokraterna.
    Men om man med vinnare menar vem som kommer bilda regering så finns det bara två alternativ M eller S och dessa kommer då få mest genomslag för sin politik pga att dom är största parti i den regeringskoalition man kommer bilda.
    Om S,C,L bildar regering så kommer vänsterfalangen inom S bli milt sagt förbannade och kan leda till att partiet splittras,om S och V bildar regering kommer högerfalangen inom S bli milt sagt förbannade och kan leda till att partiet splittras.Socialdemokraterna har hjälpligt lyckats hålla båda dessa falanger kvar i partiet,men eftersom S kommer göra ett uselt val så kommer stridigheterna mellan dessa falanger öka till stormstyrka pga att man anser att det är den andra falangens politik och fel till att valresultatet blivit så uselt,när man sedan bildar regering antingen höger eller vänster ut så blir det droppen som får bägaren att rinna över för många.
    För moderaterna finns inte så många alternativ för att bilda regering deras hopp står till alliansen,att M skulle bilda regering med S finns inte på kartan,möjligen kan M bilda regering med SDs passiva stöd men är mindre troligt eftersom man då behöver få med C och L på det tåget.

• Anonym ("Back then, suitcases were called swedish lunchboxes, of course no one knew about it but me")
    absalon skrev 2018-06-22 18:57:29 följande:

Tror det skulle kännas surt för Baudin att samla 200 000 röster från LO-medlemmar för ett regeringsalternativ som, genom C, vill avskaffa fack och arbetsrätt...

Jag tror faktiskt S skulle tjäna mest på att gå till val på helt egen hand (även om det innebär att det inte blir någon regeringsmakt).
  • Anonym (Usch-_-)
    Aurora Borrealis skrev 2018-06-23 02:11:37 följande:

Jag tror att jagsjälv vinner valet. Inte för att jag ställt upp i valet, men det ska väl inte behövas. Jag är ett bra val att vinna valet.

Ja, konkurrensen är inte överväldigande stor direkt ;)
Svar på tråden Vem tror ni vinner valet 2018?