• Galaxen

Så svårt att bli gravid

Hej!

Nu har jag och min man försökt bli gravida under en längre tid och det tar sig aldrig, andra månaden på apiforce nu eftersom jag läst att det kanske skulle fungera.

Vi vill så gärna bilda familj men det verkar vara så svårt för oss :( någon som har något tips på något som skulle hjälpa en på traven eller något?

Tacksam för all hjälp!

• Svar på tråden Så svårt att bli gravid
  • UndrandeSökare
    vardagsglädje skrev 2018-04-08 10:32:29 följande:

TACK för alla svar! Det får mig att känna mig mindre ensam.

Vi borde göra en koll hos landstinget, men har precis flyttat till Spanien och här är reglerna två år. Ska ringa till landstinget på Måndag och kolla om man skulle kunna flyga hem för det, verkar ju värt.

Undrandesökande:

Är progestrall samma som naturligt progesteron?

Galaxen:

Jag ska kolla in apiforce!!!

Och somni säger behöver ju inte felet ligga hos mig, så min sambo borde också gå och kolla sig, vi har precis börjat prata om det och har en tid till en gynekolog i April, hoppas hon också kan kolla honom.

Men med tanke på min uberkorta lutealfas och mellanblödningar, har också HPV-viruset som det finns studier på kan förhindra fertilitet så känns ddt som att felet är hos mig :/.

Någon som har börjat på p-piller igen för att rätta till sin lutealfas?

Som ni säger är det en jobbig period, mest för att man alltid trott att det varit så enkelt!

Gå in på www.gravidkollen.se och klicka på Progesterall så kan du läsa om det. Det är en receptfri progesteronkräm som många använder. Både kvinnor som försöker få barn, de som har problem med PMS och de i klimakteriet. Progesteronbrist leder till många problem i kvinnokroppen.

Men om du bor i Spanien har du tur ! Där kan man köpa Utrogestan receptfritt ! Det är progesteron i små bollar som man kan ta vaginalt eller oralt - Jag rekommenderar vaginalt. Tar man det oralt kan man bli yr. Det är starkare än Progesterall. Man tar det mellan ÄL och mens. Finns som 100mg och 200mg.

Finns inte att köpa i Sverige alls, så vi är många som reser utomlands för att köpa det. Man slutar vid mens, blir man gravid tar man det dagligen till v.12-14, då moderkakan tar över produktionen av progesteron.
  • UndrandeSökare

Galaxen och vardagsglädje och alla ni andra som kämpar att få barn- Ge inte upp, ni är inte ensamma det finns massor med hjälp att få. Får man inte den hjälp man behöver i Sverige av privat gyn eller Landstinget, så sök er utomlands.

Acceptera inte om ni får diagnosen "Oförklarlig barnlöshet" eller liknande, för det finns alltid en orsak, det gäller bara att hitta orsaken !

Om inga fel hittas i Sverige vid utredning och allt ser bra ut men det blir ändå bara minus eller missfall, så res då utomlands och gör en immunutredning. Det kan nämligen vara så att kvinnans immunförsvar orsakar fertilitetsproblem ! Men det "tror inte " svenska läkare på

Om det skulle vara så för er, köp då boken "Is your body babyfriendly" av Dr Alan E Beer, den förste läkare som började behandla kvinnor med immunproblem och fertiöitetsproblem i USA på 1990-talet. Den boken berättar allt om immuntester och immunbehandlingar.

Sen finns det också 2 bra sidor som heter www.fertilitetsguiden.com och en som heter www.fertilityfriends.co.uk

Samt "Vi som snart är gravida efter utredning i Aten" (här på Familjeliv). Där är vi jättemånga som fått hjälp via immunutredning och behandling.

Jag och min man har varit i både Aten och London för immunutredning, samt gjort sperm dna fragmentationstest i Riga (det bästa spermatestet, visar mer än spermatest i Sverige gör) och dubbeldonation med PGS i Riga. Så har ni några frågor om immunutrefning hör av er till mig så kan jag berätta.

• UndrandeSökare

Boken "is your body babyfriendly" finns på Adlibris och Bokus för ca 200kr.

Jag kan också tipsa om sidorna "Utredning hos Alan E Beer kliniken" tråd 1 och 2. Dessa trådar hade jag mycket användning av inför att jag skulle göra den andra immunutredningen (den i London). Mycket bra info där deltagarna berättar exakt hur de gått till väga och hur de sen lyckades få sina barn genom behandlingen.

Lycka till !

• Ananass

Hej på er!

När jag och sambon försökte första gången tog det 1 år och 7 månader innan vi plussade. Fruktansvärd jobbig resa var det. Provade allt, ägglossningstester och massa sex men det tog sig aldrig. Vi kom aldrig så långt som att vi kollade upp vad som var fel dock. Den månad det tog sig var första månaden jag provade att ?tempa?, alltså ta tempen varje månad för att på så sätt hitta sin ägglossning, visade sig att jag har ägglossning senare i cykeln än jag trodde. Hur som helst steg tempen som den ska göra vid ägglossning, och sen sjönk den aldrig igen, vilket innebär att man förmodligen är gravid då. Och det var jag ju, nu fyller dottern snart två :).

Nu har vi varit oskyddade sedan dottern föddes för två år sedan, och än så länge har det inte hänt något, nu börjar stressen göra sig påmind när dottern blir äldre och äldre och vi vill ge henne ett syskon, vi har dock inte försökt ?på riktigt? än och jag har noll koll på min cykel för tillfället, men ändå, på två år borde något hänt :/

• vardagsglädje
    UndrandeSökare skrev 2018-04-08 16:51:46 följande:

Boken "is your body babyfriendly" finns på Adlibris och Bokus för ca 200kr.

Jag kan också tipsa om sidorna "Utredning hos Alan E Beer kliniken" tråd 1 och 2. Dessa trådar hade jag mycket användning av inför att jag skulle göra den andra immunutredningen (den i London). Mycket bra info där deltagarna berättar exakt hur de gått till väga och hur de sen lyckades få sina barn genom behandlingen.

Lycka till !

TACK för fina ord, precis vad jag behövde höra!!!

Jag ska definitivt kolla in dessa böcker och behandlingar, TACK för hjälpen!!
  • UndrandeSökare
    Ananass skrev 2018-04-08 19:12:34 följande:

Hej på er!

När jag och sambon försökte första gången tog det 1 år och 7 månader innan vi plussade. Fruktansvärd jobbig resa var det. Provade allt, ägglossningstester och massa sex men det tog sig aldrig. Vi kom aldrig så långt som att vi kollade upp vad som var fel dock. Den månad det tog sig var första månaden jag provade att ?tempa?, alltså ta tempen varje månad för att på så sätt hitta sin ägglossning, visade sig att jag har ägglossning senare i cykeln än jag trodde. Hur som helst steg tempen som den ska göra vid ägglossning, och sen sjönk den aldrig igen, vilket innebär att man förmodligen är gravid då. Och det var jag ju, nu fyller dottern snart två :).

Nu har vi varit oskyddade sedan dottern föddes för två år sedan, och än så länge har det inte hänt något, nu börjar stressen göra sig påmind när dottern blir äldre och äldre och vi vill ge henne ett syskon, vi har dock inte försökt ?på riktigt? än och jag har noll koll på min cykel för tillfället, men ändå, på två år borde något hänt :/

Har du kontaktat Kvinnokliniken och sagt att ni vill göra en infertilitetsutredning? Om inte, gör det föreslår jag !
  • UndrandeSökare
    vardagsglädje skrev 2018-04-08 22:10:50 följande:

TACK för fina ord, precis vad jag behövde höra!!!

Jag ska definitivt kolla in dessa böcker och behandlingar, TACK för hjälpen!!

Inboxa mig om du har fler frågor, så ska jag försöka svara.
  • Ananass
    UndrandeSökare skrev 2018-04-29 08:10:53 följande:

Har du kontaktat Kvinnokliniken och sagt att ni vill göra en infertilitetsutredning? Om inte, gör det föreslår jag !

Nää, ?hann? inte, efter jag skrev här plussade jag.. gravid i vecka 8 nu faktiskt :)
  • UndrandeSökare
    Ananass skrev 2018-05-01 14:13:28 följande:
    Nää, ?hann? inte, efter jag skrev här plussade jag.. gravid i vecka 8 nu faktiskt :)
    Har du gjort vul och kollat så där finns någon foster med hjärtslag?
    Jag har haft 6 missfall varav 2 ofostriga, då fanns endast en tom hinnsäck och inget foster, så jag kollar alltid om det finns någon foster med hjärtlag i v.8+0 innan jag kan lita på graviditeten.
  • Ananass
    UndrandeSökare skrev 2018-05-01 16:32:05 följande:

Har du gjort vul och kollat så där finns någon foster med hjärtslag?

Jag har haft 6 missfall varav 2 ofostriga, då fanns endast en tom hinnsäck och inget foster, så jag kollar alltid om det finns någon foster med hjärtlag i v.8+0 innan jag kan lita på graviditeten.

Tråkigt att höra att du haft så många missfall, orättvist!

Peppar peppar har jag aldrig fått missfall, har två graviditeter i bagaget. En abort när jag var 13 och så dottern då. Ska på tidigt ultraljud imorgon för att fastställa graviditetslängden, så får väl se då!
  • UndrandeSökare
    Ananass skrev 2018-05-01 16:46:47 följande:

Tråkigt att höra att du haft så många missfall, orättvist!

Peppar peppar har jag aldrig fått missfall, har två graviditeter i bagaget. En abort när jag var 13 och så dottern då. Ska på tidigt ultraljud imorgon för att fastställa graviditetslängden, så får väl se då!

Grattis till plus ! Hur gick det på ultraljudet? Såg du ett foster med hjärtslag?
  • Ananass
    UndrandeSökare skrev 2018-05-06 17:53:08 följande:

Grattis till plus ! Hur gick det på ultraljudet? Såg du ett foster med hjärtslag?

Tack!! Jadå, allt såg bra ut :D
Svar på tråden Så svårt att bli gravid