• Yenix

Vett och etikett

Hej

Jag hittade inte riktigt under vilken kategori denna skulle passa.

Men har en fråga om vett och etikett eller om man är oartigt.

På restauranger där de är först till kvarn som gäller för att få bord. Är det oartigt att fråga om någons bord eller ska man bara stå och vakta?

• Svar på tråden Vett och etikett
  • Anonym (matgäst)

Oartigt om de är mitt i måltiden.
    Ok om man ser att de börjar röra på sig för att gå därifrån.

• Carabellis kusp
    Anonym (matgäst) skrev 2018-04-07 20:34:08 följande:

Oartigt om de är mitt i måltiden.

Ok om man ser att de börjar röra på sig för att gå därifrån.

Fast då ska de både ha betalar och börjat ta på jackan tycker jag.
  • Anonym (matgäst)
    Carabellis kusp skrev 2018-04-07 20:37:27 följande:
    Fast då ska de både ha betalar och börjat ta på jackan tycker jag.
    Ja, man betalar ju innan man börjar röra på sig för att gå därifrån. Röra på sig för mig = börja resa sig upp och samla ihop ytterkläder tex. för att man är klar.
  • EmberEyes

På de flesta restauranger blir du väl placerad, alltså inte först till kvarn. Om vi nu inte inkluderar McDonalds och liknande.

• Anonym (Kråkan Krax)

Det finaste är att vänta fint men det beror på. Vid ett tillfälle när vi var inne på en restaurang i Paris, var trycket så stort att det var omöjligt att få bord om man inte var på hugget och trängde sig på. Vid vissa tider är det så i storstäder.

Det beror också på om man är på lyxrestaurang eller på McDonalds.

• Anonym (Hmm)

Var på en pub/restaurang för inte så länge sedan. Där var det lite samma sak man får nästan kasta sig fram så fort de blir ledigt eller alternativ 2 vara där i riktigt tidigt. Nu sist gjorde jag som så att jag gick fram till ett bord som jag spanat in rätt längeNu var glas och tallrikar tomma. Frågade snällt om deras bord snart skulle bli ledigt och fick som svar jo snart. Sa att jag hoppades att dom haft en trevlig kväll. Men när de var dags att ta över var det bara sura miner och kommentarer om att jag skulle ha betalat deras nota.

Kände mig lite dum skulle kanske väntat lite till, frågade även personalen innan om de fanns någon möjlighet att att skriva upp sig på någon väntelista. Men det hade dom inte. Det borde fler ställen, som inte har bordsplacering eller bokning, börja ha????

• Anonym (bopp)

Jag hade nog gått vidare ifall en restaurang hade ett så dåligt konceptet och det var fullt.

Ja jag tycker det är otrevligt, om de inte faktiskt håller på att resa sig för att gå, alltså att de börjar samla ihop ytterkläder osv.

• Anonym (Anna)
    Yenix skrev 2018-04-07 20:29:39 följande:

Hej

Jag hittade inte riktigt under vilken kategori denna skulle passa.

Men har en fråga om vett och etikett eller om man är oartigt.

På restauranger där de är först till kvarn som gäller för att få bord. Är det oartigt att fråga om någons bord eller ska man bara stå och vakta?

Olika på alla restauranger. Fråga vid ingången.
Svar på tråden Vett och etikett