familjeliv1989 skrev 2018-04-04 18:21:37 följande:
Har precis fått mitt fjärde missfall och känner mig knäckt. Vecka 6+4. Hur många missfall har ni som haft många fått innan ni blivit gravid och gått hela vägen på vanligt vis?
Ringde BM som sa att de bara va å invänta å kolla om mensen börjar eller om den inte kommer var jag välkommen på inskrivningen v.11 och UL v.18. Dock har de kommit stora blodklumpar å har haft fruktansvärda magkramper idag så att de är ett missfall är de inga tveksamheter kring.
Ringde istället gyn å hon ville att jag kommer dit nästa vecka oavsett! De kändes som hon tog mig på allvar å sa att hon vill gå vidare med utredning om de här är ett ytterligare missfall.
Efter 3e missfallet har man rätt till en missfallsutredning. Så se till att du/ni får göra det så snart som möjligt.
Jag och min man har haft 6 missfall. Efter 3e missfallet gjorde vi en missfallsutredning genom Landstinget men som tyvärr inte visade något eftersom de tog för få prover. Jag misstänkte att mitt immunförsvar var problemet eftersom jag har sköldkörtelsjukdom samt allergi. Men tyvärr "tror inte" svenska läkare på att immunförsvaret kan orsaka fertilitetsproblem. Men i USA har de behandlat kvinnor med fertilitetsproblem och immunproblem sen 1990-talet så utomlands kan de mycket mer om immunbehandling.
Efter 4e missfallet hittade jag denna tråd:"Vi som snart är gravida efter utredning i Aten". Vi reste till Aten och fick då veta att jag har en koagulationssjukdom och överaktivt immunförsvar. Jag fick då behandling med Trombyl, Fragmin, kortisontabletter och Intralipiddropp. Detta är de vanligaste medicincerna vid immunproblem. Men jag fick missfall ändå (missfall nr 5).
Vi hade varken vid utredningen i Sverige eller i Aten fått göra spermaprov tyvärr.
Vi reste då till Avaclinic i Riga och fick där göra sperm dna fragmentationstest. (Finns ej i Sverige) Det är det bästa spermaprovet och visar mycket mer än spermaprov som finns i Sverige kan visa. Det är nämligen så att det bästa spermaprovet i Sverige, det med morfologi, kan inte visa om det finns dna eller fragmentationsfel på sperman. Det visade sig att det fanns både dnaproblem och fragmentationsproblem. Så vi gjorde dubbeldonation med PGS (Kromosomtest, tillval). Vi fick 13 ägg från donatorn, 12 befrukatdes alla levde dag 3. Dag 5 gjordes PGS på 8st och 7 var friska kromosommässigt. 2 sattes in och 5 till frysen men missfall ändå. (Missfall nr 6).
Vi reste då till London och gjorde en ny större immunutredning som visade att jag har för låga LAD-nivåer. Det är blockerande antikroppar som ska skydda embryot från kvinnans immunförsvar. Så jag behöver nu göra 2 Pooled donor LIT-behandlingar med en månad mellan varje, och sen ta om LAD-provet för att se om det ökat tillräckligt. Sen kommer jag göra nästa insättning med immunmedicinering i Riga, vi har 5 blastos kvar i frysen som är normala enligt PGS. Så vi har inte gått imål än, men vi har kommit många steg närmare målet.
Det jag vill säga är att vägen till ett barn kan vara längre än man trott. Men ge inte upp, och om ni inte får tillräckligt med hjälp i Sverige, res då utomlands för där finns mycket mera kunnande när det gäller fertilitetsproblem.
Lycka till på er resa !