• Angelina89

Planerar barn + nytt jobb... när?

Jag och min man har försökt aktivt att bli med barn sen ungefär ett år tillbaka men det har varit väldigt kämpigt. Har haft en paus sen årsskiftet nu och har försökt att inte tänka på det.

Jag ska nu börja ett nytt jobb, ett vikariat på ca 2 år. Vi vill självklart få barn så fort som möjligt men jag funderar mycket på vad som är moraliskt okej mot arbetsgivaren.

Vad tycker ni? Är det okej att börja försöka aktivt igen redan nu eller bör jag ge det några månader? Vad händer om jag blir gravid fort? Vill inte orsaka problem för arbetsgivaren eftersom jag endast är vikarie men samtidigt längtar vi så mycket efter en bebis!

• Svar på tråden Planerar barn + nytt jobb... när?
  • askyfullofstars

Jag är i samma sits. Börjar nytt jobb och ska börja med insemination/ivf om det inte tar sig. Jag tänker inte pausa detta pga jobb. Fortsätt försök och ta det därifrån, ni behöver kanske överlägga söka hjälp om ni inte lyckats efter 12 månader också.

• askyfullofstars

Vi har redan blivit utredda och ska köra med donation så tyvärr kommer vi aldrig komma till ett stadie där det är rätt i tiden då vi behöver resa.

• Angelina89

Tack för ditt svar! Lutar åt att fortsätta försöka och hoppas att det tar sig men känner stor skyldighet mot arbetsgivaren också... men får kanske lägga undan det dåliga samvetet och göra det som är bäst för oss :)

Jag har varit hos gyn pga att mensen uteblivit så första steget är att försöka gå ner i vikt och mensen har redan blivit regelbunden igen så jag hoppas att det gjorde susen! Annars blir det mer utredning framöver :)

• Angelina89

Ingen annan som har några tankar kring hur man ska tänka? Har så svårt att släppa tanken på att det är ett vikariat som jag ska ha och att jag då ?sviker? nya arbetsgivaren genom att avbryta vikariatet i förtid pga bebis....

• fjanten

Å andra sidan... Har du det struligt med mensen nu så kan det ju tyda på problem (PCOS till exempel). Tänk om det blir struligt att få barn, och ni kanske vill ha flera, då är ju 2 år ändå ganska lång tid. JAG hade blivit jävligt bitter om jag inte skaffat barn - för arbetsgivarens skull - och sedan inte får barn/inte får så många barn som jag vill.

• Hermioney
    Angelina89 skrev 2018-04-03 12:19:16 följande:

Jag och min man har försökt aktivt att bli med barn sen ungefär ett år tillbaka men det har varit väldigt kämpigt. Har haft en paus sen årsskiftet nu och har försökt att inte tänka på det.

Jag ska nu börja ett nytt jobb, ett vikariat på ca 2 år. Vi vill självklart få barn så fort som möjligt men jag funderar mycket på vad som är moraliskt okej mot arbetsgivaren.

Vad tycker ni? Är det okej att börja försöka aktivt igen redan nu eller bör jag ge det några månader? Vad händer om jag blir gravid fort? Vill inte orsaka problem för arbetsgivaren eftersom jag endast är vikarie men samtidigt längtar vi så mycket efter en bebis!

Kör på! Du blir bara äldre och äldre. Arbetsgivare kimmer och går.

Dessutom är det inget riktigt jobb. Bara ett vikariat.
  • Angelina89
    fjanten skrev 2018-04-06 08:03:21 följande:

Å andra sidan... Har du det struligt med mensen nu så kan det ju tyda på problem (PCOS till exempel). Tänk om det blir struligt att få barn, och ni kanske vill ha flera, då är ju 2 år ändå ganska lång tid. JAG hade blivit jävligt bitter om jag inte skaffat barn - för arbetsgivarens skull - och sedan inte får barn/inte får så många barn som jag vill.

Jo det är precis så jag känt också! Men skönt att höra det från någon annan! Ska försöka lägga det dåliga samvetet åt sidan och fortsätta försöka helt enkelt!
  • Angelina89
    Hermioney skrev 2018-04-06 11:45:36 följande:

Kör på! Du blir bara äldre och äldre. Arbetsgivare kimmer och går.

Dessutom är det inget riktigt jobb. Bara ett vikariat.

Tack! Känns bättre när någon annan säger det man själv känner! :)
  • Junojune

Håller med om att man inte kan ta hänsyn till jobbet eller arbetsgivaren. Hör både om folk som får jobb FÖR att de är gravida och de som sitter gravida på arbetsintervjun och väntar med att säga något tills de fått jobbet. Det är inte jobbets ensak. Tänk på dig/er själva först :)

] barnlängtan, planerar för "rätt tid", när är sambo "redo"? [
Svar på tråden Planerar barn + nytt jobb... när?