• Anonym (vän av oro)

Naturläkemedel mot oro, ångest och svårigheter att somna

Ni som har testat olika naturläkemedel (inte som komplement till andra mediciner mot samma eller liknande problem utan dessa för sig) mot oro/ångest/sömnsvårigheter, vilka har ni testat och hur har de fungerat för er? Hur snabbt kommer effekten, hur tydlig effekt har ni märkt av, hur länge håller effekten i sig, blir man dåsig och sömnig eller "bara" lugn, har ni upplevt några som helst biverkningar, vilken typ av problem har de fungerat på för er, fungerar de bäst om man tar dem regelbundet eller vid behov, o.s.v.?

• Svar på tråden Naturläkemedel mot oro, ångest och svårigheter att somna
  • Anonym (vän av oro)
    Anonym (Pcos) skrev 2018-04-08 13:56:11 följande:

Båda två faktiskt!

Låter ju jättebra! Har du enbart tagit vid behov eller har du tagit regelbundet under någon period? Har inte riktigt förstått om den här typen av tabletter kan ge bättre effekt om de används regelbundet under en längre period eller om de funkar bäst som behovsmedicin. 
  • Anonym (vän av oro)
    Anonym (tips) skrev 2018-04-08 14:08:32 följande:

Johannesört - Hypermin tar jag ibland när allt känns jobbigt.

Hur känner du dig när du har tagit det? Mindre orostankar/deppiga tankar eller mindre kroppslig ångest? Eller något annat?
  • milli79

Testar Johannesört mot depression och det funkade verkligen.

Sen kalcium och magnesium mot sömnsvårigheter vilket jag tycker är bra.

Mot depression är även b-vitaminer och zink bra

• Anonym (tips)

Både mindre oro och ångest plus att jag sover bättre.Ett tag tog jag varje dag men nu endast ibland.

• Anonym (vän av oro)
    milli79 skrev 2018-04-08 16:39:06 följande:

Testar Johannesört mot depression och det funkade verkligen. 

Anonym (tips) skrev 2018-04-08 17:22:40 följande:

Både mindre oro och ångest plus att jag sover bättre.Ett tag tog jag varje dag men nu endast ibland.

Skönt att det fungerar! Har fattat det som att johannesört är det naturläkemedlet mot oro (av de jag läst om) som har mest biverkningar, och kanske är mest riskfyllt att använda. Så det gör mig lite osäker inför att testa just det, men funkar inget annat kan det kanske vara ett alternativ.
  • milli79
    Anonym (vän av oro) skrev 2018-04-09 12:31:58 följande:

Skönt att det fungerar! Har fattat det som att johannesört är det naturläkemedlet mot oro (av de jag läst om) som har mest biverkningar, och kanske är mest riskfyllt att använda. Så det gör mig lite osäker inför att testa just det, men funkar inget annat kan det kanske vara ett alternativ.

Vilka biverkningar tänkte du på? Det som främst kan hända är att den slår ut vissa läkemedel som p-piller
  • Anonym (vän av oro)
    milli79 skrev 2018-04-09 19:04:29 följande:
    Vilka biverkningar tänkte du på? Det som främst kan hända är att den slår ut vissa läkemedel som p-piller
    wwwc.aftonbladet.se/halsa/0006/24/listany.html
    www.netdoktor.se/psykiatri/depression-angest/artiklar/johannesort/

Så bland annat magbesvär, allergiska reaktioner, ökad känslighet mot solljus och ökad blodproppsrisk. Och det där att den påverkar effekten hos flera andra läkemedel. Nu äter jag visserligen inga andra läkemedel mer än typ enstaka värktabletter då och då, men själva grejen att det påverkar andra läkemedel känns lite läskig. 
  • Anonym (Syrra)

Det är väl bättre att äta medicin som har vetenskapligt stöd än att stoppa i sig allehanda preparat.

Eller hur tänker du?

• Anonym (vän av oro)
    Anonym (Syrra) skrev 2018-04-12 07:16:25 följande:

Det är väl bättre att äta medicin som har vetenskapligt stöd än att stoppa i sig allehanda preparat.

Eller hur tänker du?

Vill helst inte gå in på den diskussionen här då jag inte vill sitta här och uppmana någon att inte ta mediciner. Men det finns helt enkelt saker som gör mig tveksam till att ta vissa enskilda mediciner.
  • Anonym (anonym 1)

Är så trött på att ta sömnmedel och är trött på hela mitt liv.

• Auditanne

Någon härinne som testat Lunixen och kan ge ett utlåtande? Beställde via nätapotek förut och undrar lite över dess effektivitet och även om ev. biverkningar. 

• Auditanne

Får väl svara på mitt eget inlägg då. Lunixen hjälpte mig och tog bort den ångest jag kände av som starkast vid tidiga mornar. 

Har tagit en tablett varje natt i ett par veckor nu och upplevde redan första natten att ångesten så gott som försvann.

Tar även en tablett vid dagtid innan jag ger mig ut då oron kan smyga sig tillbaka ibland, även i ljuset.

Enda biverkningen jag upplevt är en känsla av tyngd i kropp och huvud en kort stund efter att tabletten börjat verka. Något som går över ganska fort. 
    Har inga problem med att promenera eller lyfta tungt efter att denna kortvariga effekt avtagit.

Enda nackdelen är väl att ett paket med 28 tabletter kostar närmare 200 kr vid beställning på nätapotek.

Det är upp till var och en att avgöra hur mycket ens egen psykiska hälsa är värd i pengar. Jag kommer att fortsätta ta dessa piller i fyra veckor framöver tills dess jag får tid på VC för en ny psykolog. Sen får vi se hur det blir.

• Anonym (M)

Jag har testat i princip allt och för mig som levt med väldigt kraftig ångest och nervositet så kan jag säga att de naturläkemedel som apoteken säljer är ganska verkningslösa. Till ett ohyggligt överpris dessutom. 

• Auditanne
    Anonym (M) skrev 2024-02-24 09:07:20 följande:

Jag har testat i princip allt och för mig som levt med väldigt kraftig ångest och nervositet så kan jag säga att de naturläkemedel som apoteken säljer är ganska verkningslösa. Till ett ohyggligt överpris dessutom. 

Har du provat även Lunixen? Dessa tabletter har en mycket hög mängd av växten vänderot vilken har en dokumenterad lugnande effekt vid oro och psykisk stress. Fast inte hos precis alla då förstås. 
Svar på tråden Naturläkemedel mot oro, ångest och svårigheter att somna