Anonym (Ej sosse) skrev 2018-04-17 13:10:44 följande:
Det är märkligt att vi har dålig välfärd i förhållande till de skatter vi betalar. Vad jag vill ha sagt är att höga skatter INTE = bra välfärd. Om det varit så skulle 100 % skatt ge de högsta skatteintäkterna (läs gärna om Lafferkurvan).
Det gör inget att privata bolag gör vinster om de bara gör ett bra jobb. Det måste förstås sättas upp regelverk som de måste följa.
I övrigt minns jag att stödet för Alliansen började minska i i februari/mars 2014 i samband med att S vilseledde folket att Sverige var på väg att bli som Grekland. Det var då deras valmaskineri satte igång och det stämde förstås dåligt med verkligheten. Nationalekonomen Assar Lindbeck kallade det t.o.m. humor. Se länken nedan.
www.svt.se/nyheter/val2014/budgetkritik-fran-s-far-intern-kritik
Jag vet att det tex finns privata vårdbolag, som fungerar bra - så jag har inte något emot privatiseringar, men det får ju vara seriöst och nån slags ordning. Man vill ju att skattepengar ska gå vården och göra nytta i verksamheten.
Valmaskineriet oavsett sida får man ta med en nypa salt. Det där med Grekland kommer jag inte ihåg. Ska jag vara helt rak och ärlig så vet jag faktiskt inte vilken sida som har rätt om nationalekonomin. De har ju tjänstemän på båda sidor som gör budgetar och ser till att pengarna räcker i varje budget.
Det jag tänker på är att barn till gammal får hyggliga liv och att det finns en hel del att göra för barn men också för äldre.
Det går ju bara om alla samarbetar.
Sen har vi övrig utbildning och näringsliv samt arbetsmarknad.
Önskar att jag kunde hålla med om lägre skatter - för visst vore det skönt med mer pengar kvarvi plånboken.
Men den befolkningsutvecklingen vad gäller många fler barn och äldre emotsäger det. Jag får ingen sån ekvation att gå ihop.