Hjälp! Sambo eller inte? Fängelse?
Hej!
Jag har tagit socialbidrag ett par månader nu. Jag har hyrt ut min lägenhet i andrahand och bott hos mitt ex (ej förhållande) i ett eget rum.
När vi flyttade ihop var vi inte ens ihop utan det var för att mitt liv föll samman med min pappas död samtidigt som jag hade en rätt allvarlig operation och hon lät mig flytta in så hon kunde ta hand om/hjälpa mig. Det var inte alls tänkt så från början. Vi har inte haft sex sedan jag flyttade in.
Min lilla lägenhet kostar nästan exakt hälften av hennes. Jag betalar halva hennes hyra. Så jag tjänar inga pengar på upplägget. Anledningen till att jag gör så är att även om vi har trivts ok med några undantag så vill jag behålla min lägenhet om jag måste flytta ut då den är så billig och det kan vara svårt att hitta en ny. Hon kanske börjar träffa någon eller vi bråkar för mycket och då måste jag ju flytta. Just nu trivs vi med upplägget dock och hon är ett stöd i att jag inte behöver känna mig ensam.
Problemet ligger i att Socialen hörde av sig och sa att de har sett att jag har en folkboförd inneboende i min lägenhet, och att det är allvarligt.
Jag är ju inte sambo med mitt ex. Vi har skild ekonomi osv och jag har ingen ekonomisk vinst i upplägget. Det har bara varit för att kunna behålla min lägenhet om något händer.
Hur förklarar jag det här? Det ser ju ut som bidragsbrott! Pengarna från min inneboendes hyra räknar dom som inkomst. Jag har som sagt ingen vinning i det här, men nu kanske jag får betala tillbaka pengar som jag inte har (som jag har betalat i hyra) och dessutom få böter eller t o m fängelse!
Hjälp! Jag är helt panikslagen här.Vad ska jag göra? Hur förklarar jag det här? De kommer ju aldrig tro på att jag är platonisk inneboende hos mitt ex utan att vi är sambo.