• Anonym (Bonusmamma)

När den ena får men inte den andre..

Jag och min sambo har varit tillsammans i 4 år och bott ihop i 2. Vi har två barn i lägre skolåldern, lika gamla, som är varandras bästa vänner numera.

Mitt barn har haft ett intresse sedan hen var väldigt liten och det har hängt med år efter år. Jag och exet har alltid varit överens om att barnet ska få börja med detta på fritiden, först bestämde vi i samband med skolstart.

Bonusen har med tiden snappat upp mitt barns intresse. De leker konstant lekar som har med detta att göra. Denna hobby är DYR och inget jag och min sambo har råd att ge barnen på egen hand, utan kostnaden måste delas med respektive förälder. För ett tag sedan kom jag och exet fram till att vårt barn ska få börja nu. Det är inte rätt mot vårt barn att hen aldrig får börja pga nya familjer. Jag och sambon erbjuder samma till alla barnen dock. Vi betalar hälften och ställer upp och kör och är med på aktiviteten.

Men så tog mamman själv upp att barnet frågat en del och att hon funderar på att låta barnet börja. Barnen stod bredvid och har varit så inställda på att de ska få gå tillsammans sedan dess. För några dagar sedan så skrev hon att hon ångrat sig.

Jag känner mig nu helt förtvivlad. Vi har inte råd att lägga ut hela summan för barnet själva och hen kommer bli så fruktansvärt ledsen. Hur ska man berätta? Sambon tycker att vi ska berätta som det är, att vi inte har råd att betala allt själv och att mamman inte vill betala resten. Jag vill inte att barnet ska känna sig sviken av sin mamma. Men det innebär ju någonstans att vi sviker, eftersom vi ger det ena barnet möjligheten men inte det andra. Jag vet att barnet kommer att fråga mig om detta och tjata på mig om det och nu kan jag inte tänka på något annat. Vad ska vi säga? Hur ska vi tänka? Hur ska vi göra det så bra som möjligt?

• Svar på tråden När den ena får men inte den andre..
  • Anonym (Leticia)

Jag tycker DITT barn oavsett ska få börja. Jag hade aldrig låtit något komma emellan. Den mamman får stå sitt kast. Ni ska inte få skit. 

• Bjoer
    Anonym (Bonusmamma) skrev 2018-03-28 17:13:52 följande:

Jag har tagit åt mig av vad ni skrivit och bestämt mig att båda får börja samtidigt. Säger mamman nej av ren principsak senare får vi se vad som händer då. Men ekonomiskt ska inte vara något problem i alla fall.

Det handlar inte om ridning för övrigt. Jag lämnar tråden nu. Tack för era snabba svar!

Men var är det för sport?! Är ju sjukt nyfiken! :D
  • Anonym (Ujb)

Men vad säger mamman om ni säger till henne stt hennes barn då inte får gå på sporten utan höra hur syskonet har roligt på den och att barnet kommer veta att det är mamman som inte vill betala (men då får ni ju såklart berätta för barnet att mamman inte vill betala och att det är därför den inte får gå). Hade varit skillnad om mamman inte hade haft råd.

• Pope Joan II
    Anonym (Bonusmamma) skrev 2018-03-28 17:08:48 följande:

När barnen kom för femtioelfte gången idag och pratade om det så valde jag att berätta att de kanske inte får börja nu till hösten som det först var tänkt. Förklarade att vi kanske inte har råd och att de får vänta tills att vi har det. De blev lite ledsna först, men tog det bra.

Jag har tagit åt mig av vad ni skrivit och bestämt mig att båda får börja samtidigt. Säger mamman nej av ren principsak senare får vi se vad som händer då. Men ekonomiskt ska inte vara något problem i alla fall.

Det handlar inte om ridning för övrigt. Jag lämnar tråden nu. Tack för era snabba svar!

Det svänger snabbt måste jag säga. Du tycker inte att det är en bra idé att tänka efter, reflektera, ta reda på hur saker kan lösas och förankra beslut innan du kommer med motstridiga besked till barn?

• Bjoer
    Pope Joan II skrev 2018-03-29 09:33:09 följande:

Det svänger snabbt måste jag säga. Du tycker inte att det är en bra idé att tänka efter, reflektera, ta reda på hur saker kan lösas och förankra beslut innan du kommer med motstridiga besked till barn?

De där inläggen behöver inte vara motstridiga. De får börja samtidigt, men inte nu, utan när de har råd. T.ex.
  • Anonym (S)

Hade jag varit ditt ex så hade jag blivit fly förbannad på dig TS ifall vårt gemensamma barn skulle få avstå sina drömmars hobby bara för att din snubbes barn inte får. Jag tycker sjukt synd om din sambos barn som inte får utöva denna hobby men tycker inte att rätt väg att gå är att ditt barn ska behöva avstå.

Kan låta sjukt hårt och jag antar att flera inte håller med mig men i grund och botten var det här ditt barns intresse från början, bonus vill väl samma just därför....kanske inte för att denne delar intresset i sig?

Jag tror inte på millimeterrättvisa vare sig i kärn eller bonusfamiljer.

• Anonym (Olga)

Det är lite synd att du inte vill säga vad det är för sport, då det kanske kan finnas alternativ att utföra sporten men inte behöva betala så mycket.

Jag såg nu att det inte gällde ridning, synd, för då hade tex privatlektioner kunnat fungera. Ja, det är dyrare i längden, men man kan isåfall välja att köpa tex en lektion i månaden för båda och då ändå har råd, eller kolla upp om det finns någon som har ponnys som låter en komma och rida ibland.

Kanske kan det även funka med den sport dina barn vill utföra? Att man inte måste gå varje vecka, men kanske varannan?

Är det hockey kanske ni kan köpa utrustning på blocket och åka till skridskobana på privat tid och bara låta dem åka och och bli bra på skridskor medan de väntar på att få börja riktig träning, tex.

• Anonym (Freja)
    Anonym (S) skrev 2018-03-29 13:32:52 följande:

Hade jag varit ditt ex så hade jag blivit fly förbannad på dig TS ifall vårt gemensamma barn skulle få avstå sina drömmars hobby bara för att din snubbes barn inte får. Jag tycker sjukt synd om din sambos barn som inte får utöva denna hobby men tycker inte att rätt väg att gå är att ditt barn ska behöva avstå.

Kan låta sjukt hårt och jag antar att flera inte håller med mig men i grund och botten var det här ditt barns intresse från början, bonus vill väl samma just därför....kanske inte för att denne delar intresset i sig?

Jag tror inte på millimeterrättvisa vare sig i kärn eller bonusfamiljer.

Jag håller helt med dig. Det är inte rätt att ts barn inte ska få börja med vad det nu är, efter att ha blivit lovad det, för att bonus inte får. Och just att bonus inte får för att bonusens mamma tycker att sporten är "meningslös" gör ju saken bara ännu värre.
  • Anonym (Tjea)
    Anonym (Freja) skrev 2018-03-29 15:25:47 följande:

Jag håller helt med dig. Det är inte rätt att ts barn inte ska få börja med vad det nu är, efter att ha blivit lovad det, för att bonus inte får. Och just att bonus inte får för att bonusens mamma tycker att sporten är "meningslös" gör ju saken bara ännu värre.

Jag har själv varit i den sitsen då mitt ena barn började med ridning. Jag och pappan diskuterade det och bestämde att det var ok att hon fick börja. Är en dyr sport så vi har valt att betala hälften vara.. Men sedan ville hans sambos barn också börja (tvillingar i samma ålder och samma klass som min dotter ) och då blev det helt plötsligt väldigt dyrt och dom började prata om att hon inte skulle kunna gå kvar för dom hade inte råd med alla tre. Jag fick ha x antal samtal innan sambon faktiskt fattade att även.om.det inte bör finnas för stora orättvisor så kan det inte vara helt tvist I en bonuafsmilj heller för man har inte samma föräldrar
  • Anonym (S)
    Anonym (Freja) skrev 2018-03-29 15:25:47 följande:
    Precis!

Det jag finner upprörande är att den här diskussionen hade inte uppstått i kärnfamiljen. Hade det tex varit ett äldre syskon som hade ett intresse vilket innebar att de yngre syskonen fick stå tillbaks med sina egna nöjen en termin eller två så hade INGEN tyckt att det var konstigt. Men så fort det kommer till det här så ska allt vara på skarven rättvist, sjukt motsägelsefullt.

Hade jag varit pappan till TS barn så hade jag blivit förbannad och betalt mitt barns intresse från egen ficka.
  • Anonym (Kvinna)
    LFF skrev 2018-03-28 11:16:35 följande:

Fast varför ska inte TS barn få gå bara för att bonusens föräldrar inte kan betala den kostnaden för aktiviteten? Det är ju helt galet det med! Det som är fel är att bonusens mamma sagt ok först för att sen ångra sig.

Håller med. Livet är dessutom inte rättvist.
  • Ess
    Anonym (Tjea) skrev 2018-03-29 15:44:39 följande:
    Jag har själv varit i den sitsen då mitt ena barn började med ridning. Jag och pappan diskuterade det och bestämde att det var ok att hon fick börja. Är en dyr sport så vi har valt att betala hälften vara.. Men sedan ville hans sambos barn också börja (tvillingar i samma ålder och samma klass som min dotter ) och då blev det helt plötsligt väldigt dyrt och dom började prata om att hon inte skulle kunna gå kvar för dom hade inte råd med alla tre. Jag fick ha x antal samtal innan sambon faktiskt fattade att även.om.det inte bör finnas för stora orättvisor så kan det inte vara helt tvist I en bonuafsmilj heller för man har inte samma föräldrar
    Jag håller med dig, det kommer aldrig någonsin att bli helt lika i en sammansatt familj. Det blir ju aldrig lika mellan halvsyskon heller just för att de har halva släkten olika.
  • Anonym (Leticia)
    Ess skrev 2018-03-30 10:03:23 följande:
    Jag håller med dig, det kommer aldrig någonsin att bli helt lika i en sammansatt familj. Det blir ju aldrig lika mellan halvsyskon heller just för att de har halva släkten olika.
    Jag håller också med. 
Svar på tråden När den ena får men inte den andre..