• jaghördig

hur gör man?

ge mig tips snälla.
    jag har kommit in i en familj som jag bara älskar. har inte ens varit ett år ännu.
    jag och barnen kommer jättebra överens och jag har verkligen kommit nära femåringen. Får ta rätt mycket ansvar, det är rätt svårt att vara så pass delaktig utan att få önska att man kunde styra till det lite. Jag känner mig vilsen i hur jag ska kunna göra allting så snyggt jag bara kan för alla inblandade i hennes liv men också för henne. 
    hon är alltså fem år.
    dricker ur nappflaska välling. Har tutte ännu ( snutten känns ju okej ) men tutten är kvar. blir matad med mat framför TVN vid måltider, av farmorn som har henne typ halvtid. Hon äter ju inte jättebra men det känns ändå otroligt konstigt att hon blir matad och ska som se något medans, Ser tv medan man borstar tänderna. Kastar ytterkläder. på morgonen blir hon påklädd, inget själv. och tar en timme på sig. vilket gör det så att det blir en otrolig tidig morgon. hur ska man få ordning på detta? alltså det drar ju mer energi än det behöver dras när känner jag då jag ändå rätt ofta är hemma med henne på dagarna för hon ska slippa så långa dagar på förskola. men jag tänker att förskolan borde vara sjukt nyttig för henne då det inte är de här daltandet. Sjävklart kan det vara mysigt å få känna sig liten ibland, de förstår jag lixom men det här är inte ibland de är vår vardag. jag vet inte men jag känner bara att så här skulle det inte vara om det var mitt barn. vill inte trampa någon på tårna heller. tycker de är sjukt svårt.... 

• Svar på tråden hur gör man?
  • Ess

Personligen hade jag nöjt mig med att luta mig tillbaks och se föräldern sköta allt detta själv.

MEN, ska du ta ansvar så har du även rätt att uppfostra, det är ju ohållbart att ha det som nu. Jag tror också på längre förskoledagar för hennes utvecklings skull, låt henne gå efter pappans arbetstid så får han sköta lämning och hämtning. Vill du så kan hon få kortare dag på tex Fredagarna.
    Snart så ska hon börja förskoleklass och då får hon själv ta ett betydligt större ansvar för att byta om och duscha vid idrotten och ta på sig kläder efter väder.
    Prata med pappan om att detta måste ändras, för har du inte honom med dig så är det rätt kört. Sen får ni prioritera vilken sak ni vill ändra på först, och låta det nötas in tills det sitter där. Jag hade nog börjat med påklädningen, men hjälpt henne till en början för att sen hålla mig mer i bakgrunden. 
    Mycket beröm är viktigt, även om hon bara tar på sig tröjan själv så är det ju ett kliv framåt. Ju mer beröm och positivt bemötande varje litet framsteg ger, ju mer kommer hon att vilja göra.

Svar på tråden hur gör man?