Jag är (tydligen) tillsammans med en missbrukare
I juli förra året träffade jag en kille. Han berättade efter ett tag att han rökte på ibland med vänner och jag tyckte att det var ok. Men sen visade det sig att det inte var hela sanningen. Utan att han missbrukat det i flera år men att han knappt rökt sen vi började träffas. Jag sa flera gånger att jag inte ville att han skulle göra det eftersom han varit beroende. Han lovade mig att han inte skulle sluta eftersom det han kände för mig var betydligt starkare. Sen några dagar senare stack jag dit innan han kom hem från jobb och hittade sånt papper man rullar jointar med på hans bord. Detta var i november månad. Jag blev helt knäckt och tänkte lämna honom. Men kunde inte och gav honom en sista chans.
Sen en vecka tillbaka så bor vi tillsammans i en lägenhet. Han säger att jag räddat honom från sitt haschmissbruk och att han inte har något sug efter det längre.
Men senaste månaderna har det känts som något varit annorlunda. Han har varit nere, lättirriterad och vi har börjat bråka. Han har sagt till mig att det är jag som startar bråken och han tycker det är jobbigt. Att han inte varit lika lycklig längre.
Han har ett jobb där han är ledig Januari-April och detta började när han slutade jobba. Så har väl tänkt att han kanske är deppig eftersom han inte jobbar nu.
Så i lördags kväll så börjar han helt plötsligt att gråta och säger att han inte varit ärlig mot mig. Att han inte bara haft ett haschmissbruk utan även ett allvarligt spelproblem. Så sen han slutade jobba i Januari har han bara legat hemma och spelat hela dagarna. Han hade sparat ihop 30 000kr så vi skulle kunna åka till Thailand nu i vinter, men alla dom pengarna är borta. Han fick lön i fredags och i lördags spelade han bort allt.
Jag bryr mig inte om pengarna utan det är missbruket som knäcker mig. Att han har gått bakom min rygg i 3 månader och när jag har märkt att något varit fel så har han skyllt allt på mig. Att det är jag som är känslig, att jag skapar tjafs m.m.
Han mår riktigt dåligt just nu och han tycker att jag är egoistisk som inte kan släppa mina känslor och stötta honom. Jag fick reda på detta för 3 dagar sen och vet inte var jag ska ta vägen.
Han har sökt hjälp och var på ett möte igår för spelmissbrukare
Jag behöver verkligen råd. Ska jag sätta undan mina egna känslor och chansa på att han kan bli frisk denna gången? Eller ska jag tänka att detta är andra gången i vårt förhållande som han missbrukar och har prioriterat bort mig?