• Anonym (Anonym)

Jag är (tydligen) tillsammans med en missbrukare

I juli förra året träffade jag en kille. Han berättade efter ett tag att han rökte på ibland med vänner och jag tyckte att det var ok. Men sen visade det sig att det inte var hela sanningen. Utan att han missbrukat det i flera år men att han knappt rökt sen vi började träffas. Jag sa flera gånger att jag inte ville att han skulle göra det eftersom han varit beroende. Han lovade mig att han inte skulle sluta eftersom det han kände för mig var betydligt starkare. Sen några dagar senare stack jag dit innan han kom hem från jobb och hittade sånt papper man rullar jointar med på hans bord. Detta var i november månad. Jag blev helt knäckt och tänkte lämna honom. Men kunde inte och gav honom en sista chans.

Sen en vecka tillbaka så bor vi tillsammans i en lägenhet. Han säger att jag räddat honom från sitt haschmissbruk och att han inte har något sug efter det längre.

Men senaste månaderna har det känts som något varit annorlunda. Han har varit nere, lättirriterad och vi har börjat bråka. Han har sagt till mig att det är jag som startar bråken och han tycker det är jobbigt. Att han inte varit lika lycklig längre.

Han har ett jobb där han är ledig Januari-April och detta började när han slutade jobba. Så har väl tänkt att han kanske är deppig eftersom han inte jobbar nu.

Så i lördags kväll så börjar han helt plötsligt att gråta och säger att han inte varit ärlig mot mig. Att han inte bara haft ett haschmissbruk utan även ett allvarligt spelproblem. Så sen han slutade jobba i Januari har han bara legat hemma och spelat hela dagarna. Han hade sparat ihop 30 000kr så vi skulle kunna åka till Thailand nu i vinter, men alla dom pengarna är borta. Han fick lön i fredags och i lördags spelade han bort allt.

Jag bryr mig inte om pengarna utan det är missbruket som knäcker mig. Att han har gått bakom min rygg i 3 månader och när jag har märkt att något varit fel så har han skyllt allt på mig. Att det är jag som är känslig, att jag skapar tjafs m.m.

Han mår riktigt dåligt just nu och han tycker att jag är egoistisk som inte kan släppa mina känslor och stötta honom. Jag fick reda på detta för 3 dagar sen och vet inte var jag ska ta vägen.

Han har sökt hjälp och var på ett möte igår för spelmissbrukare

Jag behöver verkligen råd. Ska jag sätta undan mina egna känslor och chansa på att han kan bli frisk denna gången? Eller ska jag tänka att detta är andra gången i vårt förhållande som han missbrukar och har prioriterat bort mig?

• Svar på tråden Jag är (tydligen) tillsammans med en missbrukare
  • Anonym (Anonym)

Det ska stå att han lovade mig att sluta.

• Anonym (dealbreaker)

Skulle vara en dealbreaker för mig i en relation. 

• Anonym (Gladafamiljen.)

Har varit med om nåt liknande.

Min nuvarande sambo rökte konstant i flera år. När vi började hänga så brydde jag mig inte så mycket men han var hela tiden ärlig om det. Jag själv är för cannabis i medicinska syften.

När vi började "bli nåt" så sa jag att om han vill vara en del i vår familj (jag har barn)så får han sluta. Han har endast rökt och inte tagit andra droger.

Han slutade och har varit ren i två år nu :)

Ärlighet varar längst.

Dessutom är chansen minimal att man blir "haschberoende". Man blir inte beroende av cannabis ;p det är bara en dålig ursäkt från honom.

Man kan däremot bli "beroende" av att må bra. Vilket man gör när man röker.

Cannabis är helt ofarligt dessutom.

Sätt ner foten och ge ett ultimatum

• Anonym (Never again.)

Jag var med om liknande scenario och för mig blev hans svek och lögnerna runt missbruket dealbreakern. En människa som kommer med "förlåt" men sen upprepar det, kommer jag aldrig lita på. En människa ändrar sig inte om det inte är värsta super-engagereade definierade terapin och behandling och de verkligen visar att de tänker satsa på att bryta beteendet. Men ord och tårar är inte mycket värt, faktiskt inte ens "jag älskar dig jag vill inte förlora dig" om de sen upprepar sig, för då är de tyvärr för destruktiva för att klara vara en psrtner.

Never again.

• Anonym (Never again.)
    Anonym (Gladafamiljen.) skrev 2018-03-27 14:37:39 följande:

Har varit med om nåt liknande.

Min nuvarande sambo rökte konstant i flera år. När vi började hänga så brydde jag mig inte så mycket men han var hela tiden ärlig om det. Jag själv är för cannabis i medicinska syften.

När vi började "bli nåt" så sa jag att om han vill vara en del i vår familj (jag har barn)så får han sluta. Han har endast rökt och inte tagit andra droger.

Han slutade och har varit ren i två år nu :)

Ärlighet varar längst.

Dessutom är chansen minimal att man blir "haschberoende". Man blir inte beroende av cannabis ;p det är bara en dålig ursäkt från honom.

Man kan däremot bli "beroende" av att må bra. Vilket man gör när man röker.

Cannabis är helt ofarligt dessutom.

Sätt ner foten och ge ett ultimatum

Du har rätt cannabis / hasch är inte det farliga, det är det destruktiva i människor som är det.

Finns de som röker i lagom doser och mår bra och fungerar normalt

Finns de som röker mer än de mår bra av, mer än vad de kan hantera, som blandar med alkohol, med tjack etc

För att de inte har gränsen, det går förbi självrespekt, och dessa människor kommer mest sannolikt förbli destruktiva om de inte får en värsta värsta insikt och gör en 360 med hela sitt liv, men sånt syns, och TS man har inte gjort en 360 han har bara tagit offerposition och vill bli förlåten för att ha svikit TS vilket betyder att, han kommer upprepa det igen mest troligt. För han är destruktiv.
  • silhuett

Ni har bara varit ihop i knappt ett år. Bespara dig sorgen att behöva göra slut om flera år när ni har barn och hem ihop! Jag skulle gjort slut nu istället.

Återfallsrisken i missbruk är för hög för att jag skulle våga chansa...

• Anonym (Never again.)
    silhuett skrev 2018-03-27 22:46:56 följande:

Ni har bara varit ihop i knappt ett år. Bespara dig sorgen att behöva göra slut om flera år när ni har barn och hem ihop! Jag skulle gjort slut nu istället.

Återfallsrisken i missbruk är för hög för att jag skulle våga chansa...

Särskilt när han visat att han är mer stark i att upprepa sitt destruktiva beteende ön att bryta det.

Han har gjort sitt val samma om och om och bakom hennes rygg.

Det är redan försent för den relationen tilliten är knäckt och han har bevisat hur mycket partner han INTE är eller kommer kunna vara.

Dumpa och se om det ger han ett Wake Up Call

Men mest roligt gräver han bara ner sig i missbruket som en snuttefilt.
  • klyban
    Anonym (mmm) skrev 2018-03-28 06:56:02 följande:
    Ni som säger det inte alls är farligt med cannabis: hur tänker ni då?

www.cannabisdrog.se/faror-cannabis

Då säger vi att du får undvika propaganda sidor, och läsa de som presenterar fakta om cannabis.
    Sånt finns inte i Sverige mer än på forumsnivå.
    Och ser du hittat en som bara hänger sig till propaganda och stor avsaknad av fakta om inte helt.

Och ska man ta den länken du gav så är hallucinogena nått som är väldigt väldigt VÄLDIGT sällsynta.
    Ser de plockar upp Dunedinstudien ifrån Nya zeeland, men bara utelämnar att de som debuterar med cannabis i 18års ålder eller senare.
    Att dessa inte alls får någon IQ-minskning.
    Varför utelämnar man nått sånt?

THC finns bara i mätbara mängder i 8-10h efter intagandet, men här antyder man det är mycket längre.
    Det man pratar om är den icke psykoaktiva THC-syran en metabolit av THC, varför säger man en så fel sak?

Om du verkligen vill veta nått om cannabis, så finns inte denna information på någon hemsida i Sverige.
    Och det finns nackdelar med cannabis, den saken råder det ingen större tvekan om.
    Men som denna länk, nej inte ens nära.

hur många meter var det?
  • Anonym (dealbreaker)

Fast det stora problemet här är väl inte cannabis(miss)bruket. Utan att karlskrället är opolitligt och spelar bort hela semesterkassan. Och sedan vänder det till att TS ska tycka synd om honom. 

Svar på tråden Jag är (tydligen) tillsammans med en missbrukare