• nils83

Barn på dagis, sjukskrivning

Är sjukskriven p.g.a. Ryggen i 2 veckor.
    Får man ha barnet på dagis, fritids då?
    fått tid till kiropraktor. Kan man ha barnen där då?

Gick på rehab för några år sen. Där sa det att man har rätt till att ha barn på dagis Vid rehab.

• Svar på tråden Barn på dagis, sjukskrivning
  • Anonym (Llll)

Jag ör gravid ich sjuksriven på heltid. Mina barn är pp förskolan om dagarna.

Självklart ska du fo ha dem där, tanken är att du inte kan arbeta och sköta andra sysslor om du är sjuksriven. Tiden ska du få och nyttja för att rehabilitera dig.

• Anonym (m.a)

Hade ni sagt till personalen att barnet behöver stanna en timme länge om man ska till doktor eller bara ändrat tiden utan säga något?

• Iowhannah
    Anonym (m.a) skrev 2018-03-28 15:44:00 följande:

Hade ni sagt till personalen att barnet behöver stanna en timme länge om man ska till doktor eller bara ändrat tiden utan säga något?

Jag är också sjukskriven på heltid och om jag hade fått läkartid el dyl utanför barnets förskoletid så hade jag ändrat utan att uppge anledning (såvida de inte frågade). Förskolan vet väl att du är sjukskriven? Isf förstår de förmodligen att det finns läkarbesök och sånt i ditt schema.
  • violis

Vid sjukskrivning har man rätt till förskola sina vanliga timmar och tider ,även om de flesta föräldrar brukar ändra sina barns tider så att barnen inte behöver gå upp i ottan - vara kvar sist/sent på förskolan.Detta så klart förutsatt att den som är sjukskriven är så pass bra att hen kan hämta/ lämna barnet,är föräldern så pass dålig att hen inte kan vare sig hämta eller lämna så kan man få rätt till fler timmar / ändra schema om det behövs för att den andra förälderna ska kunna hämta /lämna. Skulle man mot förmodan få en läkartid som inte går att ändra/styra över ( oftast finns det ju flera olika tider att välja på) som ligger utanför normalt schema och man inte har möjlighet till barnvakt så Pratar man med förskolan och förklarar problemet 9 av 10 ggr så funkar det att barnet kommer tidigare /hämtas senare än vad som står på schemat.

• Anonym (Barnskötare)

Du får ha barnen få dagis, så länge du har sjukintyg från läkare.

Svar på tråden Barn på dagis, sjukskrivning