• H4llongr0ttan

Är min hund normal eller gillar hon inte mig?

Hej! Jag har skaffat en hund, min första, hon är nu 3 månader gammal, tandbytet är igång om det nu skulle spel någon roll men det tror jag inte med tanke på det hon gör mot mig...

När jag ska aktivera henne (obs, inte varje gång men ibland) och börjar träna sitt ligg stå osv, saker hon kan men ibland ändå är dålig på så jag försöker förbättra henne. Iallafall, plötsligt slutar hon lyda och börjar hugga mot mig. Hon hugger om och om igen och varannan gång får hon tag i lite skinn så det gör så in i helv... ont i mina ben/armar/allt.

Min hundkonsult säger att jag ska ignorera beteendet, ifall jag viftar bort henne eller ropar så förstärker jag det, eftersom hon får uppmärksamhet då. MEN då kan jag tala om att det GÅR INTE att ignorera beteendet eftersom det är tortyr för mig. Det är som att bli knivhuggen lite överallt. Jag klarar att ignorera en liten stund och sen måste jag stänga in mig för att inte bli ihjäl huggen. Enstaka gånger har hon slutat då jag ignorerat och då har jag såklart pratat och belönat henne.

Min egen teori på detta är att jag tränat då hon haft allt för mycket energi? Eftersom hon inte klarar av att vara still och lyssna, bara hoppar upp till belöningen jag har i handen. Det har ibland skett att hon börjat hugga då jag inte tränar henne också och då är en annan teori att hon vill få min uppmärksamhet/ eventuellt leka?

Vad tror ni? Och vad ska jag göra?? Vet inte vad andras hundar har för tänder ifall det går att ignorera men denne hund har väl vargtänder då...

• Svar på tråden Är min hund normal eller gillar hon inte mig?
  • Anonym (C)

TS jag är ingen som ska ha betalt för vad jag tipsar om, men jag har erfarenheter av olika hundar olika raser olika sätt och det här tycker jag är ett bra sätt som fungerat på olika raser och hundar i olika åldrar: (om du rastar hunden motionerar hunden 3-4 ggr per dag som vissa behöver för att inte vara understimulerade, morgon, lunch, eftermiddag, eller mer / mindre beroende på ras) så testa detta.

1. Sätt på kopplet inomhus.

2. Led hunden till hunden till sitt hörn eller bädd "viloplats" och säg lugnt men rakt "ligg ner" och peka bestämt men lugnt för hunden ska lägga sig.

3. Om den inte vill håll handen lugnt och hindra den att gå, likt en stoppskylt, säg lugnt "ligg ner" "stanna"

4. Om det behövs lägg handen på hunden och markera att den ska ligga lugnt.

5. Stanna som en fysisk markör enda tills du märker på hundens kroppspråk, blicken, spänningen i kroppen, har släppt, använd kopplet som avledare

6.när hunden blivit passiv och slappnar av låter du den ligga så en stund så den får känna in känslan. Vila lite.

7. Nu kan du belöna hunden med godis eller leksak, se till att det är en supergod godis eller favoritleksak, och ge samma leksak godis när du gör denna inlärning att slappna av varje gång hunden börjar bli exhalterad.

Innan hunden börjar nafsa visar den signaler att den är uttråkad / rastlös / vill ut / eller behöver lugna sig

Du måste vara uppmärksam på minsta tecken. Medan du diskar kan du ge hunden ett jobb, stimulera henne inomhus med jobb om hon behöver hjärngympa, göm leksaken / sätta ut godisar att leta, eller vad som hon gillar.

Så föreslår jag att du skaffar någon tidning om hunduppfostran / valpstadiet, prenumerera och engagera dig. Vill du ha en stabil hund så måste du ju jobba hårt för det, det sker inte av sig själv för du formar hunden.

Kom ihåg, mina tips fungerar INTE om du rastar och aktiverar din hund för lite då kommer den fitsötra nsfsa attackera för den säger "jag vill ut/ jag vill jobb ge mig något att göra !! "

Lycka till!

• Jemp
    H4llongr0ttan skrev 2018-03-27 08:35:53 följande:

Hej! Eftersom det är så många som skriver här så ska jag försöka ställa frågan igen. Vad ska jag ta mig till med min bitande valp?? Valp o valp... hon är redan ca 12kg.

Att avleda, morra tillbaka, hålla ner, hålla om nosen, ja alla dessa förslag som finns på nätet, inget hjälper. Och att ignorera som hundkonsulten säger, ja det får hon gärna testa själv, hunden biter säkert skinnbitar ur dig då.

Ibland är jag tom rädd att röra mig eftersom jag inte vet ifall hon kommer börja bita mig i benen igen, eller byxorna, men hon får ju tag i lite skinn så det gör jävligt ont. Ingenting hjälper... håller på bli orkeslös. Får man stänga in hunden i ett rum en stund? Jag menar det känns inte som att jag är ?över henne? liksom ifall jag försvinner bort, då har ju hon lyckats känns det som. Och ofta lugnar hon sig de gånger jag stängt in mig på toaletten men vet inte om det är rätt sätt?

Dessutom biter hon på varje möbel, t.ex soffan, varje gång ja säger till o hon kliver ner alt jag tar ner henne så går jag bort å då är hon där igen!

Kan absolut handla om överstimulans och att hon inte lärt sig att varva ner. Överlag så jag valpar busar och bits men måste ju också lära sig att varva ner samtidigt som man ska bygga förtroende och relation, inte förstöra den.

Råder dig att ta hjälp av någon instruktör (vad säger de på valpkursen), annan än din hundkonsult. Minst hälften av de råd du fått här kan rent av vara skadliga att tillämpa på en valp.
  • Jemp
    Anonym (C) skrev 2018-03-27 08:56:46 följande:

Jag har sett hur de säger till varandra på olika sätt när en osäker hund intagit en dominant osäker rolll bland annat på en kurs med olika hundar som behövde träna bort olika hinder och en hund var den med rätt energi för jobbet, hundar lyssnar på ägare, men ännu mer på andra hundar som är högre upp än de i hierarkin.

Du pratar om vanlig kommunikation hundar emellan i vardagen, hälsning och "jag accepterar dig" kommunikation, ja, sånt har väl alla sett när hundar gör?

Men nu pratar jag inte om hälsningar utan om en sorts teknik där en mer stabil dominant hund kan få en dominant osäker hund att sluta ta dominanta rollen som leder till agressiva utfall eftersom hunden inte mår bra av att ha den rollen men tror att den måste för att ägaren är för undergiven.

Du kanske kan googla om detta, vargar är exempel på när hundar i flock behöver säga till varandra, det ska bara finnas en alfa så försöker en mindre varg klättra upp i hierarkin så nafsar / säger de till fysiskt att han ska hålla sin position under alfa. Det bygger upp en tillit att lita på flockledaren, som är du som människa. Men fortsätter du vara undergiven / gråta / inte våga säga till din hund, så tvingas hunden bli osäkert påtvingad dominant igen för att du inte gör ditt jobb, så i det här läget skadar du din hund när du är passiv, du ska alltid leda.

Ena sekunden pratar du om lugnande signalerar, andra sekunden om dominans och allt i en tråd som handlar om en tremånaders valp?

Jag har nog tillräckligt med etologiutbildning för att både värdera det du säger och kunna skillnaden mellan varg och hund, tack.
  • Jemp
    Anonym (mor) skrev 2018-03-25 17:39:42 följande:

OT OT OT Om man tittar på Cesar Milan som väl är hundvärldens Jesus? *typ* så får man känslan att ens lilla vovve ser rakt igenom en och det gäller att i varje givet ögonblick vara en ledare. En lugn och säker ledare. Och liksom varje dag är ny och hunden testar en hela tiden? Jag går ångest bara av tanken att bo med ett sådant djur.

CM är väldigt kritiserad.
  • Dexter dot com
    H4llongr0ttan skrev 2018-03-27 08:42:26 följande:

Och nej hon är inte understimulerad, isåfall överstimulerad om nåt, hon springer på isarna nästan varje dag alt gör promenader å går till platser var hon kan springa lös. plus de gånger hon är ute i lina plus lite träning ibland, vi går även valpkurs som nämnts

Sömn och vila är oerhört viktigt för en valp och för mycket aktivitet och nya intryck kan bli för mycket helt enkelt. Vid 12 veckors ålder har mina valpar sovit enormt mycket och knappt varit utanför tomten förutom när vi koppeltränat kortare sträckor. Livet har handlat om sömn, rumsrenhetsträning och att lära sig att matte är väldigt rolig och det lönar sig att hålla sig nära.
  • Anonym (R)

En valp ska väl sova typ hela dagarna när de är så små? För mycket aktivitet, inlärning m.m. gör nog valpen väldigt stressad.

• LFF
    H4llongr0ttan skrev 2018-03-27 08:35:53 följande:

Hej! Eftersom det är så många som skriver här så ska jag försöka ställa frågan igen. Vad ska jag ta mig till med min bitande valp?? Valp o valp... hon är redan ca 12kg.

Att avleda, morra tillbaka, hålla ner, hålla om nosen, ja alla dessa förslag som finns på nätet, inget hjälper. Och att ignorera som hundkonsulten säger, ja det får hon gärna testa själv, hunden biter säkert skinnbitar ur dig då.

Ibland är jag tom rädd att röra mig eftersom jag inte vet ifall hon kommer börja bita mig i benen igen, eller byxorna, men hon får ju tag i lite skinn så det gör jävligt ont. Ingenting hjälper... håller på bli orkeslös. Får man stänga in hunden i ett rum en stund? Jag menar det känns inte som att jag är ?över henne? liksom ifall jag försvinner bort, då har ju hon lyckats känns det som. Och ofta lugnar hon sig de gånger jag stängt in mig på toaletten men vet inte om det är rätt sätt?

Dessutom biter hon på varje möbel, t.ex soffan, varje gång ja säger till o hon kliver ner alt jag tar ner henne så går jag bort å då är hon där igen!

Hon är en VALP! Även om hon väger 12kg så är hon fortfarande en bebis! Att hon bits är för att det kliar i tänderna, därav bitande på möbler etc. Sannolikt så är hon även redan överstimulerad mentalt om du gått kurs med henne sen hon var 9v gammal. En liten 3-månaders valp orkar med ungefär max 3-5 repetitioner av ett moment innan det slår runt i huvudet och den inte orkar mer.

Jag minns dina första trådar, där du efterfrågade hjälp med rasval etc och du sa att du hade koll på vad som krävdes för att skaffa hund. Sorry, du har inte en aning!

Tänk på din lilla valp som en 2-3 åring, hur länge kan de koncentrera sig på en och samma sak? Hur länge kan ett litet barn koncentrera sig när den ska lära sig något nytt?

Sluta gå kurs med hunden! Omplacera valpen om du tror att den är onormal! Det är en helt normal 3-månaders valp! Rådfråga din uppfödare om hjälp! Läs böcker som tex Kontaktkontraktet av Eva Bodfält.
  • LFF
    Anonym (C) skrev 2018-03-27 09:12:13 följande:
    Att avleda, morra tillbaka - funkar när hunden inte är osäker längre.

hålla ner, hålla om nosen, - funkar men du måste göra det ordentligt och lita på dig själv när du gör det för du är hennes trygghet, hon ska inte ha något val annat än att varva ner. Så släpp henne inte från ditt hårda grepp förrän hon varvat ner om du så får sitta en timme första tre gångerna. Det blir mindre med tiden hon lär sig. En hund är skapt att lära sig.

När hon gjort det får hon belöning.

- Och att ignorera som hundkonsulten säger, ja det får hon gärna testa själv, hunden biter säkert skinnbitar ur dig då.

Hahahaha!!! förlåt men betalar någon denna "konsult" för att hon ska säga detta? Hon verkar inte så erfaren, lurendrejare det där betala inte henne ett öre till. Hade hon vetat vad hon höll på med hade hon sagt att ignorera hunden fungerar inte på en överexhalterad otränad valp men på en tränad stabil hund.

Att ignorera en hund du inte bondat med och den attackeras är som att se en haj attackera och tänka "äh, jag bara flyter stadigt här hajen förstår mig om jag ignorerar"

Tycker du ska betala din konsult efter att hon besökt dig och visat hur "ignorera" kommer fungera, lätt att säga något som låter bra och kalla sig proffs och kräva pengar, men att bevisa vad hon egentligen kan i praktiken det är en annan femma.
    Ignorera och avled fungerar superbra på överstimulerade, exalterade valpar! Man behöver inte "ta tag om nosen och hålla om. Man behöver inte ens hålla hårt! Hade vi hållit hårt i vår terrier när han var valp så hade vi haft en begynnande katastrof med en valp som gjort ALLT för att kämpa sig fri! Ett lätt, men bestämt grepp absolut, men inte hålla hårt! Ja, valpar försöker bita sig loss, att hålla i nosen i det läget hjälper inte alls. Man lär sig istället hur man ska hålla för att uppnå det man vill (valpen lugnar ner sig) utan att bli söndergnagd!

• LFF
    H4llongr0ttan skrev 2018-03-27 08:48:50 följande:

Hon sportar även nuförtiden med att plötsligt nafsa i benen också t.ex när jag bara står o diskar, jag tål det inte för en sekund för det gör så ont! Gissar att ni råder mig att sälja hunden för att jag blir irriterad på detta beteende... Hade ju dock själv velat få bukt på det istället

Ni har hamnat i ett läge där "all uppmärksamhet är bra uppmärksamhet, även skäll från matte".

Ni måste börja om, du och hunden.
    H4llongr0ttan skrev 2018-03-27 08:42:26 följande:

Och nej hon är inte understimulerad, isåfall överstimulerad om nåt, hon springer på isarna nästan varje dag alt gör promenader å går till platser var hon kan springa lös. plus de gånger hon är ute i lina plus lite träning ibland, vi går även valpkurs som nämnts

Japp, hon är absolut överstimulerad av det du skriver där! Valpkurs, springa lös som en tok, etc.

Vad händer om ni bara går ut och sätter er någonstans på en bänk? Din valp behöver lära sig att ta det lugnt, att inte göra något alls.

Ett förslag nu till våren. Gå ut med valpen, kopplad så klart. Sätt er på en filt en bit ifrån en gångväg där det rör sig folk. Sitt still, läs en bok, håll i hunden och ignorera henne tills hon frivilligt lägger sig. Då berömmer du henne. Blir hon upp i gasen av berömmet, börja om. När du känner att hon är helt lugn gå en bit bort, lite närmare gångvägen och börja om.

Börjar hon gnaga på saker inne, ha på något som smakar illa på de saker hon biter på men som inte är farligt för hunden (vi hade en gnutta grön såpa, det gick fort för honom att sluta gnaga på saker) och avled med saker som är ok att bita på. Säg "Åh, kliar det i tänderna, här får du ett tuggben/märgben att bita på istället". Gamla märgben kan du frysa om med tex lite leverpastej i.

Istället för att lära henne sitt, ligg och vad det nu är ni tränar på, träna på att inte göra något alls, att ta det lugnt. Du har blivit tipsad om "ryggsäcken" som är en bra övning för att lugna ner en hund, vuxen som valp.

Gör en omstart av er relation. Jag vet hur lätt det är att gå fram för fort med en aktiv valp! Det går åt helvete i längden!

• H4llongr0ttan
    LFF skrev 2018-03-29 09:30:36 följande:

Ni har hamnat i ett läge där "all uppmärksamhet är bra uppmärksamhet, även skäll från matte".

Ni måste börja om, du och hunden.Japp, hon är absolut överstimulerad av det du skriver där! Valpkurs, springa lös som en tok, etc.

Vad händer om ni bara går ut och sätter er någonstans på en bänk? Din valp behöver lära sig att ta det lugnt, att inte göra något alls.

Ett förslag nu till våren. Gå ut med valpen, kopplad så klart. Sätt er på en filt en bit ifrån en gångväg där det rör sig folk. Sitt still, läs en bok, håll i hunden och ignorera henne tills hon frivilligt lägger sig. Då berömmer du henne. Blir hon upp i gasen av berömmet, börja om. När du känner att hon är helt lugn gå en bit bort, lite närmare gångvägen och börja om.

Börjar hon gnaga på saker inne, ha på något som smakar illa på de saker hon biter på men som inte är farligt för hunden (vi hade en gnutta grön såpa, det gick fort för honom att sluta gnaga på saker) och avled med saker som är ok att bita på. Säg "Åh, kliar det i tänderna, här får du ett tuggben/märgben att bita på istället". Gamla märgben kan du frysa om med tex lite leverpastej i.

Istället för att lära henne sitt, ligg och vad det nu är ni tränar på, träna på att inte göra något alls, att ta det lugnt. Du har blivit tipsad om "ryggsäcken" som är en bra övning för att lugna ner en hund, vuxen som valp.

Gör en omstart av er relation. Jag vet hur lätt det är att gå fram för fort med en aktiv valp! Det går åt helvete i längden!

Tack för tipsen! Jag har varit lite rädd att jag kanske gjort för mycket med henne men hon har varit så mycket mera medgörlig då hon fått vara ute och springa en stund. Därför har jag tänkt i den banan, hon är snällare om hon får bort lite energi och därav fortsatt.

Tror du inte att hon blir totalt tokig ifall jag slutar att ha med henne ut?
  • LFF
    H4llongr0ttan skrev 2018-03-29 12:29:16 följande:

Tack för tipsen! Jag har varit lite rädd att jag kanske gjort för mycket med henne men hon har varit så mycket mera medgörlig då hon fått vara ute och springa en stund. Därför har jag tänkt i den banan, hon är snällare om hon får bort lite energi och därav fortsatt.

Tror du inte att hon blir totalt tokig ifall jag slutar att ha med henne ut?

Du kan absolut ha med henne ut men det ska inte bara vara spring och bus utan även att man ska lära sig att ta det lugnt ute. Det kommer du ha nytta av i träningen ute och i koppelträningen.
Svar på tråden Är min hund normal eller gillar hon inte mig?