Är min hund normal eller gillar hon inte mig?
Hej! Jag har skaffat en hund, min första, hon är nu 3 månader gammal, tandbytet är igång om det nu skulle spel någon roll men det tror jag inte med tanke på det hon gör mot mig...
När jag ska aktivera henne (obs, inte varje gång men ibland) och börjar träna sitt ligg stå osv, saker hon kan men ibland ändå är dålig på så jag försöker förbättra henne. Iallafall, plötsligt slutar hon lyda och börjar hugga mot mig. Hon hugger om och om igen och varannan gång får hon tag i lite skinn så det gör så in i helv... ont i mina ben/armar/allt.
Min hundkonsult säger att jag ska ignorera beteendet, ifall jag viftar bort henne eller ropar så förstärker jag det, eftersom hon får uppmärksamhet då. MEN då kan jag tala om att det GÅR INTE att ignorera beteendet eftersom det är tortyr för mig. Det är som att bli knivhuggen lite överallt. Jag klarar att ignorera en liten stund och sen måste jag stänga in mig för att inte bli ihjäl huggen. Enstaka gånger har hon slutat då jag ignorerat och då har jag såklart pratat och belönat henne.
Min egen teori på detta är att jag tränat då hon haft allt för mycket energi? Eftersom hon inte klarar av att vara still och lyssna, bara hoppar upp till belöningen jag har i handen. Det har ibland skett att hon börjat hugga då jag inte tränar henne också och då är en annan teori att hon vill få min uppmärksamhet/ eventuellt leka?
Vad tror ni? Och vad ska jag göra?? Vet inte vad andras hundar har för tänder ifall det går att ignorera men denne hund har väl vargtänder då...