• bettingking

Finsk tjänsgöring

Hej, nu är det så att jag är dubbelmedborgare, Sverige och Finland och jag fyllde precis 18 år. Jag får massa brev av Finland att jag måste tjänstgöra och att det är värnplikt. Idag var tredje gången jag fick brev av dom men jag vet inte riktigt vart jag ska höra av mig eller vart jag ska fråga? Jag vill inte tjänstgöra där, det står på Finlands Ambassad så här: En finsk medborgare som också är medborgare i Sverige, Norge eller Danmark är inte värnpliktig i Finland. En person med dubbelt medborgarskap kan dock frivilligt göra sin värnplikt i Finland. Det kan vara fördelaktigt för personer med dubbelt medborgarskap att se till folkbokföringsmyndigheterna i båda länderna har uppgifter om det dubbla medborgarskapet. 

Vem och hur ska jag tacka nej till deras tjänstgöring

• Svar på tråden Finsk tjänsgöring
  • Anonym (Ambassaden)

En bra idé är nog att ringa till finska ambassaden i Stockholm och be dem om hjälp.

• Kjell2

Troligvis behöver du inte göra någonting. Men hör av dig till de som skickar brevet och förklara läget.

• bettingking

tack för bra svar, PS: har aldrig varit i finland eller kan inte heller finska, det är min moder som är finsk och då blir man tydligen automatiskt finsk även om jag är född i Sverige... Fick reda först att jag var finsk medborgare när jag läste på finska ambassaden att man automatiskt blir finsk om modern är det även om man född utomlands. 

Fler bra svar tack

• Anonym (Dubbelmedborgare)
    bettingking skrev 2018-03-22 15:56:00 följande:

Hej, nu är det så att jag är dubbelmedborgare, Sverige och Finland och jag fyllde precis 18 år. Jag får massa brev av Finland att jag måste tjänstgöra och att det är värnplikt. Idag var tredje gången jag fick brev av dom men jag vet inte riktigt vart jag ska höra av mig eller vart jag ska fråga? Jag vill inte tjänstgöra där, det står på Finlands Ambassad så här: En finsk medborgare som också är medborgare i Sverige, Norge eller Danmark är inte värnpliktig i Finland. En person med dubbelt medborgarskap kan dock frivilligt göra sin värnplikt i Finland. Det kan vara fördelaktigt för personer med dubbelt medborgarskap att se till folkbokföringsmyndigheterna i båda länderna har uppgifter om det dubbla medborgarskapet. 

Vem och hur ska jag tacka nej till deras tjänstgöring

Du kan inte tacka nej.

Enda sättet att slippa undan är att aldrig sätta din fot i Finland.

Så fort du sätter din fot i Finland får du göra värnplikten.

Kolla hur det gick för Markoolio.

Han slapp inte undan.

Kolla också så ditt medborgarskap inte upphör att gälla när du fyller 22 år.

Här står vem du ska kontakta för att slippa undan:

www.finland.se/public/default.aspx&contentlan=3&culture=sv-FI

De har en svenskspråkig brigad för de som inte kan Finska. Där kommer du bli placerad om du gör värnplikten.

• Tow2Mater

Om det inte ändrats sen 2008, och det gäller ju bara om du fortfarande har ditt Finska medborgarskapm det star om det ocksa i samma link.

"The Finnish Conscription Act was changed on 1 January, 2008. A conscript is not subject to call-up or liable for military service if he is also a citizen of another country and his place of residence has been outside of Finland for the past seven years. A Military Province will send a notification on this to a conscript who fulfills these requirements according to the Finnish population information system. A conscript who has been exempt from the military service based on his dual citizenship can, however, be, required to do military service if he moves to Finland under the age of 30 and if he has not completed compulsory peacetime military service in another country."

mer t ex h
    är:
    www.finlande.nl/public/default.aspx&contentlan=2&culture=en-US

Tow2Mater skrev 2018-03-24 16:19:12 följande:

Hit kan du ringa och fråga:

puolustusvoimat.fi/en/regional-offices

OT men jag måste fråga.Jag har länge undrat över ditt nick. Hur kom du på det?

Två tomater?

Bärga åt mamma?

Tow to mama?

Two tomatoes?
  • Tow2Mater
    Anonym (Dubbelmedborgare) skrev 2018-03-24 16:24:17 följande:
    OT men jag måste fråga.Jag har länge undrat över ditt nick. Hur kom du på det?

Två tomater?

Bärga åt mamma?

Tow to mama?

Two tomatoes?
    ha ha!

Jag tog TowMater efter den där bärgaren i Cars (Bilar) filmerna, tycker han är cool. Sen när säkerhetsinstruktinerna på FL en gång sa man skulle byta sitt nick for det var hackat, la jag av brist på fantasi bara till 2an, så det blev Tow2Mater.
    Tow2Mater skrev 2018-03-24 16:31:29 följande:

ha ha!

Jag tog TowMater efter den där bärgaren i Cars (Bilar) filmerna, tycker han är cool. Sen när säkerhetsinstruktinerna på FL en gång sa man skulle byta sitt nick for det var hackat, la jag av brist på fantasi bara till 2an, så det blev Tow2Mater.

Svar på tråden Finsk tjänsgöring