• Anonym (Nykterist)

för mycket vin?

Han drick ett glas vin varje dag. Han blir inte full eller får minesluckor. Men minst ett glas vin varje dag och ibland ett glas whiskey till fotboll och på helger. Är detta normalt? När vet man att det gått över styr ? Är det normalt att dricka lite varje dag?

• Svar på tråden för mycket vin?
  • taquine
    Tow2Mater skrev 2018-03-16 20:32:07 följande:

Inte normalt att han är tillsammans med en gnatig nykterist.

Haha ,
    Goodness me
  • Anonym (X)

Låter helt ok! Är det inte vissa läkare som rekommenderar två glas vin per dag för män? Och vem skulle bli full och få minnesluckor av ett glas vin?

• Anonym (Sara)

Ett glas är ok. Men bara om han kan vara utan. Kan han det?

• Anonym (Nykterist)
    Anonym (Sara) skrev 2018-03-16 21:19:25 följande:

Ett glas är ok. Men bara om han kan vara utan. Kan han det?

Ibland har jag påpekat att han nu har druckit varje dag denna vecka. förra vecka var vi ute och åt då drack han ett glas vin. sedan när vi kom hem på kvällen tog han ytterligare ett glas. ( plus då dom andra glas vinen han tagit alla andra dagar den veckan)och då frågade jag om han tänkt på det..och då blev han arg. 
    så jag vet inte om han kan vara utan? Minsn att dagen efter jag påpekade det drack han inget..men sen nästa dag gjorde han det igen.
  • Anonym (12345)
    Anonym (Nykterist) skrev 2018-03-16 21:27:34 följande:
    Ibland har jag påpekat att han nu har druckit varje dag denna vecka. förra vecka var vi ute och åt då drack han ett glas vin. sedan när vi kom hem på kvällen tog han ytterligare ett glas. ( plus då dom andra glas vinen han tagit alla andra dagar den veckan)och då frågade jag om han tänkt på det..och då blev han arg. 
    så jag vet inte om han kan vara utan? Minsn att dagen efter jag påpekade det drack han inget..men sen nästa dag gjorde han det igen.
    Att han blir arg är ett tecken på förnekelse.
    Man behöver inte vara alkoholist för att man dricker ett glas vin om dagen, dock är det ingen bra vana.
    Bättre att hålla det till endast helger och ibland ta en fri vecka.

Jag brukade ta en folköl till maten förut ibland flera dagar i veckan.
    På helgerna vart det ett par öl både fredag och lördag från mataffären.

Köpte 4-5 till nyår varav en 50cl, den gick inte åt så jag jag sparade den till helgen efter, när helgen väl kom så tänkte jag att jag sparar den till helgen efter det.
    När det gått 2 veckor så lätt jag den ligga, tyckter dock det är gott med öl till maten så jag köpte några alkholfria öl inte lika gott men dom duger utmärkt.
    För 2 veckor sedan hade vi en mingelkväll med jobbet mat och några öl drack en folköl till maten, men det smakar inte lika gott längre, men sen har jag bara hållit mig till alkholfri öl.
    Burken från nyår står kvar.

Även om man inte är beroende så är det en vanegrej, som att köpa godis bara för att man brukar göra det, det kan lätt blir så.
  • Anonym (Cabernet Savignon)

Låter normalt. Jag skulle gärna ta ett glas till maten varje dag själv. Är himla gott, men varje gång jag korkar upp, dricker sambon resten.. har vi bag in box, tar han två-tre glas. När vi inte har vin hemma dricker han inget... kanske ett glas konjak 3-5 ggr/ vecka... så här är konsumtionen större...

• Anonym (Absolutist)
    Anonym (Nykterist) skrev 2018-03-16 20:10:23 följande:

.

Jag hatar alkohol. Jag dricker aldrig. Jag hatar när folk dricker.

Men till och med jag reagerar på dig. Vad du överdriver. Han dricker ETT glas. Min man dricker en 33 cl burk öl varje dag hela sommaren. Jag gillar inte det men han blir inte alkoholist av det.
  • Anonym (Mimmi)

Bara det är ett gott vin så..inte de sura..?

• Anonym (12345)
    Anonym (Cabernet Savignon) skrev 2018-03-16 21:55:53 följande:

Låter normalt. Jag skulle gärna ta ett glas till maten varje dag själv. Är himla gott, men varje gång jag korkar upp, dricker sambon resten.. har vi bag in box, tar han två-tre glas. När vi inte har vin hemma dricker han inget... kanske ett glas konjak 3-5 ggr/ vecka... så här är konsumtionen större...

Ni bör se över era dryckesvanor.
  • Anonym (Normal)

Jag dricker 1-2 glas vin om dagen och skulle också blir sur om jag hade en partner som gnällde över det. Jag gillar att gå och smutta på ett glas vin och för mig är det bättre och godare än ett glas läsk eller mjölk eller kaffe.

Så länge det inte går över den gränsen, eller att man typ skyndar sig hem för att dricka varje dag eller andra tecken på alkoholism så spelar det ju liksom ingen roll.

• klyban
    Anonym (Nykterist) skrev 2018-03-16 21:27:34 följande:

Varför måste han vara utan?

Du måste förstå din världsbild och nykterist, är uppenbart nått han inte delar med dig.

Och svaret på frågan om det går överstyr, så med den konsumtionen så kommer det inte ske.
    Och har man passerat typ 40år och alltid konsumerat liknande.
    Så kommer det inte heller ske i framtiden.

Ditt problem är att du tror din nykterhet är den enda rätta vägen, kanske det är för dig.
    Men sen uppenbart inte.

hur många meter var det?
  • Anonym (Meh)

Är det någon som druckit ett glas om dagen som det inte förr eller senare har spårat ut för i form av överkonsumtion?

Jag skulle säga att några dagar i veckan behövs för att ha koll på att man klarar det utan abstinens om inte annat.

• Mascaraklumpar

Ett helt glas utan att få minnesluckor? Det visar ju på hur tillvand han är. Dumpa!! Förvånad

Svar på tråden för mycket vin?