Anonym (Nykterist) skrev 2018-03-16 21:27:34 följande:
Ibland har jag påpekat att han nu har druckit varje dag denna vecka. förra vecka var vi ute och åt då drack han ett glas vin. sedan när vi kom hem på kvällen tog han ytterligare ett glas. ( plus då dom andra glas vinen han tagit alla andra dagar den veckan)och då frågade jag om han tänkt på det..och då blev han arg.
så jag vet inte om han kan vara utan? Minsn att dagen efter jag påpekade det drack han inget..men sen nästa dag gjorde han det igen.
Att han blir arg är ett tecken på förnekelse.
Man behöver inte vara alkoholist för att man dricker ett glas vin om dagen, dock är det ingen bra vana.
Bättre att hålla det till endast helger och ibland ta en fri vecka.
Jag brukade ta en folköl till maten förut ibland flera dagar i veckan.
På helgerna vart det ett par öl både fredag och lördag från mataffären.
Köpte 4-5 till nyår varav en 50cl, den gick inte åt så jag jag sparade den till helgen efter, när helgen väl kom så tänkte jag att jag sparar den till helgen efter det.
När det gått 2 veckor så lätt jag den ligga, tyckter dock det är gott med öl till maten så jag köpte några alkholfria öl inte lika gott men dom duger utmärkt.
För 2 veckor sedan hade vi en mingelkväll med jobbet mat och några öl drack en folköl till maten, men det smakar inte lika gott längre, men sen har jag bara hållit mig till alkholfri öl.
Burken från nyår står kvar.
Även om man inte är beroende så är det en vanegrej, som att köpa godis bara för att man brukar göra det, det kan lätt blir så.