• Bergskristall

Komplicerade känslor inför ny valp

Hej på er! Min fråga gäller att bonda med en ny hund efter att den förra gått bort. Om någon har riktigt dåliga erfarenheter av känslan till den nya hunden vill jag gärna höra. Kan det gå åt helvete eller löser det sig alltid med tiden eftersom hundar ändå är så underbara varelser?

Strax efter jul skrev jag ett inlägg om min hund som blev ihjälbiten på vår tomt av en lösspringande pudel. Det har varit en hemsk tid sen dess och min kropp har reagerat precis likadant som om det vore en närstående människa som gått bort.

Jag har lite funderingar gällande att skaffa en ny hund och vad jag kan förvänta mig för känslor och hur jag ska förhålla mig till alla känslor och tankar inför det.

Jag har tittat på massor av valpannonser och har kontakt med några uppfödare. Inom kort kommer jag åka och titta på en valp och jag slås av att jag inte alls känner inför den här valpen som jag kände inför min förra när jag skulle titta på honom.

Med den förra kände jag direkt genom ett fotografi att det var honom jag letat efter. Väl på plats var känslan helt given - han var min, trots att han själv hade en ansiktsuttryck och ett kroppsspråk som inte precis sa att han lika mycket valt mig. Jag visste att det var rätt och han skulle få bli varse om det bara han litade på mig. Under våra tre år var vårt band nästan magiskt. Han var så lyhörd och inkännande och vi kommunicerade nästan på energinivå. Vi var gjorda för varandra. Jag är helt säker på att det fanns någon slags karmatisk koppling mellan oss. Mycket av min sorg efter honom handlar just om förlusten av något så unikt, förlusten av en gåva som nästan var övernaturlig i sin perfektion. Han kändes som mitt "hem". Jag var "hemma" med honom.

Valpen jag ska titta på känner jag inte så inför. Kanske gör jag det när jag träffat honom men jag har tvivel. Jag letar fel, tycker han har sött huvud men jag hittar brister i hans konstruktion för att han inte är lika perfekt som min förra (han var ovanligt snygg för denna icke-homogena ras) och tror att detta ska leda till förslitningsskador eller patella och dyra veterinärkostnader. Vet att så inte behöver vara fallet men jag får ångest.. när jag får ångest vet jag inte om det är magkänslan som försöker guida mig på rätt väg eller om det är irrationella rädslor. Jag har ingen magkänsla kvar efter perioder med ångest. Knappt att jag litar på mina känslor eller mitt omdöme.

Jag tror det försvårar min tolkning av känslorna av att titta på en ny valp då det kändes så fulländat med min förra direkt genom endast en bild av honom. Det är som att jag förväntar mig att det är bara så det ska kännas när det är rätt samtidigt som jag vet att det livet serverade mig där och då var något alldeles extra och inget som man kan förvänta sig. Jag vet inte längre hur "rätt" känns så den förra erfarenheten var en sån känslomässig fullträff.

Ni som skaffat hund efter er första (eller andra/tredje) hund:

- hur har ni känt när ni tittat på en ny valp?

- Jämförde ni mycket med den förra hunden?

- Att besöka valpen, kändes det bara positivt och hoppfullt eller kände ni som jag?

- Hur var det att få hem valpen? Bondade ni direkt?

Jag är rädd att jag kommer sitta med en valp och inte tycka om den så mycket men jag vet inte om detta är magkänslan som försöker guida mig och säga att det är för tidigt att skaffa en hund alternativt att det inte är rätt valp eller om det är irrationella rädslor som grundar sig i ångest.

- är det möjligt att det går käpprätt åt skogen känslomässigt med en ny valp eller skapas band trots brister på samma sätt som det sker mellan mor och spädbarn?

Tack för att du läste ända hit!

• Svar på tråden Komplicerade känslor inför ny valp
  • Aniiee

Jag tror inte man ska skaffa en ny valp när man fortfarande sörjer sin förra. Först när du kommer över de tankar du har nu tror jag att du är redo att skaffa en ny, är min tanke. Sålänge tanken finns där att du skaffar en ny hund för att ersätta den gamla så är du inte redo.

Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Bergskristall
    Aniiee skrev 2018-03-15 12:30:54 följande:

Jag tror inte man ska skaffa en ny valp när man fortfarande sörjer sin förra. Först när du kommer över de tankar du har nu tror jag att du är redo att skaffa en ny, är min tanke. Sålänge tanken finns där att du skaffar en ny hund för att ersätta den gamla så är du inte redo.

Men jag känner att jag inte kommer sörja färdigt honom utan något nytt att fokusera på. Kan tillägga för förståelsen av detta förhållande att jag inte jobbar och har ett tomt liv även i övrigt. Inte mycket annat som kan ta mitt fokus. Min hund var min vän och min hobby. nu har jag varken hund eller hobby att ägna mig åt. Därför vill jag gärna ha en ny hund snart men såklart kan det vara som du säger.
  • scanmia

Jag tror att man får en eller, om man har tur, ett par hundar under sin livstid som man totalt klickar med. Kärleken, bandet - ja de stjäl ens hjärta.
    Sedan kan man ha många fler hundar i sitt liv. Som kan vara underbara och älskade och fina och berikande. 
    Skaffar du en ny valp nu tror jag att den kommer att hamna i den andra kategorin. Tror du att det kommer att vara något som du vill ha och som kommer att vara positivt så skaffa en ny valp! Annars vänta lite, tills du är redo.

• scanmia

Kanske kan du kontakta någon organisation som behöver fosterfamiljer för omplaceringshundar eller någon som kan uppfostra en valp som ska bli ledarhund. Då kan du använda alla dina bra hundkunskaper och erfarenheter och få något att lägga din fritid på utan att ha trycket på dig att knyta an lika hårt som med din förra hund.

• Anonym (Beklahar)

Beklagar verkligen förlusten av din fina vovve vet hur ont det gör. När jag förlorade min pälskling tog det lite mer än 6 månader innan jag ens kunde tänka mig att skaffa ny och vi tittade på flera valpar utan att det kändes rätt. Det slutade med att jag svarade på en annons på en ras som jag aldrig skulle ha tänkt mig. Har alltid haft stora hundar och detta var en relativt liten ras men vi körde och tittade i alla fall för min sambo ville. Där låg hon min lilla skrutt, det va liksom bara så att det var henne vi skulle ha. Med detta menar jag att du kanske ska vänta tills du känner att det är rätt. Jag trodde inte jag någonsin skulle få lika djup och fin kontakt som jag hade med min fina förra vovve, men med rätt valp så blev det jättebra. Jag saknar min tös fortfarande nåt hemskt och kommer alltid att sakna henne. Var orolig att jag skulle jämföra men skrutten har så stor egen personlighet och dom är inte lika men på ett bra sätt. Svårt att förklara :-/ detta blev lite rörigt

• Anonym (Beklahar)

Förstår vad du menar med att du inte jobbar. Är sjukpensionär själv och tomheten var fruktansvärd. Alla rutiner man hade som nu blev överflödiga, det krossade mig nästan. När man städade och hittade små pälstussar... usch det går inte att beskriva för någon som inte har upplevt det. Men även om det var fruktansvärt tomt så behövde jag dom där månaderna för att kunna släppa in en ny vovve. Tror inte det hade blivit så bra annars. Vi hade en omplaceringshund hemma på prov nån månad innan vi hittade skrutten och det va bara så jäkla fel. Ja tjöt i en vecka och kände mig som världens värsta människa för jag kunde inte få kontakt med honom, det gick bara inte. Det löste sig på bästa sätt både för honom och oss, han har det jättebra idag

Ge dig själv tid så hittar du rätt så småningom

Skickar en tröstekram lycka till

Svar på tråden Komplicerade känslor inför ny valp