• Balderina

Förskola, hur gör man?

Min son ska börja förskolan i augusti, han är då nästan 2 år. Nu väntar vi ett syskon som skall komma i slutet av oktober. Jag är föräldraledig och tanken är att jag skall vara det tills bebis kommer. Men hur blir det då med sonens förskolestart?? Jag vill gärna att han ska få börja i augusti, bara några timmar i veckan. Jag förstår ju att jag inte kan ta ut föräldradagar dom dagarna han är i fsk. Men kan man ta ut semester? Vill gärna att han är inskolad tills bebis kommer så han trivs och känner sig trygg tills dess. Hur går man tillväga egentligen?? Hur ser reglerna ut?

• Svar på tråden Förskola, hur gör man?
  • TeresB

Vi tog f- dagar när vi skolade in. Du borde iaf kunna ta halva- dagar.  Är det din SGI du tänker på?
    Har du semester att ta ut så kan du väl göra det. 

• Balderina
    TeresB skrev 2018-03-13 09:52:25 följande:

Vi tog f- dagar när vi skolade in. Du borde iaf kunna ta halva- dagar.  Är det din SGI du tänker på?

Har du semester att ta ut så kan du väl göra det. 

Ja precis jag vill ju skydda min SGI.

Ja under inskolningen vet jag att jag kan ta föräldradagar. Men det är just efter inskolningen som jag undrar hur jag skall lösa det..tills slutet av oktober.

Så du menar att jag kan ta ut semester och samtidigt ha sonen på fsk? Vore ju fantastiskt om det är så!
  • Liten ekorre
    Balderina skrev 2018-03-13 10:02:56 följande:

Ja under inskolningen vet jag att jag kan ta föräldradagar. Men det är just efter inskolningen som jag undrar hur jag skall lösa det..tills slutet av oktober.

Så du menar att jag kan ta ut semester och samtidigt ha sonen på fsk? Vore ju fantastiskt om det är så!

Det beror på vilken kommun du bor i. Stockholm har väldigt frikostiga regler och låter barn vara på förskolan även när föräldrarna har semester.
  • TeresB
    Balderina skrev 2018-03-13 10:02:56 följande:

Det är alltid bra att läsa.. sorry, jag tänkte bara på själva inskolningen. Nej du kan inte ha fsk och semester ( tänkte bara på inskolningen.). Är du sjukskriven går det såklart. Men varför vill du ha fsk när du är hemma?

• Anonym (Varför?)

Varför ska du ha honom på förskola om du är ledig? Och att ha en liten tvååring på förskola i onödan med en höstbebis hemma låter vansinnigt i mina öron. Han lär ju bli smittad av allt och dra hem det till den nyfödda. RS och allt. Tycker du verkligen det är värt det?

• Balderina
    Anonym (Varför?) skrev 2018-03-13 10:16:10 följande:

Varför ska du ha honom på förskola om du är ledig? Och att ha en liten tvååring på förskola i onödan med en höstbebis hemma låter vansinnigt i mina öron. Han lär ju bli smittad av allt och dra hem det till den nyfödda. RS och allt. Tycker du verkligen det är värt det?

Jag & min sambo jobbar skift. Och här finns det bara EN fsk som skulle funka för oss med våra arbetstider. Den fsk är typ omöjlig att få en plats på, men nu har vi fått en plats till augusti. Och vi kan verkligen inte tacka nej!

Sedan tror jag att sonen skulle bli ganska rastlös av att bara vara hemma den första tiden med bebis. Jag tror helt enkelt att det hade varit kul och bra för honom att få vara på fsk några timmar per vecka.

Nej jag vill givetvis inte att min bebis skall få rs. Förmodligen så blir han hemma de första veckorna.

Men nu var min fråga hur man gör INNAN bebis kommer.
  • TeresB

Du kan kanske prata med fsk chefen eller den som har hand om placeringar i din kommun om en lösning. Stockholm har som någon nämnde rätt fria tyglar inom barnomsorg.  

Ett alt är väl att vänta ett år och börja nästa höst. Jag hade min 2,5 åring hemma när vi fick ny bebis i jan ( mitt i alla sjukdomar) och det fungerade bättre än förväntat. 

Annars är nog ett samtal till fsk chefen mitt bästa tips, ni vet bäst vad som fungerar i just er familj. 

• Almina

Det går väl att vara föräldraledig för bebisen från 60 dagar före BF. Då borde du ju få ha sonen på förskola 15 timmar.

• Almina

Tror också att Försäkringskassan godkänner att man har barnet på förskola delar av dagen då man tar ut lägstanivådagar. Vet dock inte om alla kommuner accepterar att man gör så...

• Iowhannah
    Almina skrev 2018-03-13 12:03:09 följande:

Det går väl att vara föräldraledig för bebisen från 60 dagar före BF. Då borde du ju få ha sonen på förskola 15 timmar.

Min tanke också. TS behöver ju inte ens ta ut FP om hon inte vill.
  • Jemp

När det gäller att inte bli av med platsen kan du ju höra med fsk om det är ok att skjuta på starten.

• Anonym (Varför?)

Jag förstår att du givetvis inte VILL att bebisen får RS, men det är nog svårt att undvika eftersom det garanterat lär gå på förskolan någon gång under säsongen åtminstone. Och små barn som börjar förskola får ju i regel allt första året så risken är ju att han är mer hemma sjuk än på förskolan och då sitter du där hemma med två sjuka småbarn istället för två friska. Men förstår att du inte vill mista platsen. Skulle du kunna få den igen nästa höst istället? (De flesta tvååringar vill ju hellre vara hemma med föräldrar än i förskola ändå tänker jag). Men om du tror att detta är bäst för er trots allt så ska jag inte kommentera mer. (Och anledningen till att jag skrev från början var ju att om han inte skulle börja nu så har du ju inte heller problemet med hur du ska kunna få ha honom på förskola medan du själv är ledig, eftersom han ju är under 3 och därmed inte har rätt till allmän förskola. Men du kanske bor i Stockholm där man ju får ha barn på förskola mycket mer än i stort sett resten av landet?. F ö så lär du ju ha rätt att ha honom där om du är sjukskriven åtminstone? Eller är hemma på havandeskapspenning kanske? Fast det kan nog vara mer tveksamt)

Balderina skrev 2018-03-13 10:32:24 följande:

Jag & min sambo jobbar skift. Och här finns det bara EN fsk som skulle funka för oss med våra arbetstider. Den fsk är typ omöjlig att få en plats på, men nu har vi fått en plats till augusti. Och vi kan verkligen inte tacka nej!

Sedan tror jag att sonen skulle bli ganska rastlös av att bara vara hemma den första tiden med bebis. Jag tror helt enkelt att det hade varit kul och bra för honom att få vara på fsk några timmar per vecka.

Nej jag vill givetvis inte att min bebis skall få rs. Förmodligen så blir han hemma de första veckorna.

Men nu var min fråga hur man gör INNAN bebis kommer.

• mammalovis

Ska du ha rätt till förskola på de premisserna får du väl börja plugga i höst eller att båda föräldrarna jobbar motsvarande tid. Annars har barnet som du är fl för inte rätt till förskola. Likaså inte under semester i de flesta kommunerna. Vad ska du uppge som skäl till platsen? Alternativen brukar vara arbete/studier eller föräldraledig med syskon. Är barnet över 3 år gäller allmän förskola och andra regler.

• Alexi

Men varför ska du inte jobba mellan augusti och oktober? Jag jobbade hela min graviditet med andra barnet medan maken var föräldraledig med äldsta. Vi skolade in henne i augusti (han gjorde) och jag jobbade till oktober och var sen hemma några veckor innan lillebror kom i början på november.

• Balderina
    TeresB skrev 2018-03-13 10:40:48 följande:

Du kan kanske prata med fsk chefen eller den som har hand om placeringar i din kommun om en lösning. Stockholm har som någon nämnde rätt fria tyglar inom barnomsorg.  

Ett alt är väl att vänta ett år och börja nästa höst. Jag hade min 2,5 åring hemma när vi fick ny bebis i jan ( mitt i alla sjukdomar) och det fungerade bättre än förväntat. 

Annars är nog ett samtal till fsk chefen mitt bästa tips, ni vet bäst vad som fungerar i just er familj. 

Ja jag får kontakta chefen och se om vi kan komma fram till en lösning. Kanske kan han börja efter årskiftet.

Tack för svar!
  • Balderina
    Almina skrev 2018-03-13 12:07:51 följande:

Tror också att Försäkringskassan godkänner att man har barnet på förskola delar av dagen då man tar ut lägstanivådagar. Vet dock inte om alla kommuner accepterar att man gör så...

Tack, ska kolla upp det!
  • Balderina
    Jemp skrev 2018-03-13 12:32:31 följande:

När det gäller att inte bli av med platsen kan du ju höra med fsk om det är ok att skjuta på starten.

Ja jag får kolla upp om det går att lösa, det hade ju helt klart varit det bästa. Är bara rädd för att dom väljer någon annan, men jag ska absolut ringa och fråga!
  • Balderina
    Alexi skrev 2018-03-13 20:50:45 följande:

Men varför ska du inte jobba mellan augusti och oktober? Jag jobbade hela min graviditet med andra barnet medan maken var föräldraledig med äldsta. Vi skolade in henne i augusti (han gjorde) och jag jobbade till oktober och var sen hemma några veckor innan lillebror kom i början på november.

Kul för dig att du jobbade hela din graviditet! Det gjorde inte jag. Fick havandeskapsförgiftning och var sängliggandes i 2 månader.

Nej det är inte aktuellt för mig att jobba heltid i 2-3 månader. Mitt arbete är inte i kassan på ICA där jag bara kan hoppa in. Det krävs flera veckor för att sätta mig in i nuläget. Det är inte aktuellt.
  • Wench85

Herregud så många som tycker att du borde ha barnet hemma heltid istället. Vår äldsta var 27 månadern är syskonet föddes och hade blivit TOKIG av att vara hemma med oss hela tiden medan jag mest sov, ammade, satt still i sofffan och etc. De två dagarna i veckan utan barnomsorg var storasyskonets tråkigaste och han ville gå till förskolan då med... Känner du att din unge är likadan ska du såklart köra på.

Jag tänker att du har ett par alternativ.
    1) Prata med förskolechefen. Om barnet skolas in i augusti och syskon är förväntat i oktober handlar det ju om ganska kort period däremellan. Många förskolor skulle nog säga att det är klart att det är bättre för barnet att fortsätta gå 15 timmar hela tiden.

2) Ta föräldrapenning för lillasyskonet så snart storasyskonet är inskolat. Om jag minns rätt får en ta föräldrapenning från 60 dagar före beräknat förlossningsdatum och om en har föräldrapenning för småsyskon har storasyskon rätt till 15 h fsk/vecka. Om storasyskonet är inskolat 20 augusti och lillasyskonet är beräknat 20 oktober kan du ta föräldrapenning för lillasyskonet denna tid. Eller säga att du gör det, inte kontrollerar förskolan det.

3) Jobba! Från att storasyskonet är inskolat ex 20 augusti har du 2 månader på dig att spara fp-dagar, höja SGI och tjäna pengar. Då får ju såklart storasyskonet vara på förskola under tiden.
    Om du är arbetslös - var det. Gå till arbetsförmedlingen 21 augusti och sök jobb och sök a-kassa tills du fått jobb för att skydda SGI. 

Svar på tråden Förskola, hur gör man?