• Thereisthat

Vilket var 70-talets "värstingmode"?

Jag ska förklara vad jag menar med värstingmode. På 50-talet ansågs raggarna vara dåtidens värstingar, på 80-talet var hårdrockarna värstingar, på 00-talet var Casuals (fotbollshuliganer) värstingar, etc. Jag tycker mig ha ganska bra grepp om vilket klädmode de flesta av värstingarna följde under olika decennier. På 40-talet var de Swingpjattar, på 60-talet var de Mods, på 90-talet var de Skinheads, osv.

Men jag har aldrig lyckats få grepp om vilka som var 70-talets värstingar och vilket mode de följde? Jag trodde först att de var punkare, men enligt vad jag hört var punkare sedda på lite samma sätt som Emos på 00-talet, d.v.s. rätt udda. Dessutom var det väl enbart under slutet av 70-talet som punkarna var framstående? Jag har också funderat på om Proggarna (stavning?) ansågs vara värstingar på 70-talet. Men även där har jag hört att de också sågs lite som outsiders, likt dagens Hipsters.

Så vilka var egentligen 70-talets värstingar? Vilket klädmode ansågs inge mest värstingstämpel på 70-talet?

• Svar på tråden Vilket var 70-talets "värstingmode"?
  • Thereisthat
    KlunsSmurfen skrev 2018-03-21 23:24:09 följande:

precis som skinheads och huliganer men ser de sig själva som losers?

Jo det är visserligen sant... Men inte bland oss tonåring. Bland oss tyckte man fotbollshuliganer var antingen skittuffa eller så var man rädd för dem. Det känns inte som om detsamma gäller för nättroll.
  • Anonym (nyfikenstrut)

Nazister måste väl ändå räknas till dagens värstingar?

• KlunsSmurfen
    Thereisthat skrev 2018-03-21 23:34:44 följande:
    Jo det är visserligen sant... Men inte bland oss tonåring. Bland oss tyckte man fotbollshuliganer var antingen skittuffa eller så var man rädd för dem. Det känns inte som om detsamma gäller för nättroll.
    jag har har aldrig sett missanpassade människor som hävdar sig mot samhället med våld som tuffa.
    Det finns vissa likheter mellan antifa/afa och huliganer de är lite värre än troll men  jag tror att de trollar en hel del också.
  • KlunsSmurfen
    Anonym (nyfikenstrut) skrev 2018-03-22 18:51:25 följande:

Nazister måste väl ändå räknas till dagens värstingar?

de har väl funnits i 100 år nu?
  • EmberEyes

Jag tror att det var punkarna som "etablissemanget" skrämdes av. Idag är det väl SD på ena sidan och "nyanlända" på andra sidan som skrämmer.

• Anonym (Hippies)

Hippies var ju fredliga men hade ju kass rykte med fri uppfostran, drogromantik och sexuell frigörelse.

• Anonym (Agustina)

Trodde denna tråd handlade om mode..?

• Anonym (nyfikenstrut)
    KlunsSmurfen skrev 2018-03-22 19:58:13 följande:
    de har väl funnits i 100 år nu?
    Oj, blev lite felformulerat. Menade att de är bland de mest skrämmande "värstingar" även idag. Då det inte verkar finnas mycket andra värstingar?
    Fast som ovanstående inlägg skrev om SD och flyktingar stämmer väl rätt bra, som några av dagens värstingar. 

Vad gäller modet så följer många "värstingar" ett speciellt mod som ex skinheads, men vet inte riktigt om modet kan appliceras på flyktingar, SD:are eller rasister direkt. 
  • Anonym (nyfikenstrut)
    Anonym (nyfikenstrut) skrev 2018-03-22 21:48:31 följande:
    Oj, blev lite felformulerat. Menade att de är bland de mest skrämmande "värstingar" även idag. Då det inte verkar finnas mycket andra värstingar?
    Fast som ovanstående inlägg skrev om SD och flyktingar stämmer väl rätt bra, som några av dagens värstingar. 

Vad gäller modet så följer många "värstingar" ett speciellt mod som ex skinheads, men vet inte riktigt om modet kan appliceras på flyktingar, SD:are eller rasister direkt. 
    Speciellt mode (ej speciellt mod)
  • Thereisthat

Alltså ärligt talat så är det inte relevant för diskussionen vilka som är värstingar idag. Min fråga handlar om 70-talet.

De svar som ändå kommit om detta är dock spännande. Sågs punkare som ett slag mot etablissemanget eller snarare som en udda livsstil (eller bäggedera)? Hur var det med raggarkulturen på 70-talet? Fanns det invandrargäng på den tiden som kunde skrämma slag på svenssonungdomar?

• Anonym (Agustina)

Raggarna brukade samlas vid torg med sina bilar..oftast var det jeansmode bland dem samt en och annan svart skinnväst..kanske var det raggarna mot punkarna ett litet tag..innan raggarna av någon anledning minskade i antal..såg dock en svensk ungdomsserie på tv där raggarna spelade punkbandet ramones i bilstereon :) ..invandrare på 70-talet..turkar eller greker så var de väl oftast de som hade pizzeriorna i sverige då..fanns nog inte så mycket invandrar-ungdomar i sverige då..?

Svar på tråden Vilket var 70-talets "värstingmode"?