• MegsEyes

EXPERT SÖKES ?? (OROLIG)

Hej min kära trådare

Jag har ett antal x frågor jag behöver svar på och jag undrar om några snälla själar kan utbilda mig inom området?

Jag är gravid, arbetslös och extremt ängslig. Vaknar mitt i natten av oro..

Jag blev gravid i ett annat EU land samt sjuk. Åkte tillbaka till Sverige i november för vård och ansökan om sjukpenning.

Jag skrev in mig på Arbetsförmedligen med skyddad SGI (inom 90 dagar efter avslutad anställning). Förklarade att jag var sjuk och skulle meddela dem när jag var återställd. Min sjukskrivning gick ut i januari men jag planerar att sjukskriva mig igen.

Jag har inte sökt några jobb på AF eftersom man kan sluta söka arbete 6 månader innan förväntad förlosning utan att ens SGI påverkas. Min sjukskrivning gick ut samma månad som det infall. Några kommentarer om det?*

Mina frågor:

1. Jag kommer att föda och bo utomlands, har jag fortfarande rätt till ersättning?

2. Vad kan jag göra för att få rätt till ersättning?

3. Får man ersättning trots utlandsvistelse? (Jag har läst att jag måste återvända inom 6 månader vilket är helt lugnt)

4. Måste jag meddela FK om utlandsfödsel? Stoppar dem min FP fram tills jag återvänder?

5. Vad krävs av mig för att ansöka om tidig FP?

6. Kan jag åka inom EU 3 månader innna min förväntade förlosning?

7. Får man email från AF om utskrivning?

8. Hur ser man ifall man fortfarande är inskriven på AF online?

Vad tycker ni jag ska göra som arbetslös och gravid för att behålla min SGI? Åker tillbaka till vårt kära hemland snart och behöver alla råd jag kan få.

NI ÄR BÄST! Tillsammans är vi bättre.

Med vänliga hälsningar

Orolig blivande mamma

• Svar på tråden EXPERT SÖKES ?? (OROLIG)
  • Mittiprick

Kontakta de myndigheter du vill utnyttja istället och fråga där!

Tells it the way it is.
  • MegsEyes

Jag har mailat dem vid 3 olika tillfällen och fått svar vid ett tillfälle. Svaren var inte raka. Jag tog ert råd och mailade dem igen.

Om det finns någon själ som kan svara på vissa frågor eller har upplevt liknande situation som mig och vill dela med sig av tips så är jag jätte tacksam! ??

• Hermioney

De kan vara lite tröga. För att undvika det brukar jag numrera varje fråga och lämna mellanrum mellan varje rad. Då brukar jag få svar på alla frågor. Annars får man maila fram och tillbaka tjugo gånger.

Svar på tråden EXPERT SÖKES ?? (OROLIG)